השמאל חשש שיימחק – ודווקא התחזק. המדגמים העניקו לרע"מ אפס מנדטים – אבל מפלגתו של מנסור עבאס תהיה בכנסת. הציונות הדתית התנדנדה בחלק מהסקרים מתחת לאחוז החסימה – אבל עברה בגדול, וגם אנשי הימין הקיצוני ייכנסו למליאה. כל אלו ועוד רק הרחיקו את האפשרות להקמת ממשלה, ולפחות כרגע נראה בסבירות גבוהה שישראל הולכת לבחירות חמישיות. אבל מהן הממשלות התיאורטיות שבכל זאת יכולות לקום? הנה הסקירה. רוצים לבדוק אם הממשלה שחשבתם עליה אפשרית? בדקו כאן ב"משחק הכיסאות".

ממשלת נתניהו-בנט בתמיכה מבחוץ של רע"מ

לפי תוצאות האמת כרגע, לגוש נתניהו כולל ימינה של נפתלי בנט יש 59 מנדטים. תמיכה מבחוץ מצד מפלגתו של מנסור עבאס תאפשר הקמת ממשלת מיעוט - אבל רק הפרת הבטחות מהימים האחרונים תאפשר זאת. שעות לפני פתיחת הקלפיות יו"ר ימינה נפתלי בנט ניסה להחתים את ראש הממשלה בנימין נתניהו על מסמך לפיו "לא יקים ממשלה על קולותיו של עבאס מהתנועה האיסלאמית".
5 צפייה בגלריה
משחק הכסאות
משחק הכסאות
ממשלת מיעוט
בשבוע שעבר הבטיח נתניהו עצמו מפורשות באולפן ynet כי לא יעשה זאת. בתשובה לשאלה אם יקים ממשלה בהסתמכות או בהימנעות של רע"מ מבחוץ, ענה: "חד משמעית אני מתחייב שלא יהיה דבר כזה. לא אשען עליהם ולא אכלול אותם. לא בהימנעות ולא שום דבר כי הם מפלגה אנטי ציונית".
יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, אמנם לא פסל הבוקר אפשרות כזו ואמר כי "יש לעשות הכול למנוע בחירות חמישיות", אבל ח"כ שלמה קרעי ממפלגתו פסל זאת מכל וכל, ואמר במשדר באולפן: "כתושב עוטף עזה לא ארים אצבע בעד ממשלה עם נציג שלא מכיר במדינה כיהודית ודמוקרטית ומתחבק עם מחבלים ותומכי טרור". גם הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' מתנגדת לכך בכל תוקף. הסבירות: סיכוי נמוך, יקרה רק אם נתניהו, בנט וסמוטריץ' יפרו את הבטחתם.

ממשלת נתניהו-בנט ו"עריקים"

לכאורה יש אופציות מתמטיות לא מעטות המאפשרות ממשלה שבה לליכוד, לש"ס וליהדות התורה – שעל פי התוצאות יש להם כרגע 46 מנדטים – מצטרפות מפלגות מהימין המתון או מהמרכז, לצד או ללא מפלגת הציונות הדתית. אבל ראשי יש עתיד, תקווה חדשה וכחול לבן – יאיר לפיד, גדעון סער ובני גנץ – הבהירו פעם אחר פעם כי לא ייכנסו לממשלת נתניהו.
5 צפייה בגלריה
משחק הכסאות
משחק הכסאות
"תקווה חדשה" תיכנס? סער הבטיח שלא
סער, שמפלגתו זכתה רק בשישה מנדטים לפי תוצאות האמת, אמר זאת גם בנאומו הלילה. ח"כ זאב אלקין ממפלגתו הדגיש: "לא ניכנס לממשלת נתניהו, ולא משנה איזה תפקיד יוצע לנו. עריקים לא יהיו". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע גם כי לא יישב עם החרדים, והסבירות שמפלגת העבודה (עם אבתיסאם מראענה ברשימה) או מרצ יצטרפו לממשלה כזו כמובן אפסית.
עם זאת, דרושים למעשה שני "עריקים" בלבד להקמת ממשלת ימין, ונתניהו ינסה להשיג אותם מאחת מאותן מפלגות מרכז, שברשימותיהן נכללים בין היתר גם חברים בעבר במפלגתו. עם זאת, העובדה שב-59 המנדטים של גוש נתניהו-בנט נכללים גם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ויו"ר מפלגת נעם הפועלת נגד הלהט"ב אבי מעוז, צפויה להקשות מאוד על מציאת אותם עריקים פוטנציאליים. הסבירות: סיכוי מסוים, אבל נמוך בגלל בן גביר ומעוז.

ממשלה בראשות בנט של "גוש השינוי" והחרדים, ללא ליברמן

ש"ס ויהדות התורה אמנם התחייבו לשבת בממשלת נתניהו, אבל האפשרות של בחירות חמישיות עשויה להוביל אותן לניתוח מחודש של המצב. בנט קיבל אמנם רק שבעה מנדטים, אבל ייתכן שעל מנת להחליף את נתניהו יסכים לפיד להעניק לו את המפתחות לראשות הממשלה, בקואליציה שתכלול גם את החרדים ואת כחול לבן, תקווה חדשה, העבודה ומרצ.
5 צפייה בגלריה
משחק הכסאות
משחק הכסאות
החרדים ובנט, יחד עם גוש השינוי
ישראל ביתנו של ליברמן, שהבטיח לא לשבת עם החרדים, צפויה להישאר באופוזיציה בתרחיש כזה. עם זאת, הימצאותו של הרב הרפורמי גלעד קריב ברשימת העבודה תקשה מאוד על שיתוף פעולה שכזה. הסבירות: סיכוי נמוך, אבל קיים.

ממשלת "גוש השינוי", המשותפת ורע"מ

לגוש נגד נתניהו, המונה את יש עתיד, תקווה חדשה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה ומרצ, יש כרגע 50 מנדטים. אם הרשימה המשותפת ורע"מ יתמכו, יושגו ה-61 המיוחלים. אבל מדובר באם גדול, כי בין היתר תקווה חדשה הבהירה כי לא תסכים בשום פנים לתרחיש שכזה.
5 צפייה בגלריה
משחק הכסאות
משחק הכסאות
הערבים בממשלה עם סער וליברמן? כך תיראה הקואליציה
"לא נשתתף בממשלה וקואליציה שתתבסס על התמיכה של הרשימה המשותפת", צייץ הבוקר אלקין. גם ליברמן לא צפוי לתמוך, ורק בשבוע שעבר אמר כי "רע"מ זו תנועה פונדמנטליסטית". הסבירות: סיכוי נמוך, אבל קיים.

ממשלת "גוש השינוי" עם בנט, ותמיכה חלקית מבחוץ של הערבים

אופציה אחרת, שגם היא לא נראית סבירה במיוחד, היא ממשלת מיעוט של אותן מפלגות שהוזכרו בתחילת האופציה הקודמת, ביחד עם ימינה.
5 צפייה בגלריה
משחק הכסאות
משחק הכסאות
בנט מצטרף לגוש שנגד נתניהו? זו הקואליציה האפשרית
פרט להתנגדות להימצאות מראענה ברשימת העבודה של גורמים הימניים בקואליציה שכזו, הבעיה העיקרית היא שלאותן מפלגות יש 57 מנדטים בלבד. הן יצטרכו תמיכה חלקית מבחוץ של רע"מ ו/או המשותפת. כאמור, תקווה חדשה מתנגדת נחרצות לממשלה כזו, וכמובן שכך גם בנט. הסבירות: סיכוי נמוך.
השורה התחתונה: כרגע, לפחות על פי תוצאות האמת הלא-סופיות, יש סיכוי טוב שבפעם החמישית תוך קצת יותר משנתיים יתקיימו בחירות לכנסת.
פורסם לראשונה: 14:29, 24.03.21