שרחביל עודה (42), אחיו של ראש ארגון הפשע קוטייר עודה שמרצה עונש מאסר בכלא, תקף לפני כשבועיים וחצי עם כמה מ"חייליו" - ולעיני מצלמות האבטחה - מפקד אגף בכלא דקל בדרום, קצין בדרגת רב כלאי. צפו בתיעוד התקיפה בתחילת הכתבה.
בתיעוד התקיפה שהגיע לידי ynet, ניתן לראות את האסירים מהלכים בחופשיות באגף. בנוסף, אפשר להבחין איך בדקות הראשונות של התקרית מפקד האגף המותקף נמצא כמעט חסר הגנה, וכיצד לא נעשית השתלטות מיידית על האסירים המונעת את התקיפה - מלבד סוהר אחד המנסה לסייע לו.
5 צפייה בגלריה
 תיעוד תקיפת הסוהרים בכלא
 תיעוד תקיפת הסוהרים בכלא
תיעוד תקיפת הסוהרים בכלא
5 צפייה בגלריה
חולצת קצין המשטרה לאחר שאח של עודה קוטייר ואנשיו הכו אותו בבית הכלא
חולצת קצין המשטרה לאחר שאח של עודה קוטייר ואנשיו הכו אותו בבית הכלא
חולצתו המוכתמת של הקצין לאחר התקיפה
במהלך האירוע השליך אחד האסירים אבן לעבר הקצין, שפגעה בפניו. מפקד האגף פונה לבית החולים לקבלת טיפול רפואי, ומאז נמצא בביתו בחופשת מחלה. בתוך כך, התביעה המשטרתית הגישה כתב אישום נגד עודה והתוקפים.
מחקירת התקיפה עולה כי עודה שהה עם שלושה אסירים נוספים המשמשים לו "מאבטחים" בכלא - ללא השגחה ובלי שהיו כבולים - בניגוד גמור לנהלים. בתיעוד התקיפה, כאמור, ניתן לראות כי נכחו במקום כמה אנשי סגל שלא עשו דבר ולא ניסו להגן על הקצין שהותקף. למרות האירוע החמור, בשב"ס לא ביצעו תחקיר פנימי. את התחקיר ערכו אנשי כלא דקל - שלמעשה בדקו את התנהלותם הפנימית - ללא ביקורת חיצונית.
בשיחה עם ynet, סיפרו סוהרים בשירות בתי הסוהר כי הם חשים לא מוגנים, וכי אינם מקבלים גיבוי ממפקדיהם. גורמים במחוז דרום בשב"ס העידו על תנאים מופלגים לראשי ארגוני הפשע בכלא. "קצינים מפחדים מראשי ארגוני פשע ועושים להם הרבה כבוד", סיפרו, "בדיוק כפי שנותנים פריווילגיות לאסירים הביטחוניים - כך גם החלו לצ'פר את ראשי ארגוני הפשע שכלואים בשב"ס".
5 צפייה בגלריה
שרחביל עודה
שרחביל עודה
שרחביל עודה
(צילום: מוטי קמחי)
שרחביל עודה, שהתייצב למאסר לפני כחודשיים, הורשע לאחרונה בשלל עבירות - סחיטה בכוח, סחיטה באיומים, חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, נשיאת נשק, החזקת נשק, החזקת סם שלא לצריכה עצמית, ובמרמה, עורמה ותחבולה בכוונה להתחמק ממס - ונידון בסך הכול לחמש שנים בכלא.
לפני כשלושה גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב 18 שנות מאסר על אחיו של שרחביל, קוטייר עודה, במסגרת תיק הדגל של הפרקליטות בנוגע לפשיעה במגזר הערבי. גזר הדין נקבע לאחר שבדצמבר 2021 הודה והורשע עודה בשורת עבירות אלימות חמורות - אך לא בניהול ארגון פשיעה, אף על פי שמערכת אכיפת החוק ראתה בו ראש ארגון פשיעה.
5 צפייה בגלריה
גזר הדין לקוטייר עודה
גזר הדין לקוטייר עודה
גזר דין של 18 שנות מאסר. קוטייר עודה
בסוף השנה שעברה, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט בני שגיא, הרשיע את קוטייר עודה עם 21 עבריינים נוספים, בהם גם קטין, בעבירות סיוע לרצח, ניסיון רצח, עבירות חבלה וכן עבירות נשק, עבירות סחיטה באיומים ועבירות מס - כל אחד על פי חלקו.
בפרקליטות ייחסו לקוטייר עודה, בן 40 מג'לג'וליה, גם מעשי רצח, אך לבסוף הוא הגיע להסדר טיעון והוחלט שאיש לא יורשע במעשי הרצח - אלא בעבירות חמורות נלוות. כאמור, גם סעיף ארגון הפשיעה הוסר בהסדר.
5 צפייה בגלריה
הפגיעה במגדל השמירה
הפגיעה במגדל השמירה
אחרי הירי לעבר כלא איילון, 2018
(צילום: דוברות שב"ס)
קוטייר עודה עלה לכותרות בסוף 2018 גם בשל פרשה אחרת, שבה נפתחה אש לעבר בית המעצר הדרים וכלא איילון. במשטרה חשדו אז כי מאחורי הירי עומדים "חייליו" של עודה, וכי הרקע לתקריות החריגות הייתה העובדה שכמה שבועות לפניהן מת אחיו, אך בקשתו לצאת להלוויה נדחתה על ידי שב"ס. כמה חשודים נעצרו בפרשה הזו, אך בהמשך הם שוחררו.
שב"ס מסר בתגובה: "הסוהרים מתמודדים מדי יום עם ארגוני פשיעה מסוכנים - תוך סיכון ממשי ואמיתי לחייהם - במסירות ובנחישות מרבית. שב"ס רואה בחומרה רבה כל ניסיון של פגיעה באנשי הסגל. כלל האסירים המעורבים בתקרית נשפטו, נענשו והושמו בבידודים, ובמקביל הוגש נגדם כתב אישום חמור על תקיפה".
בני תייארעו"ד בני תייאר
עורך הדין בני תייאר, המייצג את הקצין שהותקף, מסר: "מדובר במקרה חמור מאוד של תקיפת קצין מבצעי בארגון. מאז האירוע הקצין מטופל נפשית ופיזית - דמם של אנשי הביטחון אינו מותר".