5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מרצ
ישיבת סיעה מרצ
המפלגה הבהירה את דאגתה. הורוביץ בישיבת סיעת מרצ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסערות בקואליציה מערערות את הממשלה - פחות משבועיים לפני ההצבעה על תקציב המדינה. אחרי סערת החוק להגבלת נאשם בפלילים מכהונה כראש ממשלה של שר המשפטים סער וחוק האזרחות של שרת הפנים איילת שקד, הקואליציה הרעועה ממשיכה להתמודד עם קשיים אידיאולוגיים פנימיים שמאיימים על יציבותה. זאת, למרות שעברה את מבחן אישור התקציב, שיעלה לחקיקה סופית בכנסת ביום חמישי הבא.
הכרזת שר הביטחון בני גנץ על שישה ארגונים פלסטיניים כארגוני טרור, והגינוי שהגיע במהירות מצד מחלקת המדינה האמריקנית, העלו את רף המתח מול מרצ, השותפה הקואליציונית משמאל, שחרטה על דגלה את הנושאים המדיניים. בכירים במפלגה העבירו בסוף השבוע מסרים לסביבת ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החלופי יאיר לפיד וטענו כי הכרזת גנץ היא קו אדום שלא יוכלו לעבור עליו לסדר היום. גורם בקואליציה תיאר את הכעס במרצ כ"אזעקת אמת". "מבחינתם, זו דה-לגיטימציה לארגונים שאת חלקם הם מכירים. זה כמו שיוציאו לאיילת שקד את מועצת יש"ע מחוץ לחוק", הסביר.

המתיחות בקואליציה - סיקור נרחב:

5 צפייה בגלריה
בני גנץ בטקס "נזכור בשירים" לזכר יצחק רבין בגן שמואל
בני גנץ בטקס "נזכור בשירים" לזכר יצחק רבין בגן שמואל
הכרזתו על ארגוני הטרור עברה קו אדום. גנץ
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה
מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה
מסרים של התנגדות הגיעו גם ממפלגת העבודה. מיכאלי
(צילום: יואב דודקביץ')
ובעוד האווירה המתוחה מסוף השבוע שוררת באוויר, אתמול הודיע שר הבינוי והשיכון זאב אלקין על שיווק אלף יחידות דיור ביהודה ושומרון, למורת רוחם של שותפיו המתנגדים לבנייה בהתיישבות. הזעם הלך וגבר, לטענת בכירים במרצ, לאחר שחברי הכנסת והשרים ערכו פגישת "יישור קו" עם גנץ לאחרונה - והבהירו לו את הקווים האדומים מבחינתם. אולם מאז לדבריהם המצב הלך והחמיר.
על כן, בהנהלת מרצ התכנסו אמש, וקראו לשרים לחדול מהתנהלות שמערערת את יציבות הממשלה. ההנהלה הודיעה שהיא רואה בדאגה שורה של צעדים חד-צדדיים של שרים בממשלה בכל הנוגע למדיניות כלפי הפלסטינים בשטחים והרחבת ההתנחלויות. "צעדים אלה מסכנים את עתידה של מדינת ישראל ואת האופק המדיני העתידי, והם חותרים תחת הבסיס עליו הוקמה ממשלת השינוי, בה שותפים יחד ימין ושמאל, שלא לשנות המצב בשטח באופן שמאיים על התפיסות הבסיסיות בכל צד. הנהלת מרצ קוראת ליו"ר מרצ, שרי המפלגה והסיעה בכנסת להבהיר זאת בפני ראשי הסיעות האחרות ולמנוע צעדים אלה".
5 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
לא התלונן על הפגישה עם אבו-מאזן. אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורם במרצ אמר שיש כאן פוטנציאל למשבר אמיתי. "מרצ מרימה דגל. אם זה יחזור על עצמו לא נעבור על זה לסדר היום", הבהיר. מסרים דומים הגיעו גם ממפלגת העבודה. השרה מרב מיכאלי דאגה להבהיר לבכירי הקואליציה כי מבחינת מפלגתה, "היישוב אביתר לא יוקם מחדש, נקודה".
אלקין אמר מנגד כי "הממשלה הזו היא ממשלת סטטוס-קוו, וחלק מהסטטוס-קוו הוא המשך החיים הנורמליים ביהודה ושומרון - גרים שם 10% מאזרחי ישראל". לדבריו, גם הוא לא מאושר מפגישותיהם של שרי מרצ עם אבו מאזן. "כפי שאני רואה את הנסיעה שלהם לרמאללה כטעות, אבל אני חלק מהממשלה הזו, גם הם יצטרכו להבין שהחיים ביהודה ושומרון חייבים להימשך. לנו כמדינה יש את האינטרס לבנות כמה שיותר דירות - גם ביהודה ושומרון. מה גם שבקווי היסוד של הממשלה הזו לא נקבע שתהיה הקפאת בנייה ביהודה ושומרון".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מארגנים ערב גיבוש לקואליציה. בנט ולפיד בישיבת הממשלה
(צילום: AP)
אתמול בבוקר פורסם ב-ynet כי בנט בישר לשרים בחלק הסגור של ישיבת הממשלה השבועית שבמטרה להוריד את רף המתיחות ולחבר בין המפלגות, הם יערכו בסוף השבוע הקרוב ארוחת בוקר משותפת לגיבוש חברי הכנסת של הקואליציה, בהשתתפות בני ובנות זוגם.
בהצהרה לתקשורת בפתח הישיבה קרא בנט לשותפיו הפוליטיים לגלות "מתינות ורצון טוב", בניסיון נוסף לייצב את הספינה הפוליטית המתנדנדת. בחלק הסגור הוא פנה לשרים והפציר בהם לגלות אחריות, שכן לדבריו "הממשלה הזו לא תיבנה על ימניותה ולא על שמאלניותה", והוסיף כי הוא בטוח שתקציב המדינה יעבור. עם זאת, ברוח הדברים הנוכחית, אין לראש הממשלה סיבות טובות לאופטימיות יתרה.
פורסם לראשונה: 23:01, 24.10.21