יממה לאחר שפקע המנדט שקיבל להרכבת הממשלה, וכשעה לאחר שנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הטיל את המנדט על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הערב (רביעי) את מתנגדיו שסירבו להקים איתו ממשלה. ynet העביר את דברי רה"מ בשידור חי.
נתניהו התמקד בנפתלי בנט, שהאשים אותו ב"טריקת הדלת" וכישלון בהרכבת ממשלת ימין. "כשהוא נפגש איתנו הייתה לו רק דרישה אחת - להיות ראש ממשלה. הוא העלה אותה לא רק בארבע עיניים, אלא בכל הפגישות בין צוותי המו"מ. עכשיו התברר לנו שכל המטרה שלו הייתה לבזבז את הזמן עד להעברת המנדט ולהגיע לממשלה מסוכנת עם השמאל שבה יקבל שנתיים כראש ממשלה", אמר נתניהו.
3 צפייה בגלריה
"ממשלת אחדות זאת מכבסת מילים". בנימין נתניהו
"ממשלת אחדות זאת מכבסת מילים". בנימין נתניהו
"ממשלת אחדות זאת מכבסת מילים". בנימין נתניהו
(צילום: קונטקט)
"נפתלי בנט דיבר היום על ממשלת אחדות. זו מכבסת מילים וניסיון להטעות את הציבור", הוסיף נתניהו. "כולם יודעים שהוא מבקש להקים ממשלת שמאל מסוכנת. עם הורוביץ אפשר להגן על חיילי צה"ל מפני תביעות בבית הדין הבינלאומי? הרי הורוביץ מסכים לתביעות הללו. עם לפיד אפשר להילחם בהסכם הגרעין? הרי הוא תקף אותי כשהלכתי להילחם נגד ההסכם המסוכן. עם מרב מיכאלי אפשר לחנך את ילדינו? היא קראה לא לשלוח אותם לצה"ל. עם איבתיסאם מראענה אפשר להגן על ההתיישבות? הרי גם את זכרון יעקב היא רוצה לעקור".
מראענה, יש לציין, הביעה חרטה על שורת התבטאויות עבר שלה, גם בנוגע לזכרון יעקב. הורוביץ גם כן הבהיר את דבריו בנוגע לחקירת בית הדין הבינלאומי בהאג.
"האמת פשוטה - זו תהיה ממשלת שמאל מסוכנת. שילוב קטלני של חוסר דרך, חוסר יכולת וחוסר אחריות", הוא ציין עוד. "בנט ושקד נשבעו בפני הציבור שלא ילכו לממשלה עם לפיד, מרצ והעבודה. בנט אפילו חתם על התחייבות כזאת בכתב, יום לפני הבחירות בשידור חי. עכשיו הם עושים בדיוק את ההיפך. הם מפרים אחת לאחת את כל ההתחייבויות שלהם, וזאת הסיבה שחבר הכנסת שיקלי, באומץ לב ויושרה, אמר שהוא לא מוכן להיות חלק מהממשלה המסוכנת הזאת". שיקלי עצמו הבהיר אמנם שהוא מתנגד לממשלה כזו, אך לא אמר כי יצביע נגדה במליאת הכנסת.
3 צפייה בגלריה
מפלגת ימינה בסיור בעומר לקראת הבחירות יחד עם אלון דוידי
מפלגת ימינה בסיור בעומר לקראת הבחירות יחד עם אלון דוידי
בנט ושקד. "נשבעו לא ללכת עם לפיד"
(צילום: חיים הורנשטיין)
נתניהו קרא לבנט, שקד ולשאר חברי הכנסת של ימינה "לא לעבוד על הציבור", כלשונו. "אל תפרו את כל ההתחייבויות שלכם רק בגלל האמביציה האישית של בנט להיות ראש ממשלה לשנתיים בכל מחיר", הוסיף נתניהו. "אם אתם מתייצבים עם הימין, אתם מכריעים את גורל המערכה. עם גוש ימין מוצק של 59 מנדטים תהיה לנו ממשלה".
נתניהו טען כי יש כמה חברי כנסת שיהיו מוכנים להצטרף לממשלת ימין במקרה שתיאר. "לא נצטרך ללכת לבחירות. אני אומר בואו נקים יחד ממשלת ימין, שתעמוד איתן מול האתגרים העומדים בפנינו. זה בידינו, זה בידיכם. אמרתי שאני מוכן לתת לבנט להיות ראש ממשלה בשנה הראשונה של ממשלת הימין כדי למנוע הקמת ממשלת שמאל מסוכנת. אלא שהתברר שבנט היה עסוק כל הזמן במשא ומתן עם לפיד על רוטציה של שנתיים".
מוקדם יותר, כאמור, הנשיא ריבלין הטיל את המנדט להרכבת הממשלה על לפיד, שזכה למרבית הממליצים, אחרי שנתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה והחזיר את המנדט דקות ספורות לפני חצות אמש.

"מתמונת הממליצים עולה בבירור שלח"כ לפיד יש אפשרות להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת אם כי הקשיים רבים. בנסיבות אלו, החזרת המנדט לכנסת חוטאת לחוק ועלולה להביא אותנו לבחירות חמישיות, בלא שנוצלו כל האפשרויות להקמת ממשלה", הדגיש הנשיא לאור הקריאות של הליכוד להחזיר את המנדט לכנסת.
הנשיא הוסיף כי החוק מתיר ללפיד לכהן כראש ממשלה חלופי. "אמרתי לו כי לא רבים זכו להגיע למעמד שבו מוענק מנדט להרכבת ממשלה בישראל, ואני בטוח שעבורו זהו רגע שאוצר בתוכו חשיבות ואחריות לאומית מהמעלה הראשונה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
קיבל את המנדט לראשונה. יאיר לפיד
(צילום: EPA)
עם פקיעת המנדט, המפלגות השונות התבקשו להמליץ פעם נוספת על המועמד שמבחינתם ראוי להרכיב את הממשלה הבאה. על יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד המליצו 56 חברי כנסת, כשבניגוד לפעם הקודמת חברי תקווה חדשה הביעו את התמיכה ביו"ר האופוזיציה, וכן חמישה מתוך שישה חברי הרשימה המשותפת. שבעת חברי מפלגת ימינה המליצו על היו"ר נפתלי בנט. במחנה נתניהו קראו לנשיא להחזיר את המנדט לכנסת.

חברי הכנסת שתומכים בנתניהו כתבו לנשיא כי "אנו סבורים כי במצב הדברים הנוכחי, אין היתכנות להקמת ממשלה במהלך התקופה של הטלת מנדט נוסף. על כן אנו סבורים שנכון להעביר את ההכרעה לכנסת. עמדתנו זו באה גם בהמשך לעמדה שהוצגה על ידך טרם הטלת המנדט הראשון לפיה הדבר הנכון לעשות הוא להעביר את המנדט לכנסת. הנסיבות בעניין זה לא השתנו. העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות. בכך ייחסך פרק זמן נוסף של חוסר ודאות למדינת ישראל".
זמן קצר לפני הצהרת ריבלין, שזוהי הפעם השביעית מאז תחילת כהונתו שהוא מטיל את המנדט להרכבת הממשלה, הודיע יו"ר ימינה נפתלי בנט כי בכוונתו לפעול להקמת ממשלת אחדות. "במשך 28 יום הפכנו כל אבן, עשינו כל מאמץ בשיתוף עם ראשי מפלגות אחרות מגוש הימין שגילו אחריות והמון רצון טוב", אמר בנט. "אפילו ביממה האחרונה עשינו ניסיון אחרון להותיר עוד פתח לממשלת ימין, אבל נתניהו טרק עלינו את הדלת. עכשיו אנחנו מסתכלים קדימה".