חיסול דרמטי בדרך לפיגוע

כוחות הביטחון סיכלו הלילה (בין שישי לשבת) פיגוע בחיסול דרמטי של שלושה מחבלים מהג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני ליד ג'נין. לפי המשטרה, כשעה לאחר חצות התקבלה "ידיעת זהב" משב"כ אודות מיקום החוליה - שנעה באותה עת ברכב בין ג'נין לטול כרם. לקראת השעה 01:30, כוחות ימ"מ סמויים וגלויים שנערכו באזור מבעוד מועד, איתרו את החוליה בעת נסיעתה באזור הכפר עראבה. הכוחות, שנעו לעבר החוליה במהירות, זיהו אותה ובעת ניסיון מעצר הרכב המחבלים פתחו באש כבדה לעבר הלוחמים.
7 צפייה בגלריה
האזור בו חוסלו המחבלים ליד גקנין
האזור בו חוסלו המחבלים ליד גקנין
האזור שבו חוסלו המחבלים ליד ג'נין, הבוקר
(צילום: EPA)

לוחמי הימ"מ השיבו בירי וחיסלו את שלושת המחבלים סאיב עבאהרה, חליל טוואלבה וסיף אבו לבדה, שלפי שב"כ תכננו כאמור פיגוע "בטווח זמן מיידי", וביצעו פיגועים אחרים בעבר. ברכבם של החוליה נתפסו אמצעי לחימה רבים, ובהם נשקים ורימונים. קרב היריות שבמהלכו חוסלו המחבלים, התנהל כאשר השלושה יורים מרכבם והלוחמים משיבים אש מהרכב שלהם. בשב"כ הגדירו את המחבלים "פצצות מתקתקות" אולם לא הכירו מידע קונקרטי על מתווה הפיגוע שתוכנן. עם זאת, לפי אחד התרחישים המובילים הם ניסו לחדור לשטח ישראל עם מכוניתם כדי לבצע פיגוע ירי.

"צייד המחבלים" הוותיק מהימ"מ נפצע קשה

בהיתקלות עם המחבלים נפצעו ארבעה לוחמי ימ"מ, אחד מהם - סגן ניצב ש' - נפצע באורח קשה, בעוד השאר נפצעו באורח קל. קצין הימ"מ שנפצע קשה הוא מפקד פלגה בימ"מ, ולקח חלק מרכזי כמעט בכל מבצע חיסול או מעצר מחבלים ב-20 השנים האחרונות. גורמי ביטחון אמרו כי "בימים הקרובים חלק מפעילותו ייחשף, עם ישראל חייב לו הרבה". אחד מחברי המשפחה שהגיעו לבית החולים רמב"ם, שם הוא מאושפז, אמר היום מחוץ למחלקת הטיפול הנמרץ: "מדובר בלוחם אמיתי שסיכן את חייו לאורך כל שירותו בהגנה על בטחון המדינה".
7 צפייה בגלריה
סנ"צ ש'
סנ"צ ש'
סגן-ניצב ש', ארכיון
(צילום: זיו קורן)
ש', בן 43, נשוי ואב לשלושה מדרום הארץ, סיפר לפני שלוש שנים בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", אחרי לכידת רוצחי דביר שורק, על תחושת השליחות שממלאת אותו ואת לוחמיו בכל פעם מחדש: "גם אחרי 20 שנה האדרנלין קיים. כי אתה לא יודע למה לצפות. אני יכול להגיד שבכל פעם שהבטתי לרוצחים בעיניים, היה להם פחד. הם לא מאמינים שאנחנו מגיעים כל פעם. משתדלים שהחשבון לא יישאר פתוח".

הג'יהאד האיסלאמי מאיים

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי הודיעה הבוקר בתגובה לחיסול כי היא "נשבעת להמשיך במשימת ההתנגדות לישראל ותקיפה שלה כביטוי לרצונו של העם הפלסטיני". בכיר הג'יהאד האיסלאמי בעזה מוחמד שלח התייחס גם הוא לחיסול: "כשנרגיש שהגדה זקוקה להתערבות מצד עזה - היא תהיה מוכנה לכך. הכוח הצבאי של עזה שייך לגדה, לירושלים ולפנים. אנו בטוחים שאנשינו בגדה המערבית, בירושלים ובפנים ילמדו את ישראל לקח שהיא לא תשכח".
7 צפייה בגלריה
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
שלושת המחבלים שחוסלו בתקרית הלילה

מעצר לאור יום בפרברי טול כרם

שעות לאחר החיסול ליד ג'נין, כוחות צה"ל ושב"כ עצרו בצהריים בכפר שוויכה שבפרברי טול כרם מחבל החשוד כחבר בחוליית המחבלים שחוסלו. לצורך המעצר נכנסו באופן חריג כוחות גדולים לכפר לאור יום וכיתרו בית. מצה"ל נמסר כי "המעצר בוצע לאור יום ועל פי הערכה כי המבוקש יבקש להגיב על חיסול החוליה באמצעות פיגוע נוסף". בנוסף, לוחמי יחידת דובדבן שביצעו את המעצר יחד עם שב"כ איתרו נשק מסוג M16 ותחמושת אשר היו ברשות החשוד.

בחוליות קטנות: לוחמי צה"ל החלו לפטרל בלב הערים

לראשונה מאז שיא מגפת הקורונה, אז התייצבו חיילים לצד שוטרים במחסומי אכיפת הסגר הראשון, חזרו אתמול לוחמי צה"ל לפטרל בלב הערים, בניסיון להגביר את תחושת הביטחון בעקבות גל הפיגועים ועל רקע המחסור האדיר בכוח האדם שיש למשטרת ישראל בשעת חירום. בצה"ל החליטו כי ההיערכות המוגברת תימשך לכל אורך הרמדאן, לכל הפחות. הבוקר הם התייצבו בכניסות לפארקים ולאתרי הטיולים בעמק יזרעאל, במטרה לאבטח את המרחב עבור הרבבות שינצלו את השבת האביבית לטיולים. בצה"ל קטעו כך הכשרות לכמות גדולה של לוחמים לא רק מחטיבת גולני, אלא גם מיחידות אחרות ובהן יחידות העילית: שלדג, שייטת 13, מגלן, דובדבן, סיירת מטכ"ל, יהל"ם, סיירת חרוב וכוחות מחטיבות גבעתי, הנח"ל ועוד.
7 צפייה בגלריה
חיילי סיירת גולני מפטרלים בביג בעפולה
חיילי סיירת גולני מפטרלים בביג בעפולה
חיילים מגולני מפטרלים בעפולה
(צילום: דובר צה"ל)
ללוחמים הוגדר כי עליהם לא להתערב כלל במקרים פליליים, חרף הקו הדק שעלול להיות בין שני המצבים בעבודה השוטפת בעורף. החוליות של לוחמי צה"ל קטנות - 3 או 4 לוחמים. בכל אחת מהן יש מפקד כיתה ברובאי 08 או מפקד צוות/מחלקה, ואליהם נצמד שוטר. החיילים כפופים להוראות השוטרים. כך או כך, ההנחיה היא שהשוטרים ייצרו את הקשר עם האזרחים בשטח במידת הצורך. הלוחמים מסיירים עם וסט לחימה קל מבחינת ציוד, שכולל בעיקר שכבת מגן קרמית כשכפ"ץ, מחסניות מלאות, מים, מכשירי קשר וקסדה בצד. בצבא הוחלט שהלוחמים, כולל הקצינים, לא יהיו עם מחסנית בהכנס בסיורי השגרה.

הרוג בהתרסקות מטוס קל בעמק חפר

טייס בן 85 נהרג אחר הצהריים בהתרסקות מטוס קל מסוג אולטרה לייט בשטח פתוח סמוך לגן יאשיה שבעמק חפר. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו לזירה נאלצו כעבור זמן קצר נקבע מותו. צוותי חילוץ מתחנת הכיבוי בנתניה פעלו לחילוצו של הטייס. חוקר מטעם רשות התעופה האזרחית הגיע לזירה כדי לאסוף ממצאים לטובת חקירה התאונה.
7 צפייה בגלריה
זירת התרסקות המטוס הקל
זירת התרסקות המטוס הקל
זירת התרסקות המטוס הקל בעמק חפר
(צילום: דוברות כבאות והצלה נתניה)

פגע וברח בשומרון: רוכב אופנוע נהרג, הנהג הדורס הסגיר עצמו

גבר ואישה שרכבו על שני אופנועים נפגעו אמש מרכב בשומרון, סמוך ליישוב צופים. בבית החולים בילינסון בפתח תקווה נקבע מותו של הגבר, כבן 35. מצבה של האישה מוגדר קל. הנהג הדורס בכביש 5502 נמלט מהמקום והסגיר את עצמו בהמשך למשטרה. מצה"ל נמסר רשמית שאין מדובר בפיגוע טרור.

אוקראינה: "כבשנו 30 יישובים באזור קייב, הרוסים ממלכדים בתים וגופות"

אוקראינה הודיעה היום שכבשה עשרות יישובים באזור קייב שהיו בידי הצבא הרוסי. הכוחות הרוסיים החלו בימים האחרונים לסגת מאזורי הערים קייב וצ'רניהיב בצפון אוקראינה. מוסקבה מרכזת את מאמציה בחבל דונבאס שבמזרח, אך ממשיכה לתקוף גם אזורים אחרים. אולכסיי ארסטוביץ', יועץ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אמר שהכוחות האוקראיניים באזור קייב החזירו לידיהם את השליטה על יותר מ-30 עיירות וכפרים באזור. הוא הזהיר את האוקראינים מלחימה קשה בחבל דונבאס, שעל חלקים נרחבים ממנו שולטים הבדלנים הפרו-רוסים.
7 צפייה בגלריה
נזק מהפגזות בחרקוב
נזק מהפגזות בחרקוב
חורבן בחרקוב שמופגזת על ידי הרוסים
(צילום: AFP)
נשיא אוקראינה זלנסקי הזהיר הלילה את אזרחיו שהרוסים שנסוגים מאזור קייב גורמים ל"אסון מוחלט": לדבריו הכוחות הרוסיים מטמינים מוקשים ומטעני חבלה בשטחים שאותם נטשו. "הם ממלכדים את כל השטח", הזהיר זלנסקי. "הם מטמינים מוקשים בבתים, בציוד, ואפילו על גופות של אנשים שנהרגו. יש הרבה חוטי תיל שמפעילים מטעני חבלה, והרבה סכנות אחרות". זלנסקי קרא לתושבים באזור קייב להיות ערניים ולהיערך להתקפות רוסיות נוספות. הוא הפציר בהם להמתין עם חזרתם לשגרה, ולחכות עד שהם בטוחים שהשטח נקי ממוקשים ושסכנת ההפגזות חלפה.

עדות לשיפור ביחסים: ארדואן התקשר להרצוג וגינה את הפיגועים

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התקשר אתמול לנשיא המדינה יצחק הרצוג וביקש לגנות באופן חריף את פיגועי הטרור האחרונים, שבהם נרצחו 11 בני אדם. הרצוג שוחח עם ארדואן לפני כניסת השבת, ובשיחה ביקש ארדואן לשלוח את תנחומיו למשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהן ואיחל החלמה מהירה לפצועים. בהודעת בית הנשיא נכתב כי הרצוג "הודה לנשיא הטורקי על המילים החשובות וציין כי חיי חפים מפשע נלקחו בפיגועים המתועבים וכי זו טרגדיה גדולה מאוד".