שר החקלאות וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני אבי דיכטר, אמר הבוקר (ראשון) בריאיון ל-ynet Live כי גם במקרה של הפסקת אש בין ישראל לחמאס במסגרת הסכם לשחרור חטופים, המלחמה תסתיים רק כאשר יושגו היעדים ש"נקבעו בליל 7 באוקטובר בקבינט: השמדת תשתיות הטרור הצבאיות בעזה ומיטוט היכולת השלטונית של חמאס". עם זאת, הוא ציין כי "אם תידרש הפסקת אש להחזרת כל החטופים - יהיה על כך דיון".

דיכטר אף ציין כי "לאף אחד אין יכולת לשנות את היעדים האלה, לא לראש הממשלה ולא לאף חבר קבינט", והוסיף: "מטרת העל היא להחזיר את החטופים הביתה. לכן, כפי שהיה בעסקה הראשונה, הפסקת אש לפרק זמן מסוים, אם תידרש כדי להחזיר את כל החטופים, על זה כמובן יהיה דיון".
השר נשאל בין היתר על הדיווח הלילה ב"ניו יורק טיימס", על "התקרבות להסכם לשחרור חטופים תמורת הפסקת אש של חודשיים", ואם לדעתו ניתן יהיה לשוב ללחימה לאחר פרק זמן כה משמעותי. הוא השיב כי "המלחמה בעזה לא תהיה עניין של שבועות ולא של חודשים. ולכן כשמסתכלים על השגת היעדים צריך להסתכל על היעדים בדיוק כפי שאמרתי אותם". דיכטר הוסיף כי "החזרת החטופים היא חלק מהצורך שלנו כמערכת, בסופו של דבר ב-7.10 נכשלנו, את הכישלון הזה צריך לתקן, להחזיר אותם חיים, או לצערי כאלה שכבר לא בין החיים".
עד כה דובר על הפסקות של שבועיים, עכשיו מדובר על חודשיים. "הממהרים צריכים להיזהר. יש לנו קודם כל צורך לשמור על החטופים בחיים, אלה שנותרו בחיים, וכל מהלך של עסקה מבטיח את בריאותם של אלה שנשארו בחיים".
מה אתה חושב על אמירת ראש הממשלה אתמול למשפחות החטופים, שהם מגדילים את הכוח של חמאס כאשר הם נאבקים? הוא טעה? "אני שומע את ראש הממשלה בדיוני הקבינט ובשיחות אחרות. החזרת החטופים היא מטרה לנגד עיניו לא פחות משל כל אחד מאיתנו, אולי אפילו כראש ממשלה דרגה אחת יותר. בסופו של דבר הוא אחראי על הניהול הטקטי של איך מקדמים את העסקה הזו ובמקביל איך מנסים להגיע לחטופים בדרכים אחרות. אני לא מציע לאף אחד לחשוב במונחים זריזים ומהירים. אף מדינה בעולם לא התנסתה בלחימה במנהרות כפי שצה"ל עושה כיום, לכן הוא לומד את השיטות תוך כדי לחימה ומשתמש באמצעים חדשים".
3 צפייה בגלריה
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ' דיבר על ממשל צבאי בעזה, דיכטר: "לא הייתי מתרגש"
(צילום: אלכס קלומויסקי)
לגבי השלב של רפיח וציר פילדלפי - חובה לעשות את זה? אנחנו שומעים אזהרות מפורשות ממצרים. "צריך להבין, מצרים היא מדינה שכנה שיש איתה הסכם שלום, ופילדלפי הוא ציר מ-1906, בין הטורקים לבין הבריטים, שלישראל ולמצרים יש מחוייבות לגביו. אין לישראל שום כוונה לפגוע ולו בס"מ אחד בציר פילדלפי. הפתרונות לגבי ניתוק עזה ממצרים הם פתרונות רבים ומגוונים, אני לא חושב שנכון לדון בהם בתקשורת".
המצרים שומעים את מה שעמיתיך בממשלה אומרים, לדוגמה סמוטריץ' ובן גביר, על הזזה של אוכלוסייה. "במצרים היו מודאגים בעבר מהרבה מאוד תרחישים שאמרו לאו דווקא בן גביר וסמוטריץ'. היו גנרלים לשעבר בצה"ל שהם לא מזוהים עם אנשי ימין, שדיברו על כך שמצרים תיתן שטח מסיני לטובת העזתים, כדי לדלל את האוכלוסייה בעזה ולהעביר אותם לסיני. בסופו של דבר מצרים יודעת שמולם מדברים ראש ממשלה עם נשיא, שר הביטחון עם שר הגנה, ואנשי מערכת הביטחון, שב"כ ומוסד שמנהלים איתם את השיח ביום-יום. הם מספיק מיומנים בשביל לדעת מי קובע את המדיניות הישראלית".
סמוטריץ', שהוא שר במשרד הביטחון, מדבר על ממשל צבאי שיהיה אמון גם על הנושאים האזרחיים. זה מקובל עליך כחבר קבינט? "את הדיונים בקבינט על היום שאחרי נשאיר לקבינט. הקבינט לא יכול לעסוק ביום שאחרי בתקשורת. הקבינט צריך לגבש את המדיניות של איך הוא רוצה לראות את היום שאחרי. הקבינט לא יכול להוציא את זה תוך כדי לחימה מפני שלעשות את זה תוך כדי לחימה זה לתת פתרון לצד השני, זאת אומרת לחמאס ולג'יהאד האיסלמי".
אז אין הסכמה בקבינט על ממשל צבאי בעזה ביום שאחרי שיהיה אחראי על עניינים אזרחיים? "אתם מהדהדים אמירה של חבר קבינט, שהיא על אחריותו בלבד. יכול להיות שזו דעתו בקבינט, לא הייתי מתרגש מזה יתר על המידה".
3 צפייה בגלריה
טלי גוטליב, הועדה לביטחון לאומי
טלי גוטליב, הועדה לביטחון לאומי
דיכטר על הסערה סביב ח"כ גוטליב: "אמירה רעה בכל היבט, שתתנצל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתור ראש שב"כ לשעבר, מה יש לך לומר על חברת הכנסת טלי גוטליב ומה שאמרה על הבעל של שקמה ברסלר, ועל השרה מירי רגב, שהעלתה את זה בדיון קבינט? "קבינט זה לא תנועת נוער, שצריך להגיע להסכמות ולצאת ביחד במחול בסוף הישיבה. האמירה של ח"כ טלי גוטליב היא אמירה רעה מאוד, רעה בכל היבט שאתה מודד אותה, בנזק שהיא גורמת באמת ללוחם שב"כ שלא יכול להופיע באקרנים או בתקשורת. לכן אני אומר החובה שלה קודם כל, לקחת אחורה, להתנצל ולא יקרה שום דבר לאדם שיתנצל על דברים לא טובים שהוא אמר".
כראש שב"כ לשעבר, שר בכיר בקבינט ובליכוד, אתה יכול להגיד שאין שום תיאוריית קונספירציה נכונה? "הגורם היחיד במדינת ישראל שיכול לקבוע מה היה ב-7.10 מבחינה מבצעית הם הגורמים שעוסקים במודיעין, שזה שב"כ ואמ"ן. אני לא מכיר שום דבר בכיוון הזה, נהפוך הוא. אלה אמירות הזויות ותלושות, שמקומן בדיוק במקום שנמצאים שם דברים הזויים".
אתה חושב שהפעילות של משפחות החטופים היא לגיטימית? "המטרה שלהם היא אחת ויחידה, להחזיר את הבנות והבנים שלהם הביתה. הם מתרכזים בזה ובהיבט הזה הם עושים את חובתם. אני לא דורש מהם לעשות את החישוב איך ומה נכון לעשות כדי שהסיכוי של החטופים לחזור הביתה יגדל. מי שצריך לעשות את זה זה הדרג המדיני, המקצועי, מוסד, שב"כ, צבא, גורמים אזרחיים נוספים".
3 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
תקיפת צה"ל בדרום לבנון. דיכטר: "האיום ישיר, אם נחשוב שאין ברירה - תהיה מלחמה בצפון"
שאלה על הצפון - אתה מאמין שאפשר להחזיר תושבים לבתים בלי מהלך עצים יותר בעומק לבנון? "סוגיית לבנון היא שונה. בלבנון המצב בצד הישראלי קשה יותר מאשר בדרום מהסיבה הפשוטה שבדרום צה"ל נמצא עמוק בתוך הגרוגרת של חמאס והג'יהאד האיסלמי. הבעיה בצפון היא שהאיום שם הוא ישיר, כולל נ"ט".
האם אפשר להיפטר מהאיום הזה? "לגבי חזרת התושבים לביתם, אנחנו לא נמצאים שם. אנחנו לא רוצים לסכן תושבים ולא חקלאים ולא אנשים אחרים. היחידים שאמורים לקחת סיכון אלה אנשי הצבא שנמצאים על הקו כדי להגן עליו, על התושבים, על היישובים. מי שמסתכל מהצד של חיזבאללה מבין את גודל המכה שהם חוטפים".
אתה חושב שאפשר לשקם את הצפון ללא מהלך צבאי? "מה שעושים בצפון היום זה מהלך צבאי מאוד אגרסיבי. זה לא מלחמה, למרות שההכנות הן למלחמה, ואם לא תהיה אפשרות אחרת ונחשוב שהדרך היחידה להחזיר את המצב ליציבות כפי שאנחנו רואים אותה, אז תהיה מלחמה בצפון".
איך יכול להיות שיש רצועת ביטחון בתוך ישראל? "בסופו של דבר, המציאות בצפון נגזרת ממה שקורה בדרום. לכן, אני אומר גם לכם וגם לצופים ולמאזינים: אנחנו נחזיר את היציבות לצפון בתנאים אחרים משהיו לפני 7 באוקטובר".