1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו , בני גנץ אביב כוכבי
בנימין נתניהו , בני גנץ אביב כוכבי
בין הפטיש לסדן. גנץ, כוכבי ונתניהו
(צילום: מוטי קימחי , AP, יריב כץ)
המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, תת-אלוף אבי בלוט, לא צריך להינזף ‑ והוא גם לא ייפגע ‑ בשל העובדה שהסתיר ממפקדו, הרמטכ"ל אביב כוכבי, את דבר נסיעתו לסעודיה. בלוט וצה"ל נמצאים בסיטואציה בלתי אפשרית בתקופה האחרונה בגלל המשבר הפוליטי הלא-נגמר ומלחמות נתניהו-גנץ. אין באמת דרך טובה לצאת מהמצב הזה.
חוסר האמון והתיעוב ההדדי בין ראש הממשלה לשר הביטחון הולידו כבר את הסתרת המשא ומתן מול האמירויות ועסקת הנשק שנרקמה מתחת לאף של משרד הביטחון וצה"ל. הקרב ביניהם נמשך עם הסירוב של שר הביטחון לאפשר לקציני צה"ל לטוס לסודן עם משלחת של המל"ל משיקולים פוליטיים, מהלך שלדעת גורמי ביטחון גורם נזק, והוביל גם לסיפור ההסתרה של הנסיעה לסעודיה וצירופו של המזכיר הצבאי – תוך הנחיה שלא ידווח על כך למפקדיו.
המלחמות הללו יצרו מצב בלתי נסבל שעבר את הגבול ופוגע בביטחון המדינה. קציני צה"ל מנועים מלהתראיין על כך, אבל יש להם בטן מלאה על הסיטואציה, רגע לפני מערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים. בכל התקופה הזו צה"ל מתנהל ללא תקציב לתכנון תוכנית רב-שנתית ונקלע לקטטות פוליטיות, שפוגעות למשל בפרויקט ההצטיידות החשוב מכספי הסיוע האמריקניים.

סיפור הסתרת הטיסה לסעודיה הוא לא רק עניין פוליטי. מדובר במטוס שבו נמצא ראש הממשלה וראש המוסד וממריא למדינה שעדיין מוגדרת כמדינת אויב. תקלות בטיסה יכולות לקרות, כפי שלמדנו לצערנו אתמול בתאונת המטוס בדרום. אז איך ממדרים את חיל האוויר מטיסה שכזאת?
ובחזרה לתא"ל בלוט. המינוי שלו נולד בחטא. הוא כיהן כמפקד חטיבת הקומנדו כשנה אחת בלבד, בזמן שנתניהו ביקש להקפיץ אותו ללשכתו. שום פרס וקידום לא הגיעו לו, ובצבא נורמלי הוא פשוט לא היה נציגו בלשכת ראש ממשלה. בתקופתו אירעו שתי תאונות חמורות שלימדו על בעיות עומק ביחידות שהיו תחתיו: בדובדבן נהרג הלוחם שחר סטרוג ז"ל ממשחק בנשק, לא אירוע נקודתי וחריג כפי שחשפה ועדת הבדיקה, אלא חלק מתרבות מסוכנת שמפקדים ידעו עליה ונמשכה זמן רב.
במגלן נפצע הלוחם עילי חיות והפך משותק כתוצאה ממסורת פסולה שהייתה קיימת ביחידה. כאן נחשפו טיוח וניסיונות הסתרה, והדבר הכי חמור בהקשר של בלוט: הוא לא נטל חלק בתחקיר – שערורייה יוצאת דופן. בנוסף, מסמכים מסווגים נגנבו מרכבו.
כל זה לא הפריע לרמטכ"ל גדי איזנקוט להיענות לבקשת נתניהו ולהקפיץ אותו ללשכת ראש הממשלה. בזאת לא נגמרה הסאגה, והרמטכ"ל אביב כוכבי אף קידם אותו למפקד אוגדת יהודה ושומרון.
הקידומים הללו בעייתיים הרבה יותר מתקלת הדיווח. הם מתווספים לקידומם של מח"ט הצנחנים אל"מ יקי דולף באירוע נחל חילזון, שבו נהרג אביתר יוספי ז"ל, לדרגת תא"ל כמזכיר הצבאי של שר הביטחון גנץ, ושל מפקד מגלן באירוע עילי חיות, סא"ל רועי צוויג, לאל"מ כמפקד חטיבת שומרון.
לכן הרמטכ"ל, שמצפה בצדק לכך שהדרג הפוליטי יפעל ממניעים נקיים, חייב להסתכל גם פנימה – ולנקות את השורות כדי לשמור על אמון החברה הישראלית בצבא.