על רקע המגעים האמריקניים לחידוש הסכם הגרעין עם איראן, הדאגה בישראל מול האצת תוכנית הגרעין, חילופי האשמות בין טהרן לירושלים בנוגע ל"תקריות עוינות" ו"פעולות חבלה" במי המפרץ ואף באתר הגרעין בנתנז, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בצהריים (יום ב') עם שר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין. ynet העביר בשידור חי את ההצהרה המשותפת של השניים. עוד לפני ההצהרה העביר האיחוד האירופי מסר מרומז לישראל בעקבות הפעולה בנתנז: "מתנגדים לניסיון לחבל בשיחות עם איראן בווינה".
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
"נבטיח את עליונותה של ישראל מבחינה צבאית". אוסטין
(צילום: אלכס גמבורג)
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
"אין לישראל שותפה גדולה מארה"ב. נתניהו
(צילום: אלכס גמבורג)
בהצהרה המשותפת לשניים אמר נתניהו כי "שיתוף הפעולה שלנו חשוב בהתמודדות מול האיומים על ישראל וארה"ב. איומים שאתה מכיר משירותך בעיראק. במזרח התיכון אין איום גדול יותר מזה שמגיע מאיראן, שממשיכה לתמוך בטרור בחמש יבשות. היא רוצה להגיע לנשק גרעיני, וממשיכה לקרוא לחיסול מדינת ישראל ועובדת למען המטרה הזו".
"שנינו מבינים את החשיבות במניעת מלחמה", הוסיף נתניהו. "שנינו מסכימים שאיראן לא צריכה נשק גרעיני. אני לא ארשה לאיראן להגיע ליכולת גרעינית כדי למלא את רצונה הרצחני להשמיד את ישראל. נמשיך להגן על עצמנו. היית ביד ושם, לפני כמה ימים ציינו את השמדת עמנו בשואה - ומהשיחה שלנו אתה מבין בצורה ברורה שזה לא יקרה שוב. אנחנו לעולם לא ניתן לזה לקרות שוב".
"אני אומר בביטחון גמור שלישראל אין שותפה גדולה יותר מארה"ב", חתם נתניהו את הצהרתו. "ואני יכול להגיד בשוויון שלארה"ב אין שותפה גדולה יותר מישראל".
6 צפייה בגלריה
לויד אוסטין ובני גנץ בביקור ביד ושם
לויד אוסטין ובני גנץ בביקור ביד ושם
"נזכור את חובתנו להגיב מול מעשי זוועה המוניים". גנץ ואוסטין ביד ושם
(צילום: אוהד צויגנברג)
אוסטין דיבר אחרי נתניהו ולא הזכיר את איראן בדבריו. הוא ציין את ביקורו ביד ושם, ואמר כי "תמיד נזכור את חובתנו להגיב מול מעשי זוועה המוניים".
לאחר מכן אמר אוסטין: "שמחתי לדון עם נתניהו על כמה נושאים ביטחוניים שחשובים לשתי המדינות שלנו. אני רוצה להבטיח שלממשל יש מחויבות חזקה לישראל ולעם הישראלי. לכן היה חשוב לי להיפגש פנים מול פנים - כדי להביע את רצוננו האמיתי לשיתוף פעולה קרוב עם ישראל בזמן שאנחנו מתמודדים מול איומים שונים באזור".
לדברי אוסטין, "הקשרים החזקים והקרובים שלנו עם ישראל חשובים ליציבות האזורית ולביטחון במזרח התיכון. שנינו מסכימים שעלינו לעבוד יחד כדי להגדיל את השותפות האסטרטגית בין ארה"ב לישראל. לכן, דנו בדרכים שונות להעמיק ולהרחיב את שותפות ההגנה הארוכה שלנו בפני איומים אזוריים ושאר אתגרים ביטחוניים. אני מבטיח את תמיכת משרד ההגנה במאמצים הדיפלומטיים לנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות ומוסלמיות".

עוד לפני הצהרתם של נתניהו ואוסטין פרסם האיחוד האירופי התייחסות לחבלה בכור הגרעיני בנתנז, שאיראן ייחסה לישראל, ומסר כי "יש לדחות כל ניסיון לערער את הדיונים המתמשכים בווינה". ארה"ב ואיראן, נזכיר, מנהלות שיחות לא ישירות בווינה לצורך חזרה הדדית להסכם הגרעין.
בהצהרת האיחוד נמסר גם כי "צריך לברר את נסיבות האירוע בנתנז במהירות רבה, מכיוון שיש פרשנויות שונות. לאחר אימות העובדות, האיחוד האירופי יחליט על הצעדים שיינקטו". באיחוד הוסיפו כי יש חשיבות גדולה לחזרה להסכם עם איראן, ואמרו כי השיחות בווינה ממשיכות גם היום.

גנץ: "ארה"ב שותפה בכל החזיתות - הראשונה בהן היא איראן"

הבכיר האמריקני הגיע אתמול לביקור של יומיים בישראל - התקבל במשמר כבוד בקריה ונפגש עם שר הביטחון בני גנץ. היום ביקרו השניים בבסיס נבטים שבדרום וביד ושם, שם השתתף שר ההגנה בטקס הנחת זר באוהל יזכור בלווית שני חיילי מארינס מצבא ארה"ב. בתום הביקור אמר אוסטין כי "אני חש יראת כבוד גדולה להתייחד עם זכרם של שישה מיליונים חפים מפשע, שנספו בהשמדה ההמונית הגדולה שידעה המאה ה-20. יהי זכרם ברוך. אסור שזכר השואה ולקחיה יישכחו".
גנץ אמר לאוסטין כי "כבן לניצולי שואה, אני יודע שהזיכרון הוא יותר מהעבר והוא מחייב אותנו בהווה. כשם שהמנהיגות העולמית נקראה לנשק בתקופות החשוכות בעולם, אסור לנו להירתע מאחריותנו בהווה. עלינו לתת משמעות אמיתית למילים 'לעולם לא עוד' על-ידי התמודדות מול פעולות המאיימות על הביטחון העולמי".
בתום הפגישה של גנץ ואוסטין אתמול, מסרו השניים הצהרה משותפת שבה אוסטין כלל לא הזכיר את איראן - והסתפק באמירה שארה"ב מחויבת לביטחונה של ישראל. גנץ, לעומת זאת, אמר בהצהרה המשותפת כי "הדגשתי בפני המזכיר אוסטין שישראל רואה בארה"ב שותפה מלאה בכל החזיתות המבצעיות – הראשונה בהן היא איראן". לדברי גנץ, "ישראל תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם ארה"ב כדי לוודא שכל הסכם עתידי מול איראן יבטיח את האינטרסים של הקהילה הבינלאומית, ימנע מרוץ חימוש ויגן על מדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
בממשל האמריקני מודאגים שישראל מנסה לחבל במגעים עם איראן. אוסטין
( צילום: מוטי קמחי)


אוסטין הגיע לארץ בזמן שבממשל האמריקני יש מי שמודאג שבירושלים מנסים לחבל במגעים עם איראן על-ידי הסלמה בתקיפות נגד יעדים איראניים, כמו זו שמיוחסת לה במקרה של ספינת משמרות המהפכה "סאביז" בים האדום בשבוע שעבר. לאחר תקיפת הספינה האיראנית אמרו גורמים אמריקנים ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל היא זו שעומדת מאחוריה, כנקמה על תקיפת שתי ספינות בבעלות ישראלית בחודש שעבר.
תקרית נוספת במסגרת המתיחות בין טהרן לירושלים אירעה רק אתמול, כאשר סוכנות הידיעות האיראנית הודיעה כי מערכת החשמל במתקן הגרעיני בנתנז נפגעה חלקית בשל תקלה. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, האשים הבוקר את ישראל ב"פעולת החבלה" במתקן העשרת האורניום - והבטיח לנקום בה.
6 צפייה בגלריה
מוחמד זריף
מוחמד זריף
מציג "דור חדש של צנטריפוגות", ומאשים את ישראל בחבלה במתקן הגרעין. זריף
(צילום: רויטרס)
זריף הוא הבכיר האיראני הראשון שמטיל במפורש על ישראל את האחריות לאירועים במתקן הגרעין. "הציונים רוצים לנקום בגלל ההתקדמות שלנו לעבר הסרת הסנקציות", הוא אמר לפי הטלוויזיה הממלכתית באיראן, "הם הצהירו בפומבי שהם לא יאפשרו זאת - אבל אנחנו ננקום בציונים".
הלילה דיווח "ניו יורק טיימס" מפי גורמי מודיעין אמריקנים וישראלים כי מה שהתרחש אתמול בנתנז הוא "פיצוץ גדול", שגרם לאתר נזק רב. לפי הדיווח, הגורמים אמרו כי חידוש העשרת האורניום במקום עשויה להימשך כתשעה חודשים.