הפיגוע הקשה אתמול בחווארה, שבו נרצחו האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה, צפוי להיות נקודת ציון בגל הטרור הנוכחי שנמשך כבר שנה. הוא ייזכר לא רק בגלל הסיפור הטרגי והמחיר הכבד ששילמה המשפחה, אלא גם כי אירע בצל הפסגה בעקבה ובשל תגובת המתנחלים האלימה בחווארה, מול אוזלת היד של מערכת הביטחון.
הלל ויגל הם הקורבנות ה-12 וה-13 מתחילת השנה, כאשר מאז פרוץ גל הטרור במרץ 2022 עומד מספר הנרצחים על 45. בשנת 2022 כולה נרצחו 32 ישראלים, כשהחודש המדמם ביותר היה מרץ, שבו נרצחו 12 ישראלים. 13 הנרצחים השנה נהרגו בתוך פחות מ-30 ימים, כולם בממשלת "ימין על-מלא" שמגלה שאין פתרון צבאי לטרור של מחבלים ללא רקע ביטחוני, לא מאורגנים, ובחלק מהמקרים אף ילדים צעירים ממזרח ירושלים.
5 צפייה בגלריה
הפיגוע והפרעות בעיירה חווארה
הפיגוע והפרעות בעיירה חווארה
זירת הפיגוע - והפרעות בעיירה חווארה
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
13 נרצחים תוך פחות מחודש. האחים הלל ויגל יניב

אין ארגון צבאי ומודיעיני שיכול לתת לזה מענה כששתי האוכלוסיות - הישראלים והפלסטינים - חיות יחד ובאמת אין מה שיגביל את המחבל ממזרח ירושלים, שלוקח סכין, רכב, או נשק, או את המחבל שעושה זאת עם אקדח מטווח קצר בפקק תנועה בחווארה.
אדי הדלק היו באוויר ובצה"ל העריכו שהמבצע בשבוע שעבר בשכם, שבו נהרגו 11 פלסטינים - מתוכם עשרה מחבלים - לא יכול לעבור ללא תגובת נקם ולא רק מעזה, אלא גם בשטחים או בירושלים כפי שקרה אחרי הפעולה של הימ"מ בג'נין ולאחר פעולות נוספות.
ההחלטה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשלוח את הנציגים הבכירים לפסגה בעקבה הייתה נכונה, כמו גם לא להחזירם לארץ לאחר הפיגוע. הוא עשה זאת כי למרות ההצהרות שלו כשהיה באופוזיציה, גם הוא מבין שהפתרון להרגעת הרוחות הוא הידברות ותיאום בין הצדדים, במחיר של הגבלת הבנייה בשטחים וגם הגבלת הפעילות ההתקפית של צה"ל בתוך הערים הפלסטיניות. קל לשער מה היה אומר על כך נתניהו אם לפיד או בנט היו בראשות הממשלה, כמו גם על מספר הנרצחים בתקופה כל כך קצרה.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
גם הוא מבין שהפתרון הוא הידברות. קל לשער מה היה אומר על כך אם בנט או לפיד היו בראשות הממשלה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל במחסום חווארה
כוחות צה"ל במחסום חווארה
כוחות צה"ל במחסום חווארה
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
כישלון כולל של מערכת הביטחון. הפרעות בחווארה
צה"ל ושב"כ פתחו במצוד אחר המחבל. זה אזור עם אחיזה מודיעינית טובה, אבל כבר למדנו מהפיגוע שבו נהרג לוחם סיירת גבעתי סמל-ראשון עידו ברוך ז"ל באותה גזרה, שלפעמים סגירת המעגל יכולה לקחת גם ארבעה חודשים.
בינתיים, במקביל, יצאו מתנחלים לפיגועי נקמה בחווארה שעלתה בלהבות. במשך שעות אחרי הרצח השתוללו הפורעים בעיירה וביישובים נוספים בתחומי הרשות הפלסטינית. המינהל האזרחי השתתף בחילוץ מפונים מבתים שעלו באש. בשלל האירועים נפצעו עשרות פלסטינים, הוצתו עשרות מכוניות, בתים וחנויות, ונתניהו נאלץ לפרסם סרטון חריג שבו קרא: "אל תיקחו את החוק לידיים".
מדובר בכישלון כולל של מערכת הביטחון - צה"ל, שב"כ והמשטרה - שלמרות שקיבלו מראש הודעות על הפגנות המחאה שמתוכננות לאחר הפיגוע, לא הצליחו להיערך כנדרש ולהשתלט על הפורעים.
הצבא מאשים את משטרת מחוז ש"י שאינה מסוגלת לספק מענה, ושם טוענים מנגד, שכולם ידעו שמדובר במחוז הגדול ביותר, עם מספר השוטרים הקטן ביותר, והצבא היה צריך להיות ערוך לכך. באירוע הזה רוצים הפורעים לצרוב את תג המחיר לפיגוע, אבל סביר שתהיה לו גם תגובה פלסטינית ולא רק באזור השומרון.
גם הלילה לא הייתה פעילות התקפית של צה"ל בשטחים. זו לא החלטה של הצבא כמובן אלא של הדרג המדיני להביא להרגעת השטח בהמשך ללחץ אמריקני. צה"ל עסוק כעת בשני מאמצים עיקריים: המצוד אחר המחבל מחווארה ופעולות הגנה בצירים. לשכם כך הוקצו שלושה גדודים. עוד הוחלט בצה"ל לסגור הבוקר את החנויות בחווארה כדי שלא ייפגעו מפעילי ימין. יש בקרב הפלסטינים מי שרואה זאת כענישה קולקטיבית.
הספירה לאחור לקראת הרמדאן כבר החלה לתקתק בחמ"לים של מערכת הביטחון - ועכשיו אין זמן לטעויות ולניסיונות. צה"ל צריך לפעול במהירות ובגיבוי הדרג המדיני לסכל טרור, להשיב את החוק והסדר ביהודה ושומרון ולהימנע מתמונות נפיצות שישרתו אך ורק את מערך ההסתה של חמאס ברשתות החברתיות. רק במאמץ משולב ניתן יהיה לעבור את הרמדאן בשלום.