"לך לעזה!": הסערה הנוספת הערב בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

הצעת החוק של האופוזיציה שתאסור הנפת דגלי פלסטין במוסדות הממומנים על-ידי המדינה, כולל אוניברסיטאות, עברה הערב (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת. חברי הקואליציה קיבלו חופש הצבעה על ההצעה שמגיעה מטעם האופוזיציה, והיא עברה ברוב גדול של 63 תומכים מול 16 מתנגדים. חברי רע"מ התנגדו לחוק, חלק מחברי יש עתיד נעדרו, כמו גם גורמים במפלגת העבודה, אך יו"ר הכנסת מיקי לוי החבר הצביע בעד החוק. גם ראש הממשלה נפתלי בנט תמך בהצעה, וכך גם חברים נוספים בקואליציה. ynet העביר את הדיון בשידור ישיר.
בדיון על ההצעה הזו פרצה מהומה במליאה, שעות לאחר הצרחות בדיון על חוק האחים השכולים, ויוזם ההצעה הנוכחית ח"כ אלי כהן מהליכוד קרא לחברי כנסת ערבים שהתפרצו לדבריו "ללכת לעזה או לירדן". הצעת החוק קובעת כי תיאסר הנפת דגלי מדינות אויב, או של הרשות הפלסטינית שלא מוגדרת בה כמדינה כמובן, במוסדות שממומנים על ידי המדינה- כולל אוניברסיטאות כאמור. "חברים, תתארו לכם שבארה"ב היו מניפים את דגלי אל-קאעידה, תארו לכם שבבריטניה בבתי חולים היו מניפים את דגלי IRA, תארו לכם שבסעודיה היו מניפים בבתי ספר את דגלי החות'ים. בשום מקום בעולם, לא יעלה על הדעת", אמר ח"כ כהן בדבריו הערב במליאה.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מהומות במליאת הכנסת. טיבי וכהן
(צילום: רפי קוץ, מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב
(צילום: שאול גולן, מוטי קמחי, הרצל יוסף)
כבר בתחילת דבריו של כהן התפרץ ח"כ סאמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת, וכהן השיב לו: "לך לעזה או לירדן חביבי". אבו שחאדה סולק בהמשך מהמליאה על ידי יו"ר הכנסת מיקי לוי, ובמהלך המהומה בדיון קרא כהן גם לח"כ אחמד טיבי: "אם היית בלבנון היית חי בפחד". בהתייחסות לח"כים הערבים הוסיף: "אם הם לא היו בישראל הם היו חיים בפחד בלבנון, חיים כמו עניים מרודים בעזה או נשחטים". גם ח"כ אוסמה סעדי מהרשמה המשותפת סולק במהלך הדיון.
כהן הוסיף בדבריו: "המצעד עם דגלי אש"ף ביום הנכבה באוניברסיטאות מייצג שאיפות של אלה שרוצים לחסל את מדינת היהודים, זה המסר שיש בו. גם כיום ברשות משלמים קיצבה למי שרצח יהודים, גם כיום במערכת החינוך שלכם ממשיכים להסית ולהתריס נגד היהודים ונגד ישראל".
4 צפייה בגלריה
בנט עבאס לפיד
בנט עבאס לפיד
לפיד נעדר, עבאס התנגד ובנט תמך. חופש הצבעה בקואליציה
(צילום: AFP, ,מוטי קמחי, ניב מוסמן, לע״מ)
מוקדם יותר היום כתב ח"כ כהן בטוויטר: "דגל פלסטין - לא בבית ספרנו. היום עולה החוק שלי שיאסור על הנפת דגלי אויב במוסדות הממומנים על ידי המדינה. הרשות הפלסטינית משלמת לרוצחי יהודים, והדגל שלה הוא טמא. מי שרואה את עצמו כפלסטיני, יקבל מאיתנו את כל הסיוע הנדרש לעבור לעזה במסלול חד כיווני".
בהמשך הדיון נאם גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, שתקף את חברי הכנסת שתומכים בהצעת החוק, ולדבריו הם מפחדים מהדגל הפלסטיני: "לא יעזור לכם. לפני כשבע שנים הכנסת אסרה על קיום יום הנכבה, מאז עד עכשיו מספר המשתתפים הולך וגדל ויש בהם אלפי ילדים קטנים שצועדים עם דגל פלסטין. לא יעזור לכם".
4 צפייה בגלריה
איימן עודה במליאת הכנסת
איימן עודה במליאת הכנסת
"לא יעזור לכם, מכחישי נכבה. אתם מפחדים מהדגל"
(צילום: רפי קוץ)
מה חושבים הסטודנטים בבן גוריון על חוק הדגלים?
(צילום: אריק מרמור, חגי דקל)

עודה הוסיף: "לפני שעה קלה הכנסת קיבלה הצעת חוק של ייהוד הגליל. היום 10% מכרמיאל ערבים, 33% מנצרת עילית, נוף הגליל, ערבים. לא יעזור לכם. אני רוצה להגיד לכם שאתם מתנהגים בדיוק כמו שכל קולוניאליסט, כל גנב, מתנהג. אתם מפחדים מהדגל, אתם מפחדים מציון יום הנכבה, אתם מכחישי נכבה, מכחישי עם, מכחישי דגל של עם. זה לא דגל אש"ף, זה דגל פלסטין. לכל עם יש דגל לאומי משלהם".
הצעת החוק של ח"כ כהן הגיעה בין היתר על רקע הפגנות "יום הנכבה" באוניברסיטאות בן גוריון ותל אביב, שעוררו סערה בעקבות השימוש הנרחב בהן בדגלי פלסטין. ב-ynet פורסם אחרי ההפגנה באוניברסיטה בבאר שבע כי שר האוצר אביגדור ליברמן בוחן שלילת תקציבים מהמוסד בעקבות אישורה לקיים את ההפגנה בשטחה. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בירך על העברת הצעת החוק: "העברנו כעת בכנסת את 'חוק הדגל' של הליכוד וח"כ אלי כהן - איסור הנפת דגל אש"ף במוסדות שממומנים על ידי המדינה. לישראל יש רק דגל אחד. אנחנו מחזירים את ישראל לימין".
הכוונה להעביר את הצעת החוק עוררה סערה, והגדילה לעשות תנועת "מחזקים" - שתלתה דגלי ישראל ופלסטין במתחם הבורסה ליהלומים ברמת גן, תחת הכיתוב "נועדנו לחיות ביחד". תליית דגל פלסטין על בניין במרכז הארץ עוררה תגובות זועמות, ובהמשך הוסר הדגל - כשלצידו נותר עומד דגל ישראל. שלטים זהים שנתלו בנצרת ובטירה לא הוסרו.

יום של מהומות בכנסת: עימות בין טיבי לבן גביר כמעט והתפתח לעימות פיזי

מיד לאחר "חוק הדגל" העלה יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, הצעת חוק עונש מוות למחבלים. במהלך הדיון התפתח עימות בינו לבין חבר הכנסת אחמד טיבי, שכמעט והידרדר לעימות פיזי. הדיון יצא משליטה וצעקות נשמעו במליאה דקות ארוכות. הצעת החוק, אגב, לא עברה.
מליאת הכנסת סערה כאמור מוקדם יותר הערב בדיון על חוק האחים השכולים, שמבקש לתת הכרה בסיסית ולהסדיר את מעמדם. החוק אושר הערב בקריאה טרומית ברוב גדול של 72 תומכים, ללא מתנגדים. לפני ההצבעה פרץ ויכוח בין ח"כ אחמד טיבי שניהל את הדיון בהיותו סגן יו"ר הכנסת לבין ח"כים מהימין, אחרי שטיבי האשים כי בציונות הדתית יש "תומך טרור מורשע". ח"כ בצלאל סמוטריץ' כינה אותו בתגובה "מחבל" - וסולק מהדיון. גם קריאות דומות מצידו של ח"כ איתמר בן גביר הובילו לסילוקו.
כמעט מכות: העימות במליאה בין בן גביר לטיבי
(צילום: ערוץ כנסת )

חוק האחים השכולים אושר, המליאה סערה
(צילום: ערוץ כנסת )

"כל מי שיקרא ליו"ר מחבל יעוף מיד מהמליאה", הכריז טיבי בעיצומה של הסערה במליאה. בנוסף הורחקו חברי הכנסת שמחה רוטמן ואורית סטרוק, גם כן ממפלגת הציונות הדתית. באופוזיציה ביקרו את יושב ראש הכנסת מיקי לוי על ששיבץ את טיבי לנהל את הדיון במליאה בהצעת חוק רגישה שכזו.
אחרי שהוצא צייץ ח"כ סמוטריץ' בטוויטר: "אחמד טיבי משתמש פעם אחר פעם בתפקיד יו"ר הישיבה כדי להכניס את דעותיו ולתקוף חברי כנסת. העובדה שמיקי לוי נותן לו להמשיך לנהל את המליאה היא חרפה שרומסת את שאריות כבודה של הכנסת. אל תעזו להטיף לנו יותר על ממלכתיות".
פורסם לראשונה: 21:06, 01.06.22