ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט העיד היום (שני) בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לאסון נחל צפית במרכז לבוררות עסקית בתל אביב. בזמן האסון, שבו נהרגו תשע נערות ונער אחד מהמכינה הקדם-צבאית "בני ציון", כיהן בנט כשר החינוך. לפניו העיד אביגדור ליברמן, שר האוצר, ששימש בעת האסון שר הביטחון.
8 צפייה בגלריה
המשפחות של ההרוגים באסון נחל צפית בעת עדותו של נפתלי בנט בועדה
המשפחות של ההרוגים באסון נחל צפית בעת עדותו של נפתלי בנט בועדה
(צילום: יריב כץ)
בנט נשא תחילה דברים בפני ההורים וחברי הוועדה וביקש לנחם את ההורים על האובדן הקשה שחוו. הוא טען כי "לקחת אחריות זה לא לסגור את המכינות אלא לתקן, לדאוג לבטיחות של החניכים. לקחתי אחריות לתקן את מפעל המכינות ואנחנו עושים את זה".
דורית ברהום, אמה של מעיין ברהום שנהרגה באסון, ביקרה את בנט: "אתה מכיר אותי, היית אצלנו בבית. באת לבקר אותנו בשבעה, עם צוות צילום ויחסי ציבור, ונתת לי את מספר הטלפון האישי שלך ואמרת 'כל דבר שאת צריכה - תתקשרי אליי', אחרי שבועיים - מי מאנשיך אמרו לי 'שלא תעזי להתקשר לכאן יותר'. אני רוצה לדעת איך זה מתיישב על כל מה שאמרת כאן, ומה שעשית במשך השנים". בנט השיב לה כי "אני לא יכול להתווכח עם התחושה הזו. אני תיארתי פה בהרחבה את הפעולות שעשיתי לפני, במהלך ואחרי". ברהום טענה כי בנט הורה "לנפנף אותה" וכי השיחות ביניהם מוקלטות.

אריק, אביה של שני שמיר ז"ל, פנה אף הוא לבנט ותקף: "אמרת בתחילת העדות שלקחתם אחריות, ובפועל הדבר האחרון שעשיתם זה לקחת אחריות. מההתחלה באתם ואמרתם שאין לכם שום אחריות על הבטיחות במכינות. שיבחת את המנכ"ל שמואל אבואב, שהוועדה גם היום וגם בדו"ח מעבירה עליו ביקורת חריפה, וציינת שאתה נגד ועדות חקירה. אבואב יודע מה הבעיות במכינות - לא עשיתם את זה במשרד החינוך מ-2008".
גם איציק, אביה של אלה אור ז"ל, תקף את מנכ"ל משרד החינוך דאז אבואב ואמר כי "מי שמגיע לוועדה הזו עם עורך דין לא דובר אמת. אני חושב שעשית טעות שיום אחרי האסון לא הקמת ועדת חקירה. כשהיה אסון מירון שאלתי את עצמי, אם נפתלי בנט שהיה שר החינוך היה מקים אז ועדת חקירה יכול היה למנוע את אסון מירון? טעינו לגביך ובענק. שמואל הוא כישלון טוטלי. אם לא ידעת על המעשים שלו זה חמור מאוד, ואם ידעת אז זה עוד יותר חמור. אם האסון הזה היה קורה בצה"ל והיה רמטכ"ל קם ואומר 'החיילים האלה לא שלי', הוא היה עף באותו היום וזה חמור שזה לא קרה. אתה מציין אותו לשבח - אבל שמואל אבואב הוא פושע!".
קודם לכן, השופטת שולמית וסרקרוג תקפה את בנט ואמרה: "כשיש לך חוק שאומר לך שיש לך אחריות אתה צריך לציית ולעשות את המירב. הנקודה החשובה מאוד שהתרשמנו ממנה, והיא לאו דווקא לגבי המכינות, שאתה חושב שאם יש לך כללי בטיחות שאתה חייב בהם - אתה מצמצם את האוטונומיה של אותו גוף לקבוע כללי התנהגות. זו נקודת מוצא שגויה ביותר.
"כשאנחנו שאלנו את משרד החינוך על כללי בטיחות במכינות אומרים לנו שזה וולונטרי. אם הייתה לנו סמכות לגבי מציאת אנשים שיש להם יד במה שקרה - היינו מצביעים גם על מנכ"ל המשרד שמואל אבואב. אתה אומר שסמכת עליו, אי אפשר לומר שאתה סומך על מנכ"ל שמתפקד כך".
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט מעיד בפני הועדה לאסון נחל צפית
נפתלי בנט מעיד בפני הועדה לאסון נחל צפית
נפתלי בנט מעיד בפני הוועדה לאסון נחל צפית
(צילום: יריב כץ)
השופטת דרשה מבנט: "הממשלה צריכה להתחייב לאמץ את המלצות הביניים של הוועדה. צריך לדרוש שמכינה שלא חותמת על התחייבות כזו לא תוכל להתחיל בפעילות ומצד שני, המשרדים צריכים לצאת ולבקר במכינות כדבר שבשגרה".
בנט נשאל על ידי הוועדה האם הוא מאמין שעל משרד החינוך לפקח על המכינות, והשיב כי "אני חושב שבמשרד החינוך הפיקוח הדוק מדי. אתם יודעים איפה הצמיחה הגדולה ביותר של הנוער הישראלי היום? בצה"ל. זורקים נערה ב-8200 והיא צריכה לקבל החלטות. אני חושב שאת המושג 'מפקח' צריך לשנות. הכול זה רק פיקוח?".
8 צפייה בגלריה
השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג, עומדת בראש הועדה
השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג, עומדת בראש הועדה
השופטת בדימוס וסרקרוג
(צילום: מוטי קמחי)
חבר הוועדה אבי נעים קטע אותו: "כל זה נכון כשלא מדברים על חיי אדם". בנט השיב: "נכון, אבל אנחנו צריכים למצוא את האיזון. בקורונה בחרנו לא לסגור את כל המדינה כשהייתה תחלואה, נתנו את הכלים לאזרחי ישראל ולדעתי זו הייתה הצלה כלכלית ולקחנו סיכון. גם בתאונות דרכים מתים אנשים". ההורים קוטעים אותו ואומרים "אבל בכביש יש חוקים! פה לא ישנו את החוקים".
בסיום עדותו, כששמע את דברי ההורים ואת דרישתם לטפל במנכ"ל משרד החינוך לשעבר שמואל אבואב, אמר בנט להורים: "אני משתתף בצער הבלתי נסבל שלכם".

ליברמן גלגל אחריות: "משרד החינוך היה אחראי"

לפני בנט העיד מי שהיה בעת האסון שר הביטחון, אביגדור ליברמן. הוא אמר כי נחשף "לכל נושא המכינות והסמכות של משרד הביטחון שנה לפני האסון, בערך במרץ 2017. היו התבטאויות קשות של הרב לוינשטיין נגד חיילות שמשרתות בצה"ל, שחטפו ממנו השתלחויות בלתי מקובלות. כשהתעסקתי בזה הבנתי שמי שאחראי לכל מה שקשור למכינות קדם-צבאיות הוא מנכ"ל משרד החינוך. לפי משרד המשפטים, משרד הביטחון אחראי על דחיית השירות". לדברי ליברמן, "בדיעבד אני חושב שמיקום המכינות במשרד החינוך פשוט לא נכון, אבל באותה תקופה כל הפיקוח של משרד הביטחון היה מוגבל והתמקד בנושא של דחיית שירות".
השופטת בדימוס וסרקרוג לא קיבלה את דבריו של ליברמן והטיחה בו כי חוות הדעת של משרד המשפטים הייתה אמנם שהאחריות על סגירת המכינות היא של משרד החינוך בלבד, אבל אין משתמע ממנה שהאחריות של משרד הביטחון לא קיימת. "הניסיון של משרד הביטחון להוריד מעצמו ולראות את החובות שלו רק לצורך דחיית שירות היא איננה נכונה. בנוסף, אין צורך בתיקון החוק, לא לבוא ולהגיד 'מחר אנחנו נתקן'.
"החוק והתקנות היו צריכות להיות תחת יכולת הבנה משפטית נכונה - החוק קובע שהמכינות מקבלות תקציב רק כשהן מתחייבות לפעילות תקינה וסדירה, והחובה של המשרדים היא לפקח גם על הבטיחות. לכן, למעשה נקודת המוצא הייתה מוטעית ולא נעשה דבר על-ידי משרד הביטחון. כל הניסיון להסיט את כל ההמלצות לתיקון החוק, אינו נכון - התיקונים צריכים להיעשות מיד וזו הסיבה שפרסמנו את מסקנות הביניים לפני שנת המכינות החדשה".
לדבריה, "כשר של משרד אתה צריך לסמוך על חוות הדעת שקיבלת אבל יחד עם זאת יש היגיון. לא יכול להיות שמכינות יכולות לפעול ללא כללי בטיחות. אתם צריכים לשאול אם יש כללי בטיחות או אין? איך ניתן לאשר מכינה ואז לבוא ולומר לנו 'כללי בטיחות הם וולונטריים'? האמירה הזאת מזעזעת, אי אפשר להתיר פעילות של גוף כלשהוא ללא כללי בטיחות".
8 צפייה בגלריה
שלט של נחל צפית
שלט של נחל צפית
אזור נחל צפית, לאחר האסון
(צילום: חיים הורנשטיין)
השופטת שאלה את השר ליברמן מדוע לא נשמע קולו לאחר האסון והוא השיב: "זה לא סוד שבאותה תקופה היו יחסים לא טובים בין שר הביטחון לשר החינוך, היה לזה ביטוי גם נרחב בתקשורת לצערי וגם הרבה התנצחויות מיותרות. לא רציתי, דווקא בגלל הרגישות וממדי האסון, שייתנו פירוש שאני מנצל ברמה פוליטית את האסון כדי לנגח או להתנגח עם שר אחר כי משרד החינוך היה יותר דומיננטי".
ליברמן הוסיף: "אני באמת לא חושב שהייתה לי אחריות מיניסטריאלית לנושא. בעבר התפטרתי מתפקידי כשלא יכולתי לשאת באחריות. גם במשרדים אחרים כשלא הסכמתי עם ראש הממשלה ודרגים אחרים, מעולם לא נדבקתי לכיסא. אני מודה ומתוודה שברוב המקרים לא הסכמתי עם דרג הייעוץ המשפטי, אבל בסופו של דבר צריך לפעול לפיהם גם כשאתה לא מסכים עמם".
8 צפייה בגלריה
אסון נחל צפית קורבנות הרוגים הרוגי
אסון נחל צפית קורבנות הרוגים הרוגי
קורבנות האסון בנחל צפית
השר ליברמן המשיך לגלגל אחריות למשרד החינוך ואמר "בסופו של דבר חייבת להיות אחריות אחת ברורה של גוף אחד ולא לכדרר כדור ממשרד למשרד". לדבריו, "חייבים להעביר את כל המכינות באופן מלא לאחריות של משרד הביטחון, הפיצול בין המשרדים הוא לא טוב. הגיע הזמן לעשות סדר". אחד ההורים ביקר את השר: "ארבע שנים אחרי האסון, עכשיו אתה אומר 'צריך לעשות סדר'? אתה שר במשרד האוצר, יש לך אפשרות להעביר משאבים". ליברמן השיב "השנה האחרונה הייתה אינטנסיבית, זה לא שיש הרבה זמן פנוי לחשיבה ולבדוק, אני מודה".
שר האוצר התייחס לכך שהממונים על הפיקוח במשרד הביטחון בעת כהונתו כשר לא פוטרו מעבודתם. "את צודקת במאה אחוז, היה פה כשל מערכתי ואני מבין שמאז אנשים כבר התחלפו, חלקם", אמר. "בסופו של דבר אני מסכים איתך, מה זה משנה מי כשל? המערכת כשלה ואתם שילמתם את המחיר".
8 צפייה בגלריה
עדות ליברמן
עדות ליברמן
"אין הרבה זמן פנוי לחשיבה". עדות ליברמן בועדה
(צילום: יריב כץ)
שרית, אמה של אלה אור שנהרגה באסון, תקפה את השר: "אני שלחתי את בתי אלה למכינה קדם צבאית, למקום שיש לו אבא ואמא. ציפינו שמשרד הביטחון ייתן לנו גב והמשרד שלך נעלם! אפילו לא הגיעו לניחום אבלים. עשרה ילדים ככה סתם הלכו, אני מדברת על הצד המוסרי, על האחריות של כל אחד שמקבל תפקיד - איפה הם?".
איציק אור, אביה של אלה, הוסיף: "לא יעלה על הדעת שבכשל מערכתי שנהרגו בו עשרה ילדים, אף אחד לא ישלם את המחיר. האנשים שלא פיקחו על עולם המכינות גרמו באופן עקיף לאסון הזה ולא יכול להיות שאנחנו ועם ישראל לא ידעו מי אלה האנשים האלה. אותם אנשים שכשלו יכולים להתקדם לתפקידים בכירים מאוד במדינת ישראל. כשיש כשל מערכתי - מישהו צריך לשלם את המחיר".
8 צפייה בגלריה
עדות ליברמן
עדות ליברמן
(צילום: יריב כץ)
חבר הוועדה אבי נעים אמר בסיום עדותו של השר ליברמן: "אנחנו ארבע שנים אחרי האסון, הגיע הזמן לעשות סדר. זה לא יכול לקרות בממשלה הבאה אלא עכשיו, כי אנחנו כל הזמן בין בחירות. אתה צריך לדפוק על השולחן כמו שאדוני יודע, בסוף אם לא יהיה כוח אדם ולא יהיו משאבים ולא תהיה החלטה - דברים לא יקרו. מספיק עם ההתנהלות הזו בעולם המכינות".
השופטת וסרקרוג אמרה לפני סיום עדותו של ליברמן כי "מתוך הפעילות שראינו אחרי הגשת הדוח, המשרד להתיישבות לקח ברצינות את המסקנות יותר מכל משרד אחר, ולכן שם אנחנו חושבים שצריך לשים את האחריות על המכינות הקדם צבאיות. אם יידרש עוד תקציב, אנחנו מצפים שזה יועבר".
8 צפייה בגלריה
אבי נעים בועדה למניעת אסונות
אבי נעים בועדה למניעת אסונות
"הגיע הזמן לעשות סדר". אבי נעים
(צילום: מוטי קמחי )
אסון השיטפון התרחש ב-26 באפריל 2018 בנחל שבערבה, אז נהרגו כאמור עשרה חניכים מהמכינה. הם טיילו בנחל כמסלול חלופי שבו בחרו המדריכים מחשש לשיטפונות בנחל צאלים, שם תוכנן הטיול המקורי.
ועדת הבדיקה הוקמה בשנה שעברה, אחרי מאבק ממושך של ההורים שדרשו שיחקרו את הכשלים שהובילו לאסון. בוועדה חברים השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג שעומדת בראשה, מנכ"ל משרד ההתיישבות לשעבר אבי נעים ואלוף במיל' גרשון הכהן.
לאחרונה הגישה הוועדה את דוח מסקנות הביניים שגיבשה על סמך עדויות של גורמים שונים להם הייתה נגיעה לאירוע. במכתב ששלחו ההורים לחברי הוועדה הם קראו לזמן גם את בנט וליברמן, אך הבקשה לא הושלמה לפני דוח הביניים. חברי הוועדה הסבירו כי מטרת הפרסום המוקדם של הדוח הייתה לאפשר ליישם חלק מהשינויים הנדרשים, בהם הסדרת תנאי הבטיחות במכינות והאחדת האחריות על המכינות למשרד אחד, כך שיוכלו לצאת לפועל כבר בשנה הקרובה.
פורסם לראשונה: 14:09, 01.08.22