המתיחות הגבוהה סמוך לחופי תימן נמשכה גם הערב (יום ה'), אחרי דיווחים על שתי תקריות נוספות באזור – כשברקע האיום של המורדים החות'ים, בעלי בריתה של איראן, לתקוף כל ספינה ששטה לעבר ישראל. בתקרית הראשונה דווח בצהריים על טיל ששוגר לעבר ספינת משא באזור מצר באב אל-מנדב, שמחבר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי, אך פספס אותה. שעות ספורות אחר כך דווח על ספינה נוספת שדיווחה על מצוקה, בצפון האוקיינוס ההודי וסמוך לחופי תימן, וכי גורמים בלתי-מזוהים עלו על סיפונה.
6 צפייה בגלריה
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י צועד בחוף באזור עיר הנמל התימנית חודיידה, כשברקע הספינה "גלקסי לידר" שנחטפה על ידי המורדים בחודש שעבר
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
הספינה הראשונה שהותקפה לפי החשד על ידי החות'ים היא Maersk Gibraltar, ספינת משא של "מארסק" הדנית, חברת ההובלה והאספקה הימית הגדולה בעולם. גורם אמריקני ששוחח בעילום שם עם סוכנות הידיעות AP דיווח כי הטיל שפספס את הספינה, ששטה תחת דגל הונג קונג, שוגר מהאזור החות'י בתימן.
חברת האבטחה הימית הבריטית "אמבריי" דיווחה כי הטיל שוגר לעבר הספינה כששהתה במרחק של 45 קילומטר צפונית-מערבית לעיר הנמל התימנית מוחא, לחופי הים האדום. החברה הדגישה כי איש מאנשי הצוות לא נפגע בתקרית. בנוסף לשיגור הטיל, ישות שהזדהתה כ"חיל הים התימני" – כשלפי "אמבריי" מדובר בחות'ים – הורתה לספינה לשנות את מסלולה. סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) ציינה כי הספינה נדרשה לעגון בתימן. נראה שלא צייתה להוראה הזו.
חברת "מארסק" אישרה הערב שספינה בבעלותה הייתה יעד למתקפה כשחלפה במצר באב אל-מנדב, וציינה כי הספינה הפליגה מעומאן בדרכה לסעודיה. בהודעתה קראה החברה ל"פתרון פוליטי" שיביא להפחתת המתיחות בים, תוך שהיא מזהירה כי ההסלמה הנוכחית מסכנת את חייהם של הצוותים הימיים ואת ענף הסחר הגלובלי.
דובר הצבא החות'י, יחיא סריע, אישר בהמשך כי Maersk Gibraltar הותקפה על ידי המורדים, אבל טען כי היא כן נפגעה - על ידי כטב"ם ולא טיל. למרות דבריו, הגורם האמריקני ששוחח עם AP אמר כאמור שהספינה לא נפגעה. חברת "מארסק" פרסמה בהמשך הכחשה לטענות החות'ים. סריע טען גם שיעדה של הספינה היה ישראל, אף שלפי החברה היעד שלה היה בסעודיה. "הכוחות הצליחו למנוע מעבר של מספר ספינות שהיו בדרכן לישראל במהלך 48 השעות האחרונות", טען עוד הדובר החות'י.
6 צפייה בגלריה
יחיא סריע
יחיא סריע
יחיא סריע, דובר הכוחות החות'יים. הוא טען שהספינה כן נפגעה, מכטב"ם
שעות אחדות אחרי הדיווחים על התקרית הראשונה דווח כאמור על תקרית נוספת הערב, כשלפי הסוכנות הבריטית UKMTO "גורמים בלתי מזוהים" עלו על סיפונה של ספינה דרומית לחופי תימן, באוקיינוס ההודי. הספינה שיגרה אות מצוקה במהלך התקרית. חברת האבטחה הימית "אמבריי" דיווחה גם היא על התקרית, וציינה כי מדובר בספינת משא בבעלות בולגרית ששטה תחת דגל מלטה. ב"אמבריי" דיווחו גם שמסלולה של הספינה השתנה, ובאותו אזור שבו השינוי התרחש שהתה סירת דיג ששטה תחת דגל איראן. באופן מחשיד למדי דווח כי שש שעות לפני שינוי המסלול, סירת הדיג כיבתה את השידורים שלה. "סירת הדיג פעלה בעבר סמוך לחופי סומליה", ציינו בחברת האבטחה הימית.
החשש לגורלה של הספינה מגיע על רקע העובדה שהחות'ים כבר חטפו ספינה אחת בחודש שעבר, ספינת המשא Galaxy Leader שלטענתם קשורה לישראל. הם הנחיתו עליה חמושים באמצעות מסוק, ובאיומי נשק כפו על הצוות לעגון בחופי תימן – שם הספינה מוחזקת עד היום והפכה ל"אטרקציה תיירותית" עבור תימנים שמורשים לערוך סיורים על הסיפון.
6 צפייה בגלריה
USS Roosevelt
USS Roosevelt
משחתת אמריקנית, ארכיון. ארה"ב מיירטת טילים וכטב"מים בים האדום, ומגבשת כוח בינלאומי שיסייע בסיכול המתקפות
(צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock)
במקביל, הערב התפרסמו פרטים חדשים על תקרית נוספת שהתרחשה אתמול, ובה שוגרו שני טילים לעבר ספינת משא במצר אב אל-מנדב. מדובר במכלית בשם Ardmore Encounter, ששטה תחת דגל איי מרשל ומובילה נפט וחומרים כימיקליים. כמו בתקרית הראשונה היום, גם הטילים ששוגרו לעבר המכלית הזו פספסו אותה – אבל כעת מתברר שבנוסף לטילים, סירה קטנה שעליה היו שלושה חמושים התקרבה לעבר המכלית – וקרב יריות התנהל בין החמושים לבין צוות האבטחה על הסיפון. לפי UKMTO, החמושים פתחו באש לעבר המכלית כשהייתה במרחק של כ-90 ק"מ מעיר הנמל התימנית חודיידה – שנמצאת תחת שליטה חות'ית.
"הסירה הקטנה התקרבה לספינת הסוחר והגיעה למרחק של ק"מ אחד", ציינו בסוכנות הבריטית, "צוות האבטחה החמוש ירה יריות אזהרה, היו חילופי אש מנשק קל – והסירה הקטנה עזבה את האזור". לפי UKMTO, גם בתקרית אתמול, כמו היום, אחרי שהסירה הקטנה עזבה את האזור קיבלה המכלית שהותקפה דרישה דרך רשת הקשר – מצד גורם שהזדהה כשלטון התימני – לשנות את מסלולה ולעגון בחופי תימן. צוות הספינה זיהה לאחר מכן פיצוץ בים, במרחק של כ-200 מטר, וייתכן שמדובר בפיצוץ שנבע מהטילים שפספסו את המכלית.
6 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
תימנים יורדים מהספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן, אחרי שנחטפה בנובמבר
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
6 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
התקריות היום ואתמול מצטרפות לעוד שורה של תקריות בים האדום ובאוקיינוס ההודי בשבועות האחרונים, כשנראה שבימים האחרונים החות'ים הולכים ומסלימים את התקפותיהם ומנסים לממש בפועל את המצור הימי שעליו הכריזו נגד ישראל. החות'ים פועלים כמובן בשירות איראן, שמספקת להם נשק, ובשבוע שעבר דווח על תוכנית איראנית להסלמת ההתקפות של החות'ים בים, במטרה להגביר את הלחץ על ישראל והעולם להגיע להפסקת אש מול חמאס. לפי הדיווח, שהתפרסם ב"ניו יורק טיימס", טהרן היא גם זו שמספקת לחות'ים מודיעין על ספינות באזור.
החות'ים טוענים שהם פוגעים רק בספינות ששטות לעבר ישראל, אבל לפי הדיווחים לחלק מאלו שכבר היו יעד להתקפות לא היה שום קשר לישראל. המתקפות שלהם מעוררות חשש גדול לא רק בירושלים, אלא ברחבי העולם: למצר באב אל-מנדב חשיבות אסטרטגית ודרכו מועברת עשירית מכלל הנפט שמסופק דרך הים, כששווי הסחורות שמועברות דרכו נאמד בטריליון דולר מדי שנה. רוחבו של המצר, בנקודה הצרה ביותר שלו, הוא 29 ק"מ בלבד – והמשמעות היא שיש בו רק שני נתיבים עבור ספינות, אחד לכל כיוון.

בצל החשש מפגיעה בכלכלה העולמית, ואיומיה של ישראל להגיב בעוצמה אם הקהילה הבינלאומית לא תפעל, פועלת כעת ארה"ב לגבש קואליציה ימית שתסכל את מתקפות החות'ים. ספינות מלחמה אמריקניות וגם ספינה צרפתית כבר השתתפו ביירוטי הטילים והכטב"מים שמשוגרים מתימן, אבל כעת עומלת וושינגטון על הקמת כוח רחב יותר. השליח האמריקני המיוחד לענייני תימן, טים לנדרקינג, אמר הערב כי וושינגטון מקווה שהכוח הזה יהיה "כמה שיותר רחב", כדי לשלוח לחות'ים מסר ולפיו לא תהיה סלחנות למתקפות מצידם.
באיראן שלחו הבוקר מסר נגדי והזהירו את ארה"ב מהקמת כוח ימי בינלאומי. שר ההגנה האיראני מוחמד ריזה אשתיאני טען כי כוח שכזה "יתמודד עם בעיות יוצאות מן הכלל", וכינה את הקמתו "צעד לא הגיוני". לטענת אשתיאני, "אף אחד לא יכול לעשות שום צעד או לתמרן באזור עליו יש לנו השפעה. יש לנו שליטה בים האדום ובכל המדינות באזור".