4 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון בפעילות סמוך לשכם
כוחות הביטחון בפעילות סמוך לשכם
אתמול נורו יריות באזור. פלסטינים זורקים אבנים על כוח צה"ל סמוך לשכם, בחודש שעבר
(צילום: AFP)
מחבלים פתחו אמש (שלישי) באש משני רכבים חולפים לעבר כוח צה"ל בעמדה צבאית ארעית סמוך לעיירה הפלסטינית עסירה א-שמאלייה הצפונית לשכם, שם התרחשה הפרת סדר המונית שכללה זריקת אבנים ונפצים לעבר לוחמים. במקביל, ומחבלים מהזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ירו לעבר מחסום צבאי באזור כפר ג'בע שסמוך לג'נין ופרסמו תיעוד של הירי.
במקביל למצב המתוח ביהודה ושומרון, גם ירושלים הייתה רוויה בעימותים במהלך ימי החג. במחאה על עליית היהודים להר הבית לרגל ראש השנה, נעצרו שלשום 14 חשודים בהשתתפות בעימותים מול כוחות הביטחון במקום. בנוסף, שלשום רעולי פנים יידו אבנים ובקבוקי תבערה במזרח ירושלים, ירו זיקוקים לעבר שוטרים ואף הציתו פחים. מהמשטרה נמסר כי "בימים הקרובים צפויים מעצרים של אותם מפרי סדר ופורעי חוקי מהר הבית וממזרח ירושלים".
בלילה שבין ראשון לשני הסתגרו במסגד בהר הבית כמה צעירים, ושלשום בבוקר - עם תחילת ביקורי היהודים - הם ירו זיקוקים לעבר השוטרים במקום. באזור שער האריות אף התעמתו מוסלמים עם שוטרים ויידו לעברם אבנים. רוב העצורים, נמסר, הם תושבי מזרח ירושלים.
4 צפייה בגלריה
מתיחות במסגד אל אקצא לאור כניסת יהודים
מתיחות במסגד אל אקצא לאור כניסת יהודים
שוטרים בהר הבית ומצבור אבנים שהתגלה במסגד
המשטרה הייתה בכוננות שיא לרגל ראש השנה ותחילת חגי תשרי, והדגש העיקרי היה על ירושלים והעיר העתיקה, שתוגברו בימים האחרונים בכוחות רבים. במשטרה אמרו אתמול כי ההיערכות תימשך גם בימים הקרובים לתוך סוף השבוע בכל העיר - בדגש על מקומות הומי קהל, מקומות קדושים והעיר העתיקה. עד לסיום תקופת החגים יישארו פרוסים אלפי שוטרים במחסומי ביקורת בצירים, במרכזי הקניות והבילוי, בבתי הכנסת ובאזורי התקהלויות בכל הארץ.
4 צפייה בגלריה
הפרות הסדר בעיר העתיקה, מזרח ירושלים
הפרות הסדר בעיר העתיקה, מזרח ירושלים
שוטרים בהפרות הסדר במזרח ירושלים, שלשום
(צילום: דוברות המשטרה)
ברקע המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחח בימים האחרונים עם שר הביטחון בני גנץ ועם הנשיא יצחק הרצוג, אליו התקשר כדי לברך אותו לרגל ראש השנה. בשיחתם שלשום, אבו מאזן וגנץ שוחחו על שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למנגנוני הביטחון הפלסטיניים, ושר הביטחון ביקש מאבו מאזן לעשות מאמצים לעצירת ההסלמה.
בבית הנשיא אמרו על השיחה עם יו"ר הרשות הפלסטינית שהתקיימה היום כי הרצוג "הדגיש את הצורך בשמירת וקידום יחסי השכנות בין העמים, ואת חשיבות הפעילות המשותפת להרגעה ולבלימת האלימות והכוחות הקיצוניים". עוד נמסר כי הנשיא ויו"ר הרשות "הביעו תקווה כי בשנה החדשה יוגבר שיתוף הפעולה האזרחי והביטחוני ויוחזר השקט הביטחוני לכנו".
דובר החמאס חאזם קאסם ביקר בחריפות את השיחות של אבו מאזן עם גנץ והרצוג, ואמר כי "הוא מתעקש להרחיק את עצמו מהקו הלאומי הפלסטיני ולהיות מבודד מהקונצנזוס". קאסם גם קרא ליו"ר הרשות "להתנצל בפני עמנו על המעשה הנבזה הזה" וטען כי השיחות נובעות מ"אינטרסים אישיים של הקבוצה שבשלטון".
4 צפייה בגלריה
השניים שוחחו וחמאס ביקר בחריפות. אבו מאזן והרצוג, ב-2015
השניים שוחחו וחמאס ביקר בחריפות. אבו מאזן והרצוג, ב-2015
השניים שוחחו וחמאס ביקר בחריפות. אבו מאזן והרצוג, ב-2015
(צילום: EPA)
המתיחות בין חמאס לרשות הפלסטינית והעומד בראשה רק התחזקה לאחר שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים עצרו בשבוע שעבר את מוסעב אשתיה, פעיל חמאס מוכר בשכם, שנחשב לאחד מחבריו הקרובים של איברהים אל-נבולסי שחוסל בעיר בחודש שעבר. דובר מטעם חמאס אמר כי אשתיה משתייך לגדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, וכינה את מעצרו "שירות חינמי לכיבוש והשלמת עבודתו". בית המשפט של הרשות הפלסטינית ביריחו האריך אתמול את מעצרו אשתייה בשבוע באשמת החזקת נשק ללא רישיון.
בתקופה האחרונה העלו בכירי מערכת הביטחון שוב ושוב את חולשת הרשות הפלסטינית, שלא מצליחה למנוע את עליית ארגוני הטרור באזורים שונים בגדה המערבית. ההערכות הן שבמקומות שבהם הרשות הפלסטינית חלשה אין ואקום - שכן השפעת ארגוני הטרור, ובראשם הג'יהאד האיסלאמי וחמאס, עולה. עם זאת, העבודה מול המנגנונים הפלסטיניים נמשכת והתיאום הביטחוני נשמר, אך צה"ל פועל שוב ושוב במקומות שבהם הפלסטינים היו אמורים לטפל.
פורסם לראשונה: 23:53, 27.09.22