4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ וכמה מהמסמכים המסווגים שאותרו בפשיטה על אחוזתו בפלורידה
(צילום: AP)
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ הודיע הלילה (בין חמישי לשישי) כי משרד המשפטים האמריקני הגיש נגדו כתב אישום בגין טיפול לקוי במסמכים ממשלתיים מסווגים. "הממשל המושחת של ביידן הודיע לעורכי הדין שלי שהוגש נגדי כתב אישום בגין תרמית המסמכים", כתב טראמפ ברשת החברתית שבבעלותו Truth Social.
טראמפ הוסיף כי זומן לבית המשפט הפדרלי במיאמי ביום שלישי, ופרסם סרטון שבו הצהיר כי הוא "חף מפשע". לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, הוא מואשם בשבעה סעיפים, בהם קשירת קשר לשיבוש הליכי משפט.
יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארתי אמר כי הוא תומך בטראמפ, וכי מדובר ב"יום אפל" עבור ארה"ב. "זה לא הגיוני שנשיא מכהן יגיש כתב אישום נגד המועמד המוביל המתמודד מולו", תקף מקארתי, "ביידן שמר מסמכים מסווגים במשך עשרות שנים".
התקשורת בארה"ב דיווחה אתמול כי בסימן הבולט ביותר לכך שטראמפ עומד בפני כתב אישום, התביעה הודיעה לו לראשונה כי הוא מהווה את יעד החקירה שהיא מנהלת בשנה האחרונה. אף שלכל היה ברור שטראמפ הוא החשוד המרכזי בחקירה, התביעה נמנעה מלהצהיר על כך במפורש.
4 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של טראמפ, שם אותרו כ-11 אלף מסמכים בפשיטת ה-FBI
(צילום: AP)
במוקד הפרשה עומד החשד שלפיו טראמפ החזיק באופן לא-חוקי מסמכים מסווגים שלקח מהבית הלבן אל אחוזתו הפרטית בפלורידה – חלקם כאלו שסווגו כסודיים ביותר ואף הכילו מידע על מקורות מודיעיניים. תחילתה של הפרשה עוד ב-2021, אז הארכיון הלאומי של ארה"ב פנה לטראמפ בבקשה לקבל לידיו את המסמכים שלקח, אבל לשם כך נדרשו חודשים של שיחות בין הצדדים, ורק בינואר 2022 החזיר הנשיא לשעבר 15 ארגזים מלאי ניירות, ובהם 184 מסמכים מסווגים, כולל 25 עם הסימון "סודי ביותר".
מסמכים רבים נוספים נותרו באחוזת מאר א-לאגו, ובמאי אשתקד משרד המשפטים הוציא צו משפטי הדורש את החזרתם. בחודש שלאחר מכן, כאשר אנשי ה-FBI הגיעו לאחוזה לביקור שהוסדר מראש, הם שוב קיבלו רק חלק מהניירות. אנשי טראמפ מנעו מהם להציץ בתאי אחסון נוספים וטענו – בהצהרה בשבועה – כי כל המסמכים נמסרו. בהמשך נודע ל-FBI שלא כך הדבר, ובאוגוסט 2022, אחרי שהצליחה לקבל צו חיפוש, פשטה הבולשת על האחוזה ומצאה שם כ-11,000 מסמכים, בהם יותר מ-100 מסמכים המסומנים כמסווגים, בכלל זה עם הסיווג "סודי" ו"סודי ביותר".
4 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב וואקו טקסס
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב וואקו טקסס
עצרת תמיכה בטראמפ בטקסס, לפני כשלושה חודשים
(צילום: AFP)
לפי דיווחים, אחד מעוזריו לשעבר של טראמפ העיד כי אחרי אותו צו משפטי ממאי אשתקד, שדרש את החזרת המסמכים, הורה לו להעביר ארגזי מסמכים מחדר האחסון באחוזתו אל מעונו האישי. טראמפ טוען לאורך כל הדרך לחפותו, ולצד טענתו שמדובר ברדיפה פוליטית נגדו, הצהיר כי כנשיא היה רשאי להסיר את הסיווג של המסמכים גם ללא כל הליך פרוצדורלי, אבל הוא לא הציג ראיות לכך שאכן הסיר את הסיווג, עורכי דינו לא העלו את הטיעון הזה בדיונים המשפטיים – ורק בשבוע שעבר דווח כי בידי החוקרים הקלטה שלו מיולי 2021, שבה הוא מודה כי הוא החזיק במסמך מסווג של הפנטגון על תקיפה אפשרית באיראן – אחרי שעזב את הבית הלבן.
בעקבות הרגישות הפוליטית הרבה של החקירה הזו, והעובדה שטראמפ רץ מחדש לנשיאות בבחירות 2024, בנובמבר האחרון מינה שר המשפטים מריק גרלנד את התובע ג'ק סמית' – מי שב-2017 טראמפ בעצמו מינה לתובע פדרלי – כתובע מיוחד בפרשה הזו, וכן בפרשה הנוספת שבה חוקר ה-FBI את מעורבותו של הנשיא לשעבר במאמצים לביטול תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020 ומהומות הקפיטול שנבעו מהן.
ביום שני האחרון עורכי דינו של טראמפ נפגשו עם סמית' במטרה לשכנע אותו להימנע מכתב אישום, וכן כדי להעלות בפניו טענות על התנהלות בעייתית לכאורה מצד החוקרים. בנוסף, לאחרונה החליטה התביעה להקים חבר מושבעים מיוחד בפלורידה – בנוסף לחבר המושבעים שכבר שמע עדויות וראיות בבירה וושינגטון.
רק שלשום כתב טראמפ בפוסט ברשת החברתית שבבעלותו כי לא קיבל הודעה על כך שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום – אבל לא הכחיש את הדיווחים שהתביעה הודיעה לו שהוא היעד שלה – והוסיף: "זה לא צריך לקרות, בגלל שלא עשיתי שום דבר רע". הוא שב על הטיעון שלו ולפיו החקירה נגדו היא חלק מרדיפה פוליטית, טען שה-FBI הפך ל"כלי נשק" בידי יריביו, וקרא לרפובליקנים בקונגרס להפוך את החקירות נגדו "לסוגיה מספר 1 שלהם".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
טראמפ על ספסל הנאשמים בניו יורק
(צילום: AFP)
אם אכן הוגש נגדו אישום בפרשת המסמכים המסווגים, יהיה זה האישום הפדרלי הראשון נגד טראמפ, וכנראה חמור יותר מזה שהוגש נגדו לפני חודשיים על ידי התביעה המקומית בניו יורק, בטענה כי זייף מסמכים כדי להסתיר את תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס לפני הבחירות ב-2016. אותו אישום היה כתם היסטורי מבחינת טראמפ: הוא הנשיא הראשון אי-פעם בארה"ב, מכהן או לשעבר, שמואשם בהליך פלילי.
טראמפ מסובך בחקירות נוספות: לצד החקירה הפדרלית בנוגע למאמציו להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020, חקירה נוספת בסוגיה הזו מתנהלת על ידי התביעה המקומית בג'ורג'יה. רק לאחרונה טראמפ הפסיד גם בתביעת הדיבה האזרחית שהגישה נגדו העיתונאית אי ג'ין קרול, בטענה כי תקף אותה מינית לפני עשרות שנים, אבל הוא ערער על העונש שנקבע לו: פיצוי של חמישה מיליון דולר.
למרות כל הפרשות הללו, טראמפ נותר המועמד המוביל בפריימריז הרפובליקניים, שמי שינצח בהם יהפוך למועמד המפלגה בבחירות לנשיאות וימשיך לקרב הסופי מול המועמד הדמוקרטי – רוב הסיכויים שיהיה זה הנשיא המכהן ג'ו ביידן, שהודיע על ריצה לכהונה נוספת ולא צפוי לו קרב משמעותי בפריימריז הדמוקרטיים. כמה מיריביו של טראמפ בפריימריז כבר גיבו אותו אחרי האישום הראשון שהוגש נגדו, כשחלקם הצטרפו לטענתו לרדיפה פוליטית.
אתמול התייחס לדיווחים על האישום הנוסף סגנו לשעבר של טראמפ, מייק פנס, שהסתכסך עמו בעקבות מהומות הקפיטול וכעת מתמודד נגדו בפריימריז: בכינוס בוחרים טלוויזיוני של רשת CNN הצהיר פנס כי אישום שכזה רק "יתדלק את הפילוג" בחברה האמריקנית, ואף שהצהיר כי "איש אינו מעל החוק" הוא הוסיף כי אישום נגד טראמפ "ישלח מסר נוראי לעולם כולו". גם אצל פנס, נזכיר, נמצאו לאחרונה מסמכים מסווגים, אבל הוא נוקה מכל חשד. חקירה נוספת מתנהלת בימים אלו בנוגע למסמכים המסווגים שנמצאו ברשותו של הנשיא ביידן, מסמכים מתקופתו כסגן הנשיא של ברק אובמה, אבל במקרה שלו אין חשד לשיבוש הליכים והחזרת המסמכים נעשתה ביוזמת אנשיו.