ראש הממשלה בנימין נתניהו לא כינס הערב (יום חמישי) את קבינט המלחמה ואת הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב, באופן חריג - ולמרות שהיו מתוכננים דיונים שלהם. שני הפורומים הללו היו אמורים לדון בשורה של נושאים בוערים, ובהם שאלת התגובה הישראלית למתקפה האיראנית, המבוי הסתום במגעים לעסקת החטופים, ההתחממות בצפון והפעולה ברפיח.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
נתניהו, גנץ ואיזנקוט. נתניהו לא ממהר לדון בסוגיות שעל הפרק
(צילום: מרים אלסטר, יואב דודקביץ')
השרים בני גנץ וגדי איזנקוט העלו דרישה מפורשת לכנס את קבינט המלחמה כדי לדון בדרכים לשבור את המבוי הסתום סביב עסקת החטופים. השניים סבורים שישראל צריכה לחשוב על רעיונות יצירתיים להתנעת המגעים, אך נתניהו לפי שעה לא ממהר לכנס דיון בנושא.
גורם מדיני בכיר אמר כי "יש מבוי סתום ומנסים לצאת ממנו. בישראל מצפים ללחץ אמריקני על הקטארים, וחושבים על כל מיני מסלולים איך לשבור את המבוי הסתום ולהתניע את השיחות". הקטארים, מצידם, אמרו אתמול כי הם "שוקלים מחדש" את תפקידם בתיווך בגלל המתקפות נגדם, ואילו האמריקנים אמרו היום כי דוחא היא "שחקנית בלתי ניתנת להחלפה" במגעים.
גורם ביטחוני אמר הערב כי צוות המשא ומתן בראשות ראש המוסד דדי ברנע יצטרך לבוא עם רעיונות חדשים כדי לנסות ולהתניע שוב את המשא ומתן התקוע.

בינתיים, למרות שהקבינטים לא כונסו, במהלך היום התקיימו כמה התייעצויות טלפוניות שעסקו בעניינים מבצעיים. במקביל בכירים מישראל ומארה"ב קיימו במשך שעות ארוכות שיחת וידאו מוצפנת בנושא הפעולה הישראלית ברפיח, שארה"ב מתנגדת לה לפי שעה. זהו הדיון השני שמתקיים בפורום הזה, שכולל מהצד הישראלי את ראש המל"ל צחי הנגבי, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ונציגי מערכת הביטחון. מהצד האמריקני, השתתף היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, לצד נציגים משורת משרדים בממשל.
הבית הלבן מסר אחרי הפגישה כי סאליבן כינס את "קבוצת הדיאלוג האסטרטגי ארה"ב-ישראל (SCG), כדי להתייעץ בשורה של נושאים בעקבות מתקפת הטילים והכטב"מים חסרת התקדים של איראן נגד ישראל". לפי הודעת הבית הלבן, הדיון החל במתכונת קבוצתית מצומצמת כדי לדון במתקפה האיראנית ובמאמצים הקולקטיביים להגביר עוד יותר את הגנת ישראל באמצעות יכולות מתקדמות וכן שיתוף פעולה עם קואליציה רחבה של שותפים צבאיים. כמו כן, סאליבן תדרך את הנציגים הישראלים על הסנקציות החדשות וצעדים נוספים שהחלו היום, בתיאום עם הקונגרס ומדינות ה-G7, בעקבות שיחת הנשיא ביידן עם מנהיגי המדינות בבוקר שלאחר מתקפת איראן.
בהמשך, הצטרפו לדיון על רפיח משלחות בין-סוכנויות משתי המדינות. שני הצדדים הסכימו על המטרה המשותפת לראות את חמאס מובס בעיר שבדרום רצועת עזה. האמריקנים הביעו דאגה לגבי דרכי הפעולה השונות, והישראלים הסכימו לקחת בחשבון את החששות הללו ולקיים דיונים נוספים במעקב מומחים ובפיקוח ה-SCG. המשתתפים ייפגשו שוב בקרוב.
בתוך כך, ראש ה-CIA וויליאם ברנס אמר בפורום וושינגטון כי "תגובת ישראל לתקיפה האיראנית הייתה נכשלת ללא המודיעין האמריקני והסיוע שלנו והשותפות". ברנס ציין כי "התקיפה האיראנית הייתה כישלון גדול. נמשיך לפעול לשחרור החטופים ואני לא יכול להבטיח שנצליח בכך. התגובה השלילית של חמאס על הצעת המשא ומתן הייתה מאכזבת והיא מעכבת את הגעת הסיוע לעזה".
בינתיים, רשת ABC האמריקנית דיווחה מפי מקור ישראלי, שישראל התקדמה משמעותית בהכנות לפינוי של כמיליון אזרחים מרפיח לקראת המבצע המתקרב של צה"ל בעיר שבדרום רצועת עזה. הגורם אמר כי ההכנות נמשכות כבר יותר מחודש, ואלו כוללות בין היתר את תיקון צנרת המים והביוב באלפי אוהלים. לפי ההערכות, ישנם כ-1.5 מיליון פלסטינים באזור חאן יונס ורפיח. על פי ההערכות, צוין בדיווח, כמיליון בני אדם צפויים להתפנות צפונה בתהליך שעשוי להימשך שבועות ויתחיל רק אחרי חג הפסח.
בממשל ביידן לא קושרים לפי שעה בין מתן אור ירוק לפעולה ברפיח להיקף התגובה הישראלית נגד איראן, אך מציגים שורת דרישות ותנאים לפעולה ישראלית. האמריקנים הסתייגו מהתוכניות הישראליות לפינוי האוכלוסייה ברפיח, ודרשו התאמות. בעקבות המחלוקת הזו, נתניהו טרם הנחה את מערכת הביטחון להתחיל בפינוי האוכלוסייה מהעיר הדרומית ביותר ברצועה, וכך מתעכב גם תהליך רכישת 40 אלף האוהלים שישמשו את המפונים.