בנימין נתניהו, אדוני ראש הממשלה, נכשלת. בחודשים האחרונים הפכת להיות – סליחה על הביטוי – לוזר. בכל מה שקריטי היום למדינת ישראל ולעם ישראל – נכשלת: בכלכלה, בטיפול במשבר הקורונה, בטיפול באיום האיראני, ביחסים שלנו עם ארה"ב, ומה שהכי חשוב – נכשלת בחיזוק וליכוד החברה הישראלית לקראת האתגרים שמצפים לה.
לפני שנה בדיוק הקמתי אוהל בגן העצמאות בירושלים. הקמתי אותו במחאה על השינוי שעברת: אחרי שנים שבהן עשית גדולות וטובות, עמדת להוציא את ישראל לבחירות בפעם השלישית תוך שנה, בניסיון להימלט ממשפט על עבירות של שוחד ומרמה.
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: AFP)
בלילה הראשון שלי באוהל ארחה לי לחברה רק אחותי עפרה. בלילה השני כבר קמו לידינו שני אוהלים. מאז עברה שנה, והמחאה נגדך מקיפה היום את כל החברה הישראלית. על פי סקר המכון לדמוקרטיה, במהלך החודשים האחרונים 900 אלף ישראלים – כמעט מיליון אישה ואיש – השתתפו בפועל בהפגנות נגדך. על כל אחד מהם שיצא לרחובות יש מן הסתם עוד 3-2 תומכים שנשארו בבית. ומה שהכי חשוב – רוב המפגינים האלה – 54% מהם – לא "שמאלנים"! השקר שהמחאה היא מאבק בין ימין לשמאל הוא עוד סחריר שלך. 26% מן המפגינים נגדך הזדהו כימנים, ו-28% הגדירו עצמם כ"מרכז".
אני לא עיוור להישגים שלך, והם רבים. לפני שאעסוק בכישלונות, נכון למנות גם את הישגיך ואת תרומתך למדינת ישראל. לעניות דעתי, היו לך ארבעה הישגים עיקריים.
ההישג הראשון והחשוב מכולם הוא מה שלא קרה בתקופת כהונתך: לא סיבכת את מדינת ישראל במלחמות מיותרות ועקובות מדם, תוך שמירה על הביטחון השוטף. זה לא מובן מאליו, וראוי להערכה.
ההישג השני: הצלחת, יחד עם מי שהיה מפקדך, שר הביטחון שלך והיום מבקר חריף שלך – אהוד ברק – למקד את תשומת הלב העולמית בפרויקט הגרעין האיראני. יחד שיבשתם את דרכם של האייתוללות לפצצה. עשיתם זאת תוך שימוש מושכל באיומים גלויים ובפעולות חשאיות, ובלי להקיז את דמם של חיילי צה"ל.
8 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
חיוכים בחתימת הסכמי השלום עם האמירויות ובחריין
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
ההישג השלישי: הבאת לנו שלום עם המפרציות. אף שלא רק אתה בישלת את הדייסה הטעימה הזאת, שהייתה מוכנה זמן רב לפני שהגשת אותה לשולחן, עדיין מגיע לך קרדיט עליה, ועל מה שהיא מייצגת: הידוק הקשרים ושיתוף הפעולה בין ישראל לבין מדינות הציר הסוני המתון.
ההישג הרביעי שלך, זכרו לברכה, הוא כלכלי: עד התקופה האחרונה, שבה גרמת לכלכלת ישראל נזק חסר תקדים, שמגמד את כל התועלת שאי פעם הבאת לה, ניווטת בהצלחה את ספינת המשק הישראלי. לאורך שנות כהונתך, עד שנת 2020, הבאת את ישראל לרווחה פיננסית ולצמיחה כלכלית, במחיר הגדלת אי-השוויון בין אזרחיה.
אני לא מתעלם מכל אלה. אבל כמו שקורה לעיתים קרובות למנהיגים שלא יודעים מתי ואיך לפרוש בכבוד, אחריתך גרועה מראשיתך – ומביישת אותה. בשנה האחרונה, ובייחוד בשמונה החודשים האחרונים של מגפת הקורונה, נכשלת כמעט בכל, והתוצאות הרסניות. לעניות דעתי, ולא רק לדעתי, הכישלונות שלך דרדרו את ישראל לשפל שלא היינו בו מעולם.
אתה משאיר לנו משימה קשה: תיקון הנזקים שהבאת על ישראל, והתאוששות מן הכישלונות הגדולים שלך, שמחיריהם בחיי אדם ובנזק כלכלי וביטחוני ימשיכו להיגבות מאיתנו עוד הרבה שנים אחרי לכתך.
במה נכשלת? – ובכן, במה לא?
נתחיל בכישלון הגדול והאחרון שלך: נכשלת כישלון נורא בקריאת המפה הפוליטית האמריקנית ובטיפול בהסכם הגרעין האיראני. הימרת עם כל הקופה הבינלאומית של ישראל על מפלגה אמריקנית אחת – והפסדת. בניגוד לכל ראשי הממשלה מאז קום המדינה, שתמיד הקפידו לשמור על קשרים טובים עם שתי המפלגות, קשרת את גורל ישראל ואת ביטחונה בגורלו של נשיא מוזר ולא יציב – שהפסיד. בגללך יתייצב מולנו בקרוב בוושינגטון ממשל דמוקרטי עוין וחדור רוח נקמה, שרק מחכה לסגור איתך חשבון. והאיראנים, שאותם הבטחת לסלק מסוריה, כבר הגיעו בחסות פוטין ידידך אל גדר המערכת בגולן, ונראה שבכוונתם להישאר.
זאת רק ההתחלה. אנתוני בלינקן, פקיד ממשל יהודי, יהיה שר החוץ של ביידן. הוא כבר הצהיר שיחזור להסכם הגרעין עם איראן, ויקדם את פתרון שתי המדינות. זה לא מפתיע – בלינקן הוא בשר מבשרו של ממשל אובמה, שאותו הרגזת והשפלת. וכך, מבחינת ישראל ויחסיה עם ארה"ב, הפכת מנכס אסטרטגי לנטל לאומי. כל עוד אתה ראש הממשלה – כולנו נסבול מן הדם הרע שלך עם הממשל הדמוקרטי. גם תומכיך הנאמנים בימין יסבלו ממנו: הבטחת להם סיפוח – ותגשים את חלוקת ירושלים.
8 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
המגפה הרפואית-הכלכלית. סדרת החלטות מבולבלות
(צילום: AFP)
הלאה. נכשלת כישלון מוחץ בניהול המשק בזמן משבר הקורונה. אתה איש שיווק בחסד, אבל מנהל גרוע מאוד. מעולם לא היה מנהיג שחוסר הניהול הקיצוני שלו הסב הפסד כלכלי כל כך עצום למדינת ישראל. בסדרת החלטות חפוזות ומבולבלות ריסקת במו-ידיך את הכלכלה הישראלית. יש האומרים שעשית את זה בשירות הניסיונות שלך להתחמק ממשפט. אבל לדעתי השאלה הזאת לא מעניינת כרגע – מעניינת התוצאה: מיליון ישראלים מובטלים? נכשלת. עשרות אלפי עסקים ישראלים שנסגרו, והותירו אחריהם חובות ענק? נכשלת. רמת חיים צונחת והכנסה לאומית שוקעת? נכשלת. גל חסר תקדים של פשיטת רגל? נכשלת. דור שלם של צעירים מחוסרי עבודה, ומחוסרי עתיד כלכלי? נכשלת. בכל הנוגע לכלכלה הישראלית אתה פשוט טוטאל לוס – ואנחנו נשלם.
טוענים בשמך שככה זה בכל העולם, ואתה בכלל לא אשם – אבל זה עוד שקר. יש מדינות רבות שכבר התאוששו מן הקורונה וחזרו לשגשג. לא אנחנו.
ובאשר לאחריות על האסון הכלכלי של ישראל, אתה ועוד איך אשם בו. הרי אתה התעקשת ועדיין מתעקש להיות מעורב באופן אישי בכל החלטה, קטנה וגדולה, שנוגעת לניהול המשבר הזה מתחילתו. זה כישלון אישי שלך. הכישלון הזה כבר עלה למשק הישראלי מאות מיליארדי שקלים, והסכום ממשיך לעלות. הפכת את התקציב – שמהווה כלי מרכזי לניהול המדינה – לבן ערובה פוליטי. והתוצאה – כולנו נשלם את מחיר האסון הכלכלי שהפלת עלינו עוד הרבה שנים אחרי שכבר לא תהיה כאן.
נכשלת לחלוטין גם בניהול הרפואי של משבר הקורונה, וזה מחדל שיש לו מחיר בחיי אדם. מספר המתים בישראל מקורונה כבר עבר את מספר המתים עקב מחדל מלחמת יום הכיפורים, והוא ממשיך לעלות. זה לא מקרה – זאת תוצאה של ניהול כושל שלך, באופן אישי וצמוד. גם כאן, אתה מוסיף ומתעקש להיות מעורב בכל החלטה. התוצאה: התמותה והתחלואה בישראל מקורונה היא היום ברמה של הגרועות שבארצות אירופה, בזמן שהיינו יכולים להיות נקיים ובריאים כמו ניו זילנד, טאיוואן וסינגפור.
מי כמוך יודע שבניגוד לארצות השוק האירופי, ולארה"ב, ישראל היא אי וירטואלי, עם נמל כניסה אחד בלבד – נתב"ג. אלמלא הכניעה שלך לעסקנים החרדים שאוחזים אותך בגרון, היינו יכולים להיות היום בריאים ומשגשגים כמו ניו זילנד וסינגפור. אבל לפקודת המנהיגים הקיצונים והנבערים של המגזר החרדי אתה הכנסת לארץ אלפי חרדים שהגיעו לכאן בטיסות ישירות מניו יורק ערב הסגר הראשון ובמהלכו, ללא בדיקה וללא בידוד כפוי. התוצאות רודפות אותנו עד היום.
8 צפייה בגלריה
פרופ' יורם יובל
פרופ' יורם יובל
פרופ' יורם יובל
(עפרה ליבוביץ)
נכשלת כישלון מוחץ גם בניהול החברתי של משבר הקורונה. גם כאן גיבית את הרבנים והעסקנים החרדים שבהם תלוי שלטונך. הם המיטו על עצמם, על המגזר שלהם ועל ישראל כולה אסון רפואי קטלני, תוך זלזול פושע בתקנות הריחוק החברתי. במקום להתמודד עם ההפקרות של הממסד החרדי הקיצוני, שהפילה חללים רבים – רדפת את המפגינים נגדך, והאשמת אותם בהאשמות מופרכות. לעולם לא תצליח להתנקות מן היד החופשית שנתת לרבנים ולעסקנים שהפכו את תקנות הבידוד והריחוק החברתי לבדיחה. סייעת להם, למרות שידעת היטב איזה אסון הם מביאים עלינו, על הקהילות שלהם, ועל עצמם. איך יכולת?
נכשלת גם בתפקידך כמנהיג החברה הישראלית. כדי לעורר את ה"בייס" שלך ולדרבן אותו להגיע לקלפיות, אתה זורע בתוכנו שנאת אחים, קיטוב ופילוג שעלולים להביא לשפיכות דמים. גררת אותנו לשלוש מערכות בחירות מיותרות ומזיקות, ובגללך אנחנו בדרך לרביעית. הקמת לנו את הממשלה הגדולה והבזבזנית ביותר מכל ממשלות ישראל אי פעם, ומינית בה לתפקידי שרים חבורת חנפנים חסרי יכולת. התוצאה: שילוב של שיתוק ובזבוז בכל משרדי הממשלה, משבר אמון חסר תקדים בין הציבור לכל רשויות הממשל, וחברה ישראלית מסוכסכת ומפולגת.
ובוא לא נשכח את החשדנות, שמשתקת עכשיו את הממשל שלך, ומסכנת את בטחון ישראל. אתה חושד ברמטכ"ל וממדר אותו, מקבל החלטות ביטחוניות ורפואיות הרות-גורל על דעת עצמך בלבד, וגורם לבריחת מוחות ממשרד האוצר על רקע החלטות כלכליות שערורייתיות. לא פלא שרק 27% מאזרחי ישראל נותנים בך אמון.
פעם היית מנהיג ראוי לישראל, וראוי לשמו. זה נגמר. וכמו שקורה לעתים קרובות למנהיגים שעבר זמנם – אתה האחרון לדעת את זה. הפכת מנכס לנטל. הפכת לאבן ריחיים על צוואר הליכוד, ולמחסום לתהליכי הריפוי והפיוס שהחברה הישראלית חייבת לעבור, כדי להתאושש ממה שקרה לנו כאן בשנה האחרונה.
אדוני ראש הממשלה – נכשלת. מה שדרוש לנו עכשיו, כמו אוויר לנשימה, הוא דם חדש. זמנך עבר. לך הביתה.
office@yovell.co.il