מנכ"ל משרד הבריאות מעודד מהירידה בתחלואה בקורונה ואומר כי ישראל נמצאת בסופו של הגל הרביעי של המגפה. עם זאת הוא מדגיש כי הגבלות מסוימות כגון המסכות יישארו בתקופה הקרובה. בריאיון לאולפן ynet הבוקר (חמישי) הוא גם מתייחס למתקפה על מחשבי בית החולים הלל יפה ואומר כי הסייבר הוא "אחד האיומים היותר גדולים", וגם מבטיח לרופאים המתמחים המוחים: "נקצר את התורנויות".
פרופ' נחמן אש, האם אפשר להגיד שאנחנו בדעיכתו של הגל הרביעי כמעט באופן סופי? "כן, אני חושב שניתן לומר את זה. התרחקנו מספיק מחידוש הלימודים. אפשר לראות שיש ירידה במספר מאומתים והחולים קשה. עדיין יש מאומתים, יש כ-1,500 מאומתים ביום, אבל אנחנו בכיוון טוב של ירידה".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
"אנחנו בכיוון טוב". פרופ' נחמן אש
(צילום: עמית שאבי)
הבוקר עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 1,732 נדבקים בקורונה, מתוך כ-100 אלף בדיקות שנערכו. שיעור החיוביים עמד על 1.73%. זהו היום החמישי ברציפות שבו שיעור החיוביים נמוך מ-2%. מספר החולים הקשים ממשיך לרדת, והוא עומד על 403. גם מספר המונשמים נמוך מאתמול והוא עומד על 168.
תתמכו בהקלות נוספות בימים הקרובים? "אנחנו חושבים על מה ניתן להקל. היינו רוצים להקל, אבל מצד שני הלקחים של תחילת הגל זה מה נדרש להשאיר כדי שלא תהיה התפרצות נוספת. אז המסכות יישארו עלינו בחללים סגורים כל תקופת החורף, זה אמצעי פשוט וחשוב למניעת הדבקות גם בשפעת למשל. גם התו הירוק ימשיך ללוות אותנו בתקופה הקרובה".
בינתיים עשרות אלפי תלמידים בבתי הספר נמצאים בבידוד, למרות הרחבת מודל "הכיתה הירוקה" השבוע לכל היישובים הירוקים. פרופ' אש התייחס לדברי מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק, שלפיהם מודל "הכיתה הירוקה" יוטמע בכל בתי הספר מהשבוע הבא, ואמר כי במשרד הבריאות ינתחו את הנתונים וישקלו זאת. "אני מקווה שנוכל לראות שבדיקות יהוו תחליף לבידוד ולהפחית מספרי בידודים", אמר. "בהתאם לתוצאות הפיילוט נמליץ ונקבל החלטה. אנחנו רוצים להפחית את מספר המבודדים גם הירידה בתחלואה תורמת לכך".
3 צפייה בגלריה
תלמידים עוטים מסיכות במהלך יום לימודים
תלמידים עוטים מסיכות במהלך יום לימודים
"מקווה שנראה שבדיקות יכולות להחליף בידודים"
(צילום: יריב כץ)
יש צפי להמלצה שלכם אם להחיל את הכיתה הירוקה במקומות נוספים? "לא עבר מספיק זמן בפיילוט כדי שנראה התוצאות. וזה מה שבודקים - אם במקומות שבהם החלפנו את הבידוד בבדיקות יש יותר הדבקות. את התוצאות נראה באופן סופי בשבוע הבא ונדע מה להמליץ".
מנכ"ל משרד הבריאות נשאל גם על הווריאנט החדש של הקורונה שהחל להופיע באירופה והשיב כי הוא לא מעורר דאגה כרגע. "כנראה שלזן הזה אין תכונות שצריך לחשוש מהן. אנחנו כל המן עוקבים אחר מה שקורה בעולם ובאיזה מקומות מתפרצים וריאנטים, וברגע שנזהה שיש וריאנט מסכן נראה איזה פעולות נעשה כדי למנוע ממנו להיכנס לארץ. זה אתגר גדול מאוד, בייחוד כשרוצים שמיים פתוחים".
פרופ' אש ציין כי ישראל תישאר ערוכה לאפשרות של גל תחלואה נוסף ותנקוט צעדים כדי לבלום אותו. "למרות הירידה בתחלואה צריכים להיערך עכשיו לאפשרות של עלייה בתחלואה וכניסת וריאנטים נוספים. קודם כל צריך להבטיח לעצמנו חיסונים למקרה שנצטרך להתחסן שוב. צריך לראות איך נקבל את ההחלטה להתחסן שוב, אנחנו לא רוצים שזה יהיה בעקבות עלייה בתחלואה".

אחד האתגרים הבאים של משרד הבריאות יהיה המבצע לחיסון ילדים בני חמש עד 12 מפני קורונה, לאחר שהחיסון יקבל את האישורים לכך. "החלטנו שנחכה להחלטת ה-FDA על חיסון הילדים שתהיה לקראת סוף החודש. בינתיים אנחנו חושבים איך נכון יהיה לנהל את תהליך האישור אצלנו לאחר אישור ה-FDA, כי אנחנו רוצים שהציבור יבטח בהחלטה שלנו ואנשים ילכו להתחסן. רואים את התחלואה בילדים, ורואים את הסיבוכים כדוגמת תסמונת פימס, ובסופו של דבר נכון לילדים קטנים להתחסן כדי למנוע מחלה".
לאחר העימות אתמול במליאת הכנסת בין שר הבריאות ניצן הורוביץ לח"כ גדי יברקן סביב מדיניות התו הירוק, אמר פרופ' אש כי התבטאויות אנשי ציבור כגון אלה שהשמיע יברקן עלולות לגרום לאנשים להסס להתחסן. "נבחרי ציבורי צריכים להבין שהפתרון שלנו למגפה זה התחסנות, וכל קריאה כזאת של נבחר ציבור פוגעת במהלך הזה, גורמת לאנשים להסס יותר, לחשוש יותר, לא בצורה מוצדקת".
כשהוא אומר שהוא קרוב למרוד בהוראות שלכם, הוא לא נותן כלי מתנגדי חיסונים? "בוודאי שהוא נותן כלי למתנגדים, וגם פוגע באלה שמהססים ואינם מתנגדי חיסונים, וכל אמירה כזאת גורמת להם להגיד 'לא', וזה חבל מאוד. זה פגיעה בבריאות של אנשים שאם יידבקו יוכלו לחלות בצורה קשה, ובמאמץ הלאומי לגמור עם המגפה וזו קריאה לא אחראית".
3 צפייה בגלריה
הצוותים בבית החולים הלל יפה
הצוותים בבית החולים הלל יפה
"מתקפות סייבר יכולות לפגוע בחיי אדם". בית החולים הלל יפה
(צילום: דוברות הלל יפה)
בנוגע למתקפת הסייבר שמשבשת את פעילות בית החולים הלל יפה בחדרה, אמר המנכ"ל כי במערכת הבריאות נערכים למנוע פגיעה דומה בבתי חולים נוספים. "אנחנו חייבים להפיק לקחים ולהגן טוב יותר על מערכת הבריאות שלנו. התקפת סייבר זה אחד האיומים היותר גדולים היום. זה יכול להיות פגיעה בחיי אדם".
לבסוף התייחס פרופ' אש גם למחאת הרופאים המתמחים, כאשר נראה כי המגעים בעניינה נקלעו למבוי סתום. "אנחנו חושבים על פתרונות אפשריים שיספקו את המתמחים. כולנו שותפים לעמדה שצריך לקצר את משך התורנות. זה ייקח כמה שנים כי צריך רופאים לתגבר את המערכת, אבל אני מקווה שבימים הקרובים נגיע להסכמות. אני מקווה שהם יבינו מה ניתן לעשות ומה לא ניתן לעשות. זה מהלך שצריך לקדם אותו, נקדם אותו ונגיע לכך שהתורניות יתקצרו".