אחרי שני לילות שלמים שבילו במשאיותיהם במעבר הגבול בין בריטניה לצרפת, כמעט 3,000 נהגי משאיות זרים, תושבי צרפת או מדינות אחרות באיחוד האירופי, מורשים מהבוקר (ד') לחצות את תעלת למאנש כדי לחזור לארצותיהם, בתקווה להספיק לחזור הביתה לחג המולד.
7 צפייה בגלריה
משאיות חונות בנמל תעופה שנסגר ליד נמל דובר אנגליה בריטניה הגבול מצרפת נסגר מוטציה קורונה
משאיות חונות בנמל תעופה שנסגר ליד נמל דובר אנגליה בריטניה הגבול מצרפת נסגר מוטציה קורונה
מאות משאיות ממתינות לחצות את התעלה. תוכנית המגירה של הברקזיט הופעלה
(צילום: AFP)
המשבר החריף במעבר הגבול הבריטי בנמל דובר שבדרום-מזרח אנגליה פרץ בעקבות החשש הרב בעולם מהמוטציה החדשה של נגיף הקורונה, המתפשטת בלונדון וסביבותיה אך גם במדינות אחרות. לפי מומחי בריאות המוטציה הזו מידבקת בעד 70% יותר מהזן הרגיל של הנגיף, אם כי לא נראה שהיא קטלנית יותר או עמידה בפני החיסונים שפותחו.
יותר מ-40 מדינות, מהודו ועד קנדה, אסרו על כניסת נוסעים מבריטניה בעקבות המוטציה החדשה, אולם את המכה הקשה ביותר הנחיתה ההחלטה של צרפת ביום ראשון בערב לסגור לחלוטין את מעבר הגבול עם הממלכה בתעלת למאנש, עורק התחבורה והמסחר המרכזי שלה עם יבשת אירופה.
בימים כתיקונם חוצות את הגבול כ-10,000 משאיות ביום, שאחראיות לכ-20% ממעבר הסחורות לבריטניה, ובממלכה התעורר חשש ממשי ממחסור במוצרי מזון מסוימים. רשתות שיווק בריטיות הזהירו שבהמשך השבוע עלול להיות מחסור בפירות וירקות טריים, אך הדגישו שכרגע אין מחסור שכזה. בממשלת בריטניה קראו לציבור להימנע מ"בהלת קניות".
7 צפייה בגלריה
משאיות חונות בנמל תעופה שנסגר ליד נמל דובר אנגליה בריטניה הגבול מצרפת נסגר מוטציה קורונה
משאיות חונות בנמל תעופה שנסגר ליד נמל דובר אנגליה בריטניה הגבול מצרפת נסגר מוטציה קורונה
כמעט 3,000 נהגי משאיות, בלי הרבה מזון או תנאים סניטריים
(צילום: AFP)
לצד הניסיונות הקדחתניים של הממשלה בלונדון לפתוח מחדש את שעריה של צרפת, וממנה לכל יבשת אירופה, באזור נמל דובר התפתח משבר הומניטרי-כמעט, עם לפחות 2,800 נהגים שנתקעו במעבר הגבול. חלקם בילו יומיים שלמים במשאיות שלהם.
הם הביעו תסכול שלא יצליחו להגיע בזמן לביתם כדי לחגוג את חג המולד, ואחרים התלוננו על תנאים סניטריים לקויים או על מעט המזון שקיבלו מהרשויות הבריטיות. "הם לא נותנים לנו אוכל, לא מספקים לנו תנאים סניטריים ולא מציעים לנו כלום. בעיקרון המצב הזה לא אנושי. אנחנו מבקשים פתרון", סיפר סרג'יו רובלס, נהג משאית ספרדי בן 41.

שעון הברקזיט מתקתק

רק אמש, אחרי 48 שעות של משבר, הודיעו לונדון ופריז שנמצא פתרון: הנהגים יוכלו לחצות את התעלה אם יציגו תוצאה שלילית של בדיקה לאבחון נגיף הקורונה. אזרחים בריטים יוכלו גם הם לחצות את התעלה אם יציגו תוצאת בדיקה שלילית, אך רק אם הם מתגוררים באירופה או שסיבת הביקור שלהם בה חיונית.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. לחץ גובר להטיל סגר שלישי
(צילום: רויטרס)
כעת יפתחו הרשויות הבריטיות, בסיוע הצבא, במבצע נרחב לבדיקת אלפי הנהגים, אולם שר התחבורה הבריטי גרנט שאפס העריך כי ה"פקק" באזור דובר ישתחרר רק בעוד יומיים או שלושה, אולי אפילו לאחר חג המולד.
אחת מסוגיות המחלוקת שעיכבו את ההכרזה על הפתרון הנוכחי היא הדרישה של הבריטים מהצרפתים לקבל גם בדיקות מהירות לאבחון הנגיף, כאלו שפענוחן אורך רק כחצי שעה, אך הן נחשבות אמינות פחות. בסופו של דבר פריז הודיעה שתקבל גם בדיקות מהירות כאלו, ולא רק בדיקות מעבדה (PCR), כאלו שפענוחן יכול להימשך יותר מיממה שלמה.
גם הבוקר ניכר שהמתיחות בדובר גבוהה למדי, ולמרות ההכרזה שהנהגים יוכלו לחצות את התעלה אם הם אינם נשאים, באזור נרשמו כמה תקריות של עימותים בינם לבין שוטרים. לפי רשת BBC אדם אחד נעצר. רון מקנזי, מאיגוד מובילי הדרכים הבריטי, תיאר את המצב שם כ"כאוס". לדבריו הנהגים "עייפים, מתוסכלים ורוצים נואשות לחזור הביתה לחג המולד".
בינתיים הנגיף ממשיך להתפשט במהירות ברחבי בריטניה. אתמול דיווחו הרשויות הבריאות שם על שיא יומי חדש של נדבקים, 36,800, ועל עוד 691 מתים. בסוף השבוע הטיל ג'ונסון סגר על לונדון ודרום-מזרח אנגליה, אזור שבו לפי שר הבריאות מאט הנקוק המוטציה של הנגיף "יצאה משליטה".
7 צפייה בגלריה
מרכול ב לונדון סגר קורונה בריטניה
מרכול ב לונדון סגר קורונה בריטניה
חשש ממחסור במוצרי מזון מסוימים. סופרמרקט בלונדון
(צילום: EPA)
כתוצאה מהתפשטות המוטציה בדרום-מזרח אנגליה ביטל ג'ונסון את ההקלות שתוכננו לחג המולד למיליוני אנשים. נאסר על מפגשים חברתיים בחג המולד ועל נסיעות שאינן הכרחיות מחוץ לאזור הסגר. עסקים שלא מוגדרים חיוניים נסגרו. לפי שעה ג'ונסון נמנע מהכרזה על סגר כללי, שלישי במספר, אך לפי דיווחים בממלכה הוא מתמודד עם לחץ גובר לעשות כן.
כל זאת מגיע בשעה שהשיחות על הסכם סחר עם האיחוד האירופי נמצאות במבוי סתום. בריטניה, נזכיר, פרשה מהאיחוד האירופי בתחילת השנה, אבל לפי התנאים שהוגדרו בהסכם הברקזיט שגיבשה אז עם האיחוד היא נשארה חלק מהשוק האירופי המאוחד ומאיחוד המכס שלו עד לתום תקופת מעבר שתסתיים ב-31 בדצמבר.
ככל שנוקפות השעות פוחת הסיכוי, הקלוש ממילא, למנוע מצב שבו מ-1 בינואר הסחר בין בריטניה לאיחוד, שהוא שותף הסחר הגדול ביותר של הממלכה, יישען על תנאי ארגון הסחר העולמי. במקרה שכזה יוטלו על סחורות מכסים שייקרו אותן ויפגעו בעסקים ובצרכנים, ובדיקות בגבולות בין בריטניה לאיחוד האירופי יוחזרו לראשונה זה עשרות שנים.

בידוד בסקי: "תישארו בחדר"

בבריטניה חששו שמצב שכזה יביא גם לכאוס תחבורתי באזורי מעברי הגבול, והוכנו תוכניות מגירה שונות כדי למנוע זאת. אחת מהן הופעלה השבוע בעקבות משבר המשאיות. אלו שנתקעו בדובר הופנו לקטע בכביש מהיר שהוסב לחניון, כדי לאפשר להן להמתין שם ולא לחסום דרכים אחרות.
7 צפייה בגלריה
סקי שווייץ קורונה
סקי שווייץ קורונה
אתר סקי בשווייץ. קנס לנופשים שיפרו את הבידוד
(צילום: EPA)
"התמודדנו כל כך גרוע עם המגפה, ועכשיו נראה שאנחנו בדרך לסערה המושלמת עם מוטציה שמידבקת ב-70% יותר וברקזיט במקביל", אמר ג'ים גיבסון, תושב לונדון בן 73. "אנשים מתקשים מאוד להתמודד עם אחד מהדברים האלה, שלא לדבר על שניים, ועכשיו אומרים לנו שאכלנו את החסה האחרונה שלנו לשלושת החודשים הבאים, כנראה".
החשש מהמוטציה החדשה מוביל כעת גם להגבלות על אלפי תיירים בריטים שהגיעו לאתרי הסקי בשווייץ, שבניגודה לכמה משכנותיה בחרה לשמור על האתרים הללו פתוחים בעונת השיא שלהם, למרות שגם בקרבה הנגיף מתפשט במהירות.
הרשויות בשווייץ מסרו כי הן מנסות לאתר כעת 10,000 בני אדם שהגיעו בטיסות מבריטניה מאז 14 בדצמבר. כולם יידרשו להיכנס לבידוד למשך עשרה ימים. "אל תעזבו את החדר אu מקום המגורים שלכם, והימנעו מכל מגע חברתי", מסרה סוכנות הבריאות השווייצרית לנופשים מבריטניה ומדרום אפריקה, מדינה נוספת שמתמודדת עם התפשטות מהירה של המוטציה החדשה. מי שיפר את הבידוד יעמוד בפני קנס של 10,000 פרנקים שווייצריים (11,250 דולר).