אחרי הבריטית והדרום-אפריקנית, אותר בישראל מקרה ראשון גם של המוטציה מקליפורניה. כך נודע הערב (א') ל-ynet. מדובר על ישראלי תושב קליפורניה שהגיע לביקור ארצה לפני כחודש, ומאז הספיק לחזור לארה"ב. תוצאת הריצוף הגנטי שלו הגיעה בימים האחרונים. בהודעת משרד הבריאות נמסר כי הוא הדביק עוד ארבעה בני אדם במוטציה החדשה.
3 צפייה בגלריה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
לראשונה בישראל: מוטציה מקליפורניה
(צילום: EPA / CENTERS FOR DISEASE CONTROL)
"במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות אותר באמצעות תהליך ריצוף וריאנט מלוס אנג'לס", נמסר ממשרד הבריאות, "מהאדם המאומת לווריאנט זה נדבקו ארבעה אנשים נוספים".
על רקע הגעתן של המוטציות לישראל, במפקדת "אלון" של פיקוד העורף הוקמו שני צוותי חקירה הפועלים במערך החקירות האפידמיולוגיות. אחד עוסק בהתפרצויות הנגיף בלבד, והשני - בווריאנטים. צוות החקירות המיוחד של זני הנגיף חוקר את המקרה ומתחקה אחר מגעיו של חולה זה.
3 צפייה בגלריה
נתב"ג: החל מהשעה 22:00 ישראלים השבים מחו"ל, מכל המדינות, מחוייבים בבידוד במלוניות
נתב"ג: החל מהשעה 22:00 ישראלים השבים מחו"ל, מכל המדינות, מחוייבים בבידוד במלוניות
פיקוד העורף בנתב"ג. המטרה: לאתר נוסעים שהיו בטיסה
(צילום: מוטי קמחי)
הגורמים המכירים את פרטי המקרה מספרים כי החשיפה של הישראלי הייתה למשפחה שלו, שככל הנראה הקפידה על ההנחיות ונכנסה לבידוד עם קבלת התוצאה החיובית שלו. כעת נעשים מאמצים לאתר מקרים נוספים של נדבקים בווריאנט מקליפורניה, שעל פי ההערכות היא שהביאה לעלייה חדה במספר החולים במדינה האמריקנית. המאמץ העיקרי בשלב זה הוא לאתר את הנוסעים ששהו עם הישראלי בטיסתו חזרה ארצה מארה"ב, שהייתה טיסה ישירה.
"מדובר על וריאנט שמתפשט מהר יותר", הסבירה פרופ' גליה רהב, ראש היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "מקורו בקליפורניה ולא ידוע כרגע אם החיסון יעיל כרגע נגדו. בנוסף, לא ידוע בשלב זה שהוא גורם למחלה קשה יותר, אך כמו הווריאנט הבריטי הוא מדבק יותר. ההערכה היא שההתפשטות בלוס אנג'לס קשורה בווריאנט הזה".
3 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
פרופ' גליה רהב. "לא ידוע אם החיסון יעיל נגד המוטציה מקליפורניה"
(צילום: דנה קופל)
אתמול הודיע משרד הבריאות כי שש מתוך שבע הנשים בהריון חולות הקורונה שאושפזו במצב קשה ושדגימותיהן הגיעו לריצוף גנטי - חזרו חיוביות למוטציה הבריטית.
בתוך כך, אגף המודיעין בצה"ל פרסם אתמול דו"ח ובו המלצות להמשך ההתמודדות עם התפשטות התחלואה בקורונה. באמ"ן הזהירו מהתפתחות של מוטציה ישראלית, "תוצרת בית", וציינו כי לפי שעה "המוטציה הבריטית לא ניתנת לבלימה בישראל".
בדו"ח צוין כי "יש לנהל את התפרצות הווריאנטים שמעלים את קצב ההדבקה ובכלל זאת הווריאנט הבריטי שהתפשט בישראל וביתר העולם וכן הווריאנט הדרום-אפריקני. בעיה זו היא גלובלית ואותותיה ניכרים כבר במדינות אירופה ובארה"ב, ובמדינות נוספות בעולם בהתפרצויות מהירות יותר, אשר השליטה בהן הופכת לקשה ביותר". לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן.