3 צפייה בגלריה
(צילום: זיו קורן)
רב-ניצב יעקב שבתאי נכנס לתפקיד המפכ"ל בינואר 2021, במטרה להוכיח שאפשר להימנע מהתנגשות עם השר שמעליו. זה לא קרה. בריאיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות", המתבסס על סדרת שיחות עם המפכ"ל, צוות הפיקוד הקרוב אליו וגורמים בכירים נוספים, הוא חוזר לרגעים המשמעותיים בכהונה המתוחה.

3 צפייה בגלריה
קובי שבתאי באחת מההפגנות בקפלן
קובי שבתאי באחת מההפגנות בקפלן
קובי שבתאי באחת מההפגנות בקפלן
(צילום: זיו קורן)
שבתאי הודה כי לא חסרו לו ויכוחים עזים עם שני שרי ביטחון הפנים הקודמים - אמיר אוחנה, שמינה אותו לתפקיד, ועמר בר-לב, וציין: "הם שני אנשים מאוד שונים, אבל שניהם ידעו את הגבול". ואז הגיע השר איתמר בן גביר. "בכל פעם שבן גביר הלך איתי ראש בראש, הוא הפסיד", הוא טוען. "הייתי אחד משומרי הסף. עצרתי ניסיונות פוליטיים להשתלט על המשטרה. גיליתי שהשר לא מסתפק רק בלשמוע ולשאול, אלא נותן לקצינים 'הצעות' כיצד לפעול".
במהלך כהונתו, התמודד שבתאי גם עם אתגר המחאות. לפני כשבועיים וחצי אמר כי "התנהלות המשטרה במחאות - ראוי שתירשם בדפי ההיסטוריה". בריאיון, הוא מסביר: "הבנתי שהמבחן הגדול שלי הוא למנוע מלחמת אחים. זה הפך למשימת חיי". על ההתערבות לכאורה של בן גביר, שעליה הוא מעיד בריאיון, סיפר: "בכל פעם שאיילון נחסם, הוא (בן גביר - ר"ב) היה דוחק בי לתת פקודות שונות מאלה של עמי אשד". שבתאי העריך לפני כשבועיים וחצי כי "בין שישה לשבעה מיליון אנשים השתתפו במחאות - עם כ-4,400 מוקדים".
אתגר גדול נוסף במהלך כהונתו היה ההתמודדות עם הפשיעה הגוברת במגזר הערבי. גם אז, צפה המתיחות מול השר בן גביר כשנחשפו אמירות שלו בהקלטות סתר מפגישות עם השר: "אתה אומר לעצמך: רגע, איך אני ממשיך מכאן? האם אני מרים ידיים, או בדיוק הפוך – כי צריך פה שומר סף. בהקלטה בחרו בכוונה משפט שיוציא אותי גזען". על הכהונה המסתיימת, הסביר: "בתחילה חשבתי לבחון את האפשרות הזו באופן חיובי, אבל ככל שעבר הזמן התגבשה אצלי ההכרה כי בתנאים הללו לא אוכל להמשיך. לכל דבר יש גבול".
3 צפייה בגלריה
המפכ"ל קובי שבתאי והשר איתמר בן גביר, במדי מג"ב
המפכ"ל קובי שבתאי והשר איתמר בן גביר, במדי מג"ב
המפכ"ל והשר, מחויכים. "לכל דבר יש גבול"
(צילום: דוברות המשטרה)
שבתאי ובן גביר סיכמו בחודש יוני האחרון כי המפכ"ל יסיים את תפקידו ב-17 בינואר 2024, ולא יקבל שנה רביעית בתפקיד - כך שהשר ימנה את מחליפו. עם המועמדים להחליפו נמנים ניצב יורם סופר, סמפכ"ל המשטרה ניצב אבשלום פלד, ניצב בדימוס יורם הלוי, ניצב בדימוס דורון ידיד, וגם מי שמשמשים כיום כמפקדי מחוז מרכז וירושלים - ניצב אבי ביטון וניצב דורון תורג'מן. ראש הממשלה נתניהו אף זימן קצינים בכירים לריאיון בלשכתו, ללא תיאום עם השר בן גביר - שעדיין לא ראיין את המועמדים.
הריאיון המלא עם שבתאי - מחר במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" וב-+ynet