משדר הבוקר של ynet Live


האלימות הגוברת בחברה הערבית, שגבתה עד כה את חייהם של 158 בני אדם, לא פוסחת על ראשי הרשויות ונבחרי הציבור - שדורשים אבטחה צמודה לאורך כל חודשי השנה. אמש (שלישי) נורו למוות ארבעה גברים בשטח חקלאי באבו סנאן שבגליל המערבי, בהם גאזי סאב שמתמודד לראשות המועצה המקומית - והמשטרה בודקת אם נרצח על רקע הבחירות הקרובות או שמדובר בסכסוך בין ארגוני פשע. שלשום נרצח מנכ"ל עיריית טירה עבד אלרחמן קשוע נרצח ביריות בעיר - ורימון הונח סמוך לחצר ביתו של ראש העיר רהט עטא אבו מדיעם.
6 צפייה בגלריה
חמישייה
חמישייה
ראשי הרשויות הערביות. "נשקפת סכנה לחיינו"
6 צפייה בגלריה
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן
מנכ"ל עיריית טירה והזירה
(צילום: עיריית טירה, דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן, אמש
אבו מדיעם סיפר: "אני מאוים בגלל עבודתי כראש עיר. לפני שנה וחצי מהנדס העיר נורה ואחיו נרצח. אני לא אופתע אם אהיה הנרצח הבא. ההנהגה צריכה להתערב בצורה יותר רחבה. נשקפת סכנה גבוהה לחיי, ויש עוד ראשי ערים מאוימים".
גם ראש העיר טירה מאמון עבד אל-חי קיבל איומים על חייו, וירי בוצע לעבר ביתו. "ידעתי איך לעמוד מול האנשים האלה ולא נכנעתי. המשכתי לשרת את התושבים ולשמור על עירייה נקייה מכל התערבות עבריינית. למדתי לחיות עם הפחדים", אמר. "יש סכנה גדולה בעבודה בסקטור הציבורי בחברה הערבית בלי שום הגנה מצד המדינה, אבל זו הדרך שבחרתי וזה הסיכון שלקחתי".
לדבריו, "המצב מרחיק את הגורמים הטובים מהרשויות המקומיות. הם לא רוצים להיות חברי מועצה או ראשי רשויות. המצב לא פשוט. בלי שמירה לא נמשיך לעבוד, מחר אנחנו שובתים והעיר טירה סוגרת את הדלתות שלה עד להודעה חדשה. המדינה צריכה לקחת אחריות ולספק לנו הגנה מלאה, 24 שעות. כולנו מועמדים להיות הנרצחים הבאים, אני רוצה למנוע את זה".
6 צפייה בגלריה
הזירה
הזירה
ראש העיר רהט והשוטרים בחצר ביתו, הלילה
(צילום: מוטי קמחי)
ראש מועצה מקומית בצפון הארץ התקשה לעכל את מותו של מנכ"ל עיריית טירה, ואמר: "המעשה החמור מהווה סכנה על חיינו. אני מקבל גל של איומים בגלל מכרזים במועצה ושומר על שתיקה. החלטתי לא להתמודד בבחירות הקרובות ולשמור על בני משפחתי ועל חיי. התושבים רוצים שאמשיך, אבל אני חושש לחיי".
סלאמה אל-אטרש, ראש המועצה האזורית אל-קסום שבנגב, אמר כי "רצח המנכ"ל בטירה היה צפוי", והאשים: "מה שקורה בחברה הערבית הוא לא גזרה משמיים, אלא פוליטיקה מכוונת כלפינו. כמעט מדי יום יש רצח והממשלה לא עושה עם זה כלום. הצעתי להכריז על מצב חירום בחברה הערבית. רוב האזרחים לא מרגישים ביטחון ביישובים שלהם - זה מחדל".
ראש העיר טייבה עו"ד שועאע מנצור מסארוה, שהמאבטח שלו נורה למוות בחודש אפריל, סיפר כי הוא עדיין מאובטח - ומאז האבטחה אף תוגברה. "הסקר האחרון לקראת הבחירות הצביע על ניצחון לטובתי והאיומים חזרו. הרצח בטירה הוא כישלון של הממשלה. אפשר למגר את התופעה כמו שעשו בחברה היהודית. ככל הנראה טוב להם שאנחנו נרצחים".
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בטייבה אדיר גאנם
זירת הרצח בטייבה אדיר גאנם
המאבטח שנורה למוות
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
תיעוד הרצח של של אדיר גאנם, המאבטח שנרצח ליד ביתו של ראש עיריית טייבה
תיעוד הרצח של של אדיר גאנם, המאבטח שנרצח ליד ביתו של ראש עיריית טייבה
תיעוד הרצח ליד ביתו של ראש העיר טייבה
עבד אל בסט סלאמה, ראש העיר קלנסווה, אמר כי "רצח הוא רצח, אבל אם התופעה הגיעה לנבחרי הציבור זה סימן שאיבדנו את הביטחון האישי. צריך לאבטח את כל נבחרי הציבור, אחרת יהיו אירועים חמורים בבחירות הקרובות. הכי קל לרצוח בן אדם היום, רוצחים על כלום. לא מספיק שאנחנו מפחדים וחוששים לחיינו אנחנו גם צריכים לפעול כדי שהזעקה שלנו תגיע לכל מקום. אנחנו רוצים לפתור כל בעיה בשיח ולא באלימות, אבל הפכנו ליעדים".
גם ראש מועצת ג'לג'וליה דרויש ראבי חווה איומים על חייו. "בחמש השנים האחרונות ירו עליי חמש פעמים", סיפר. "אני מאוים בגלל עבודתי, גם כשאני עושה את תפקידי בצורה ישרה. האיומים מתעצמים בתקופת הבחירות. לא נשלים עם המצב".
בתוך כך, במשטרה הגישו אתמול כתב אישום נגד אנור אליאס (62), תושב כפר יאסיף שתקף לפני כשנה עובד ציבור בנשק והכה את ראש המועצה שאדי זידאן שווירי במוט. ראש משרד חקירות תחנת גליל מערבי רב-פקד מורתאגי מרעי אמר כי "על רקע אירועי האלימות הגוברים ברשויות הערביות בשל המתח מהבחירות המקומיות אנחנו מזהירים כי נבוא בחשבון עם כל אחד שיפגע בעובדי ובנבחרי הציבור".
רפ"ק מרעי סיפר כי "בכפר יאסיף ישנם שלושה מועמדים לראשות המועצה, ושלושתם מוגדרים אצלנו מאוימים. התעקשנו לממש את המחויבות שלנו להגן על נבחרי הציבור על אף הקשיים בהבאת התוקף לדין. מערכות השלטון חייבות להשלים אחת את השנייה ולא לאפשר פגיעה בנושאים בתפקידים ציבוריים. נבוא בחשבון ונביא לדין את מי שירים את הראש".