המשטרה עצרה הלילה (בין שלישי לרביעי) גבר שחשוד בביצוע עבירות מין באיומי אקדח בתושבת רחובות. את האקדח החזיק ברישיון, שאותו קיבל לפני חודש - בצל חלוקת כלי הנשק המסיבית בזמן המלחמה, שהובילה לקריאות לפתוח בחקירה פלילית נגד השר איתמר בן גביר. המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון אף אמר כי "המשרד לביטחון לאומי סיפק רישיונות נשק בדרכים לא חוקיות".
לפי המשטרה, העבירות התרחשו במהלך "דייט ראשון" של השניים. "חוקרי תחנת רחובות פתחו אתמול בחקירה מואצת, עם קבלת תלונה מתושבת העיר בשנות ה-20 לחייה", נמסר. לפי ההודעה, האישה אמרה כי בוצעו בה עבירות מין באיומי אקדח על ידי "תושב אזור לכיש בשנות ה-20 לחייו, במהלך מפגש ראשון ביניהם".
2 צפייה בגלריה
אקדח אילוסטרציה אילוס
אקדח אילוסטרציה אילוס
(צילום: shutterstock)
הכותרת
הפשיעה לא נעלמה, רק עברה למצב מלחמה
22:57
בעקבות התלונה, החשוד נעצר הלילה כאמור והאקדח שלו נתפס. בסיום חקירתו הוא נכלא, והיום הובא להארכת מעצר בבית המשפט בראשון לציון - שם הוארך מעצרו בחמישה ימים, בהסכמת סנגורו והמשטרה.
במהלך הדיון נודע כי התלונה אמנם הוגשה על ידי הצעירה אתמול, אך האירוע התרחש לפני כשלושה שבועות, ב-14 בדצמבר. השניים הכירו באחת מאפליקציות ההיכרויות ונפגשו לאחר התכתבויות. לטענת המשטרה, השניים נפגשו כשהחשוד אסף אותה ברכבו והשניים נסעו למקום מבודד. נציג המשטרה טען כי לפי עדותה, במהלך המפגש ניסה החשוד לנשקה פעם אחר פעם והיא סירבה לו. למרות הבקשות שלה, הוא המשיך לנשק אותה בפניה ובצווארה.
לפי הטוען המשטרתי, החשוד ביקש בשלב מסוים שהשניים יעברו למושב האחורי ואז הוציא את נשקו האישי שלטענתו הוא מחזיק ברישיון והניח אותו בצד, תוך שהוא אומר לה בצורה מאיימת: "עכשיו תנסי לעזוב אם את רוצה". בחקירתה אמרה כי היא פירשה זאת כאיום בנשק, ושחששה שהוא ישתמש בו אם היא תנסה לעזוב.
בשלב זה, לפי המשטרה, החשוד הפשיט אותה ודרש ממנו דברים נוספים, תוך שהוא דוחף אותה בצורה שהיא לא יכולה להתנגד. לאחר מכן, כך לפי המשטרה, החשוד נטל שוב את נשקו וטען שכשהוא "עקשן", הוא "משיג כל מה שהוא רוצה". לאחר מכן ביקש ממנה לשכב עמו, אך היא סירבה שוב והוא החזיר אותה לביתה.
לטענת המשטרה התלונה הוגשה אתמול ומיד אחריה נתפס החשוד, רכבו ונשקו האישי שהוא מחזיק ברישיון. החשוד נחקר וקשר את עצמו לאירוע, אך טען כי כל מה שקרה בין השניים היה בהסכמה מלאה וכי הוא לא הכריח אותה לעשות דבר. לגבי הנשק טען כי הוציא אותו מאזור המותן מכיוון ש"הפריע לו", ולא בכדי לאיים עליה.
עו"ד אושרי בן ישי, סנגורו של החשוד, טען בדיון כי הסיפור היה שונה לחלוטין. ראשית שאל את המשטרה האם הם השיגו את כל ההתכתבויות בין השניים, שם טען כי היו התכתבויות בעלות אופן מיני מצידה. "אנחנו מדברים על בחור צעיר, שהשתתף במלחמה והשתחרר מצו 8 לפני חודש. בחור נורמטיבי, שכמו הרבה צעירים בימינו הכיר מישהי באפליקציה. הם החליטו להיפגש ולנסוע ברכבו, העניינים ביניהם התחממו והנשק שהיה עמו הפריע לו, אז הוא שם אותו בצד ואמר הודיע לה על כך".
עוד טען הסניגור: "המקום שבו הם היו היה מבודד עם משאיות חונות. בשלב מסוים הגיע לכיוון הרכב בחור עם חזות ערבית, ולכן מרשי עשה תנועה לכיוון הנשק עד שראה את אותו אדם מתרחק". השופט, כאמור, טען כי יש מספיק הוכחות שקושרות את הצעיר למעשה והאריך את מעצרו בחמישה ימים.
טל הוכמן, מנהלת קשרי ממשל בשדולת הנשים, מסרה בתגובה: "כל כך הרבה זמן אנחנו מתריעות על כך שהמשטרה חייבת לסרב נשיאת נשק מאנשים אלימים. היום קיבלנו תזכורת קשה לחשיבות של זה. לא ייתכן שנשק שנישא למטרות ביטחון מנוצל בצורה שמאיימת על ביטחונם של אחרים, ביטחונן של נשים. אישה שיוצאת לדייט לא צריכה לפחד מהגבר שאיתה, מהפחד שהגבר נושא נשק והנשק הזה יופנה כנגדה. בחור שקיבל רישיון נשק רק בחודש שעבר. זאת מציאות שאסור לנו לקבל. עברו כמעט שלושה חודשים מתחילת המלחמה ומאישור הרחבת התקנות של נשיאת כלי נשק אזרחיים והמדינה עוד לא השכילה לייצר ממשק בין משרד הרווחה למשטרת ישראל והאגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי. זה לא ייתכן שהרווחה מכירה ומטפלת בגורמים אלימים שיכולים לבקש נשק ללא שום מניעה. הוצאנו השבוע מכתב דחוף ליו"ר הועדה לביטחון לאומי, צביקה פוגל, בקריאה לכנס דיון המשך בדחיפות. הסיפור הזה צריך להיות קריאת השכמה. כל רגע שעובר בו נשק מחולק ללא בקרה – הוא סכנה לכולנו".

חלוקה מסיבית של נשק - וביקורת

מאז 7 באוקטובר פתח השר איתמר בן גביר במבצע חלוקת נשק נרחב ברחבי הארץ, שספג ביקורת רבה מארגוני נשים - בין היתר בטענה שבדיקות הרקע שנעשות למבקשים רופפות מהנהוג. יודגש כי בשלב זה לא ברורות נסיבות קבלת רישיון הנשק של החשוד בתקיפת האישה.
שלשום אירע מקרה נוסף בצל הביקורת על מדיניות חלוקת הנשק המקלה, ושלושה בני אדם נפצעו באורח קל-בינוני בעיר אלעד - בעקבות פליטת כדור מנשקו של חבר בכיתת הכוננות. האיש, תושב אלעד בשנות ה-50 לחייו, נסע באוטובוס כשפלט את הכדור. הוא עוכב לחקירה.
עו"ד אן סוצ'יו, מהאגודה לזכויות האזרח, מסרה הבוקר: "המקרה הזה הוא דוגמה מצמררת לסכנות שבחלוקת נשק המונית ומופקרת. כשהשר לביטחון לאומי מקים דוכני חלוקת נשק כאילו היו צעצועים לילדים ומוריד את הרף לקבלת נשק פרטי, זו תוצאה בלתי נמנעת. קמפיין 'ישראל מתחמשת' שמוביל המשרד שבראשו עומד בן גביר צפוי לגבות קורבנות רבים נוספים: מספר המתאבדים יעלה, מספר הנשים הנרצחות יגדל והרבה יותר נשק ייגנב ויעבור לידיים פליליות. יש לעצור בדחיפות את המדיניות הזאת ולמנוע את התרחבותה".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
השר בן גביר. מבטיח להמשיך במדיניות הנשק המקלה: "הביקורת - קמפיין פוליטי של השמאל"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ מיקי לוי ביקש לאחרונה מהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה לבחון פתיחה של חקירה פלילית באשר להליך הנפקת רישיונות נשק במשרד לביטחון לאומי, בלשכת השר איתמר בן גביר ובמעורבותו. בן גביר עצמו אמר היום כי ימשיך במדיניות הנשק שלו, ושהביקורות כלפיו הן חלק מ"קמפיין פוליטי של השמאל".
ראש האגף לרישוי כלי ירייה, ישראל אבישר, נזכיר, התפטר על רקע הביקורת שהוטחה על חלוקת הנשק במשרד. בשבוע שעבר אמר עו"ד גיל לימון בדיון בוועדה לביטחון לאומי בכנסת כי חלק מרישיונות הנשק שאושרו מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר חולקו שלא כחוק. "המשרד לביטחון לאומי ניסה לספק דרכים יצירתיות למתן רישיונות לכלי ירייה, חלק מהדרכים האלה התבררו בדיעבד כלא-חוקיות ועכשיו אנחנו נדרשים לשאלה מה המשמעות של רישיונות שניתנו שלא כחוק", אמר.
לימון, שדיבר בדיון שעסק בשילובן של בנות שירות לאומי באגף לרישוי כלי ירייה, הוסיף כי "תכלית החוק היא להעניק רישיון לכלי נשק מתוך שיקול דעת. כדי להתקבל להיות עובד באגף לרישוי כלי ירייה נדרש ניסיון של שלוש שנים לפחות. ההחלטה על מתן רישיון לכלי נשק היא החלטה שיכולה לעלות בחיי אדם חלילה והיא דורשת שיקול דעת מהותי". כעת, יצוין, בוחנים בלשכתה של היועמ"שית גלי בהרב-מיארה מה לעשות עם הבקשות שאושרו.