מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן היה אמור להגיע לישראל ביום חמישי הקרוב - אך דחה את ביקורו ויגיע באמצע השבוע הבא. גורמים שמעורים בפרטים אמרו שהדחייה לא קשורה לחיסולו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי בלבנון, ונובעת מסיבות טכניות ומשיקולי לו"ז בלבד.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן ותיעוד מהפיצוץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון
אנתוני בלינקן ותיעוד מהפיצוץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון
בלינקן וזירת החיסול של סאלח אל-עארורי. לפי גורמים שמעורים בפרטים, דחיית הביקור לא קשורה לחיסול
(צילום: EPA/GPO/HAIM ZACH HANDOUT, רויטרס, Mohamed Azakir)
ביקורו של בלינקן בארץ מגיע על רקע הבקשה האמריקנית מישראל לסיים מוקדם ככל האפשר את השלב השני של הלחימה ולעבור לפעילות כירורגית יותר. היום (שלישי), עשרות בני משפחות שכולות של חללי צה"ל שנפלו במלחמת "חרבות ברזל" שלחו מכתב לבלינקן, ובו ביקשו להיפגש עימו בביקורו בארץ - כדי להביע את התנגדותם לצמצום הלחימה בעזה.
במכתב, שנשלח בשם המשפחות על ידי תא"ל (במיל') דדי שמחי ששכל את בנו גיא וד"ר יחיאל לייטר ששכל את בנו משה, נכתב: "אנו שומעים דיווחים מדאיגים על כך שהממשל האמריקני לוחץ על ממשלת ישראל לצמצם את הפעילות ולהביא את המלחמה לסיום. אנחנו סבורים שזו תהיה טעות איומה בקנה מידה היסטורי".
הכותרת
איך המלחמה בישראל משפיעה על הבחירות בארה"ב?
30:16
3 צפייה בגלריה
דדי שמחי ויחיאל לייטר
דדי שמחי ויחיאל לייטר
ההורים השכולים דדי שמחי ויחיאל לייטר. "שילמנו את המחיר הכבד מכל, ולכן ראוי שנישמע"
עוד כתבו בני המשפחות השכולות, חלקם בעלי אזרחות אמריקנית, כי "בנינו ובנותינו יצאו לקרב במטרה ברורה למגר את הרוע שזרע החמאס ומתוך אמונה פנימית עמוקה שאסור לאפשר לעולם שחמאס ישוב לאיים על תושבי ישראל. עזה חופשית מחמאס תסמן בבירור שהיד שתונף כלפי יהודים וישראלים תיענה ביד חזקה". הם הוסיפו כי "החיילים שלנו נלחמים לא רק למען ביטחונה של ישראל, אלא למען עתידה של הציוויליזציה המערבית".
לדברי המשפחות, "כהורים, אחיות ואחים שילמנו את המחיר הכבד מכל והקרבנו את היקר לנו מכל במלחמה נגד הרוע הטהור, ולכן ראוי שנישמע. ארצות הברית עמדה בגאון לצד ישראל מתחילת המלחמה הזו, ואנו מודים לנשיא ביידן ולעם האמריקני על תמיכתם הבלתי מעורערת".
הם הוסיפו כי "בפגישתו לפני מספר שבועות עם משפחות החטופים שבידי חמאס, הביע הנשיא את תמיכתו הברורה במטרה המוצהרת של ישראל להכחיד את חמאס-דאעש ואת משטר הטרור שלהם בעזה. עשרים עד שלושים אלף מהמחבלים מהם נותרו חמושים, ונכונים לרצוח, לאנוס, לשרוף ולבזוז שוב אם לא נכחיד את הרוע".
3 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
נשיא ארה"ב ביידן. "הביע את תמיכתו הברורה בהכחדת חמאס"
(צילום: רויטרס)
לייטר אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "בהיסטוריה של יחסי ישראל וארה"ב היו פעמים מעטות שהיינו צריכים לומר לא לאמריקנים. נראה שאנו מתקרבים לרגע כזה ויש לקוות שיש בקבינט המלחמה מספיק כוח לומר לידידנו בוושינגטון שאנו נפעל על פי האינטרסים הביטחוניים שלנו בלבד. הצורך הביטחוני הקיומי שלנו הוא למוטט את החמאס וכך צריך לפעול. במשימה הזאת מדינת ישראל וצבאה צריכים לעמוד. לפני הכול ביטחון ישראל".
בסוף חודש נובמבר נפגש בלינקן עם קבינט המלחמה. הפגישה הייתה טעונה מאוד, ועסקה בעיקר בנושא "היום שאחרי" - מי ימשול ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. בלינקן הדגיש כי הדרך הכי טובה להרוג רעיון זה להביא רעיון אחר.
גם ב-4 בנובמבר הגיע בלינקן לארץ ונפגש עם קבינט המלחמה. עם זאת, באותו הביקור עסק בלינקן בעיקר בהפוגות ההומניטריות ברצועה ובמגעים לשחרור חטופים. בנוסף, השמיע בלינקן דאגה מהפגיעה הגוברת בבלתי-מעורבים בלחימה. באותן שיחות התריע בלינקן כי התמיכה בישראל בדעת הקהל בארה"ב נשחקת, והבהיר שככל שהמלחמה תהיה ארוכה - ישראל תצטרך להגדיל את הסיוע ההומניטרי ולבחון הפוגות הומניטריות.