3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד גבול לבנון
כוחות צה"ל ליד גבול לבנון
כוחות צה"ל ליד גבול לבנון, בחודש שעבר.
(צילום: JALAA MAREY / AFP)
פעיל לבנוני המזוהה עם חיזבאללה השליך הערב (ראשון) בקבוק תבערה לעבר הצד הישראלי של גדר המערכת באזור מטולה. כתוצאה מכך, נגרם נזק למעביר מים. כוח צה"ל שהיה במקום השיב בירי אזהרה. עד כה ארגון הטרור השיעי לא פרסם תגובה לתקרית, וגם לא התפרסם תיעוד של האירוע מהצד הלבנוני.
בצה"ל כבר נערכו לאורך הגבול עם כוחות מתוגברים כדי למנוע נוכחות קבועה של מפרי סדר ועושי פרובוקציות של חיזבאללה. זאת במקביל להכנה לדיון באו"ם בניו-יורק שצפוי להתקיים בימים הקרובים וייסוב סביב חידוש המנדט של "כוח האו"ם הזמני בלבנון" (יוניפי"ל) בדרום לבנון. נציגי צה"ל והממשלה צפויים לדרוש באו"ם שפקחי יוניפי"ל יאכפו את הסכם הפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה שנחתם בתום מלחמת לבנון השנייה, ומופר ביתר שאת בחודשים האחרונים על ידי ארגון הטרור. כמו כן, ישראל תמשיך לדרוש לסלק את האוהל של חיזבאללה מהר דב.

על רקע המתיחות בגבול לבנון והפרובוקציות החוזרות ונשנות של חיזבאללה, שר הביטחון יואב גלנט שיגר בשבוע שעבר מסר לארגון הטרור הלבנוני - מאזור הר דב, שם עדיין ניצב אחד מאוהלי חיזבאללה. "אני מזהיר את חיזבאללה ואת נסראללה לא לעשות טעות. עשיתם טעויות בעבר ושילמתם מחירים מאוד כבדים. אם חלילה תתפתח פה הסלמה או עימות - נחזיר את לבנון לעידן האבן", אמר גלנט.
שר הביטחון הוסיף כי "לא נהסס להפעיל את כל העוצמה שלנו, ולשחוק כל מטר של חיזבאללה ושל לבנון אם נידרש לזה", וציין כי "אנחנו נדע להגן על אזרחי ישראל ועל מדינת ישראל בכל דרך. האויב צריך להבין שכאשר מדובר על ביטחון ישראל - כולנו מאוחדים".
דבריו של שר הביטחון הגיעו לאחר שבחודשים האחרונים חלה כאמור הסלמה בגבול הצפוני. בהערכת מצב שפורסמה לפני כחודש, אנשי המחקר של מרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בצפון, ציינו כי "אנו מזהים דפוס ברור של חיזבאללה בחודש וחצי האחרון ליצירת חיכוך והסלמה באזורי המחלוקת שעל קו כחול" - קו ההפרדה בין ישראל ללבנון על פי החלטת האו"ם.
3 צפייה בגלריה
מספר חשודים מתקרבים לגדר הגבול עם לבנון ומנסים לחבל במרחב המכשול
מספר חשודים מתקרבים לגדר הגבול עם לבנון ומנסים לחבל במרחב המכשול
תיעוד: שלושה פעילי חיזבאללה מתקרבים לגדר הגבול בחודש שעבר, ומנסים לחבל בה
(צילום: דובר צה"ל )
3 צפייה בגלריה
מספר חשודים מתקרבים לגדר הגבול עם לבנון ומנסים לחבל במרחב המכשול - רגע הפיצוץ
מספר חשודים מתקרבים לגדר הגבול עם לבנון ומנסים לחבל במרחב המכשול - רגע הפיצוץ
ובורחים חזרה לשטחם לאחר פיצוץ מטען ההלם
(צילום: דובר צה"ל )

במכון המחקר שבגליל ציינו כי אותם אזורים, 13 במספר, הם אלו שבלבנון טוענים כי נלקחו מהם על ידי ישראל. תחילת האירועים, שמהווים על פי חוקרי המכון "קפיצת מדרגה ומגמה שתמשיך ותסלים", התרחשו בחודש יוני עם חשיפת פלישת לוחמי חיזבאללה לשטח הריבוני של מדינת ישראל בהר דב והקמתם של שני אוהלים, שאוישו על ידי כוחות חמושים. אך יש שיאמרו כי ראשיתה של ההסלמה הייתה במטח של 34 רקטות שנורו לישראל מלבנון תוך כחצי שעה בחג הפסח - המטח הכבד ביותר שנראה בגבול הצפון מאז שנת 2006, ימי מלחמת לבנון השנייה.
על אף הממצאים של מכון המחקר, בשבוע האחרונות חלה ירידה בתקריות בגבול לבנון. זאת מאז שצה"ל הפעיל בחודש שעבר מטען הלם שפצע מספר פעילי חיזבאללה שניסו לחבל בגדר הגבול. בהודעת דובר צה"ל על התקרית צוין ש"זהות החשודים לא ידועה" - אבל בהמשך גלנט אמר בקולו שלו כי אלו פעילי חיזבאללה, וגם בארגון הטרור הלבנוני אישרו זאת.