פחות מחמש שעות לאחר הפיגוע בצפון ים המלח, שבו נרצח אילן גנלס דווח אמש (שני) על ירי נוסף לעבר רכב ישראלי סמוך להתנחלות מגדלים שבשומרון מרכב חולף. ברכב נמצאו ארבע פגיעות של קליעים אך לא היו נפגעים. כוחות צה"ל פתחו בסריקות אחר היורים. בינתיים ממשיך צה"ל במצוד אחר שני המחבלים שנמלטו לכיוון יריחו. במקביל, נמשך גם המצוד אחר המחבל שרצח שלשום שני אחים בפיגוע בחווארה שליד שכם.
9 צפייה בגלריה
הפגיעה ברכב סמוך למגדלים שבשומרון
הפגיעה ברכב סמוך למגדלים שבשומרון
הרכב שנפגע מירי סמוך למגדלים שבשומרון
(צילום: מחלקת ביטחון בקעת הירדן)
חיים טרבלסי נסע אתמול אחר הצהריים באחד מכלי הרכב שנורו בצפון ים המלח. הוא סיפר שהאש נפתחה לעברם כשהיו בדרכם הביתה מבית שאן. "ישבתי מאחורה והשתרעתי על המושב האחורי. פתאום שמעתי קולות ירי", שחזר טרבלסי. "הרגשתי את הקליעים ממש שורקים ליד גופי, הרגשתי חום בצוואר, צעקתי 'יריות, יריות'".
חברו של טרבלסי שנהג ברכב סיפר כי כשהחל הירי "אוטומטית לחצתי על הברקס והרכב של המחבלים עקף אותנו תוך כדי ירי ונעלם. זה היה רכב קטן. זה היה פחד אלוהים".
ברונו זרמתי נסע ברכב נוסף שהמחבלים ירו לעברו. "רכב עקף אותנו, חשבתי שזה חצץ, שמענו את הרעש 'טק-טק', חשבתי שזה חצץ שקופץ. באותו זמן ראיתי בן אדם שיוצא מהחלון ויורה עלינו, ואז אמרנו 'יורים, להתקפל'. בקלות יכלו להרוג אותנו", הוא סיפר.
קרוב משפחתו שנסע איתו, יואל זרמתי, סיפר שאחרי הירי הם עצרו בצד והתקשרו למשטרה. "אני רואה שכולם בסדר ואז אני מבין שאנחנו במקום לא טוב על הכביש. פחדתי גם שיחזור אולי", הוא אמר. "זה נס בלתי יאמן".

9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפיגוע הירי בכביש 90 נרצח גנלס בן ה-27, שהחזיק גם באזרחות אמריקנית. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו לזירת הפיגוע דיווחו כי הוא מחוסר הכרה ופינו אותו לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים - שם נקבע מותו לאחר זמן קצר.
בירושלים נזרקו אמש שני בקבוקי תבערה לעבר בית של משפחה יהודית בשכונת אבו טור - צמוד למתחם "יס פלאנט". הבקת"בים פגעו בקיר הבית והתלקחו - אולם איש לא נפגע באירוע.
ארה"ב גינתה אמש את רצח הישראלים בפיגועים אתמול ושלשום וגם את ההתפרעויות שלשום בחווארה. דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס אמר כי "ארה"ב מודאגת מאוד מהאירועים בסוף השבוע והאלימות המתמשכת בישראל ובגדה המערבית". על ההתפרעויות בחווארה, אמר כי "המעשים האלה בלתי מקובלים. אנחנו מצפים שישראל תפעל בנחישות נגד אלימות המתנחלים ותשקיע מאמץ בהבאתם לדין של האחראים". לדבריו, "זה הכרחי שישראל והפלסטינים יעבדו ביחד להורדת המתיחות ולהחזרת הרגיעה. ארה"ב תמשיך לעבוד ביחד עם הצדדים לקדם את ההתחייבויות שקיבלו בעקבה ובינתיים קוראים לכולם להימנע ממעשים ורטוריקה שמלבים את המתיחות".
בינתיים, איחוד האמירויות ביקשה לקיים היום התייעצויות סגורות במועצת הביטחון של האו"ם על האירועים בחווארה. ההתייעצויות יתקיימו בהשתתפות החברות במועצת הביטחון בלבד. שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, אמר בתגובה כי "מועצת הביטחון ממשיכה להתעלם מפיגועי הטרור הרצחניים ומההסתה הפלסטינית. חברות המועצה עוצמות עיניהן אל מול טרור יום יומי ובלתי פוסק הגובה את חייהם של ישראלים חפים מפשע ועוסקות באופן אובססיבי כמו בובות על חוט, רק בדרישות הפלסטינים".
9 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
הנזק בחווארה אחרי ההתפרעויות
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
הנזק בחווארה אחרי ההתפרעויות
(צילום: AP )
בפיגוע אתמול אחר הצהריים, ירו המחבלים תחילה בצומת נבו לעבר רכבו של הצעיר שנפגע בפלג גופו העליון. הם המשיכו בנסיעה וירו בצומת בית הערבה לעבר שני כלי רכב נוספים שנוסעיהן לא נפגעו. נוסעי אחד מכלי הרכב שנורו המשיכו בנסיעה לצומת אלמוג, שם דיווחו על הירי.
אחרי הירי הציתו המחבלים את רכבם באזור מנזר סנט ג'ורג' ונטשו אותו. הם נמלטו ברכב אחר לכיוון מחנה הפליטים עקבת ג'בר שליד יריחו. בדרך נתקלו בכוח משטרה שירה לעברם וככל הנראה אחד המחבלים נפצע. כוחות צה"ל פתחו בסריקות והציבו מחסומים ועמדות בידוק.
סגן-ניצב יפתח אורי מסר כי הדיווח על הפיגוע התקבל בסביבות השעה 17:25. "כוחות שהגיעו למקום זיהו רכב ללא נפגעים. קיבלנו דיווח על זירה נוספת באזור כביש 90 ושם נפגע אחד. הבנו שמדובר בחוליה חמושה שמבצעת ירי. ואז קיבלני דיווח שלישי על זירה נוספת עם יש רכב נוסף שנפגע מירי של מחבלים ללא נפגעים", הוא אמר.
סנ"צ אורי הוסיף כי "הבנו שמדובר בחוליה שמתניידת ברכב שאנחנו מכירים ונערכו בפאתי העיר יריחו כדי לסגור עליהם, כולל מסוקים. בשלב מסוים באחד הצירים הבחנו ברכב שרוף והבנו שזה הרכב שאיתו עשו את הפיגוע ואז זהינו מספר מחבלים בורחים וביצענו ירי לעבר המחבלים. זיהינו רכב שמגיע מריחו ואוסף את המחבלים. בשלב זה הגיעו כוחות צבא למקום והחלו בסריקות".

9 צפייה בגלריה
הרכב השרוף
הרכב השרוף
הרכב של המחבלים אחרי שהוצת
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
(צילום: AFP)
מ', קצין סיור בתחנת מעלה אדומים, היה עם שוטר נוסף מהתחנה בהיתקלות עם המחבלים. מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי שוחח עם מ', שסיפר לו: "קיבלנו הודעה על שמיעת ירי בבית הערבה. יצאנו לשם מיד ותוך כדי אנחנו מבינים שיש שלוש זירות. בשלב מסוים אנחנו מזהים עשן ומתקרבים ומגלים רכב עולה באש עם לוחיות זיהוי צהובות ואנחנו מבינים שזה הרכב של המחבלים. אחד המחבלים כיוון קנה לעברנו ומיד ביצענו ירי לעבר המחבלים. חששנו שמדובר בפיגוע משיכה ותוך כדי שאנחנו דולקים לעברם באזור מאוד צפוף ביצענו לעברם שוב ירי".
מוקדם יותר אתמול הובאו למנוחות בהר הרצל בירושלים האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה, שנרצחו שלשום בפיגוע הירי בעיירה הפלסטינית חווארה מדרום לשכם. מחקירת הפיגוע עולה כי מחבל אחד לפחות נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים בחווארה - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. כוחות הביטחון עורכים מצוד אחר המחבל, בין היתר בכפרים באזור שכם. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף שכללו שריפת בתים וכלי רכב על ידי מתנחלים. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים.
חיים גולדיטש השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:08, 27.02.23