6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
את יומו הראשון כראש הממשלה פתח הבוקר (שישי) יאיר לפיד עם תודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - שבירך אותו על כניסתו לתפקיד. "תודה לך אדוני הנשיא, הקשרים בין ישראל לארה"ב בלתי ניתנים לערעור", כתב לפיד לביידן בטוויטר. "הם מבוססים על יסודות עמוקים של ערכים משותפים וחזון משותף לעתיד. אני מצפה לקבל את פניך בישראל ולחזק את הברית הייחודית שלנו".
בשעה 9:40 נפגש לפיד עם ראש השב"כ רונן בר בקריה בתל אביב. מלשכתו נמסר כי במהלך הפגישה נעשתה סקירה ביטחונית-מודיעינית רחבה על הנעשה בגזרות השונות.
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בפגישה עם רונן בר
יאיר לפיד בפגישה עם רונן בר
לפיד בפגישה עם ראש השב"כ רונן בר
(צילום: חיים צח, לע"מ)
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בפגישה עם רונן בר
יאיר לפיד בפגישה עם רונן בר
"סקירה ביטחונית-מודיעית רחבה". לפיד בקריה, הבוקר
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בשעה 11:15 נקבעה ללפיד פגישה בנושא שבויים ונעדרים. זאת על רקע התיעוד שחמאס פרסם מוקדם יותר השבוע ובו נראה הישאם א-סייד, השבוי ברצועה, שוכב במיטה ומחובר לבלון חמצן - יום אחרי ההודעה החריגה של הזרוע הצבאית של חמאס ולפיה חלה "הידרדרות" במצבו של אחד השבויים. מדובר בתיעוד הראשון אי-פעם שמפרסם חמאס מאז שא-סייד, בדואי תושב הדרום, נפל בשבי חמאס כאשר חצה את הגבול לרצועת עזה בשנת 2015.

ראש הממשלה לפיד - כתבות נוספות

לפיד מסר בעקבות פרסום התיעוד של א-סייד כי "ישראל רואה בחמאס את האחראי הישיר למצבם של האזרחים שהוא מחזיק בניגוד לחוק הבינלאומי. מדובר בשני פגועי נפש והחזקתם בשבי במשך שנים הוא מעשה של אכזריות בלתי נתפסת. חמאס גם מחזיק בגופות שני חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול ז"ל תוך רמיסה של כל גבולות המוסר והדין הבינלאומי".

בכל מקרה, המשימה הראשונה והחשובה ביותר של לפיד תהיה ביקורו של ביידן ב-13 ביולי - שהצלחה בו תשרת מהלכים רבים שניסתה להוביל הממשלה שהתפרקה. אם ביקור ביידן יצליח, הוא יספק ללפיד את התמונות שהוא צריך, של מדינאי, ראש מדינה, שמקבל כבוד מנשיא המעצמה הגדולה בעולם. לפיד צריך שהביקור יצליח גם ברמה המדינית, ויוביל להישגים מוחשיים כמו הבטחה לברית הגנה ישראלית-ערבית נגד איראן, וגם צעדים מסוימים של נורמליזציה מול סעודיה.
בלילה בירך ביידן את לפיד - וגם נפרד מראש הממשלה היוצא נפתלי בנט, שהרוטציה ביניהם יצאה לפועל בשעה חצות בדיוק, בעקבות פיזורה הסופי של הכנסת אתמול - ויציאתה של ישראל למערכת בחירות חמישית בתוך שלוש שנים. "ברכות ליאיר לפיד, ראש הממשלה החדש של ישראל, ותודה לך ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, על הידידות שלך לאורך השנה האחרונה", צייץ ביידן בטוויטר שלו בדיוק בשעה חצות, לפי שעון ישראל. "אני מצפה לראות את שניכם ביולי על מנת לחגוג את הידידות הבלתי ניתנת לערעור של ארה"ב וישראל".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש ב טוקיו עם ראש ממשלת יפן פומיו קישידה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש ב טוקיו עם ראש ממשלת יפן פומיו קישידה
"קשרים המבוססים על יסודות עמוקים של ערכים משותפים". ביידן
(צילום: רויטרס)

לקראת ביקור ביידן, האמריקנים משקיעים מאמץ רב במגעים בין ישראל לסעודיה, ומנסים לסגור הסכם שבמסגרתו ישראל תיתן את הסכמתה להחזרת האיים טיראן וסנפיר ממצרים לסעודיה - נושא שהוסכם בין שתי המדינות כבר ב-2016. סעודיה, מנגד, תתחייב בפני מצרים וארה"ב שהיא תקיים את ההתחייבויות בנספח הצבאי של הסכם השלום בין מצרים לישראל, ותשמור על חופש השיט באזור, תוך הבטחת חופש השיט של אוניות ישראליות. לפי ההסכם, באיים יוצבו מצלמות, והכוח הרב-לאומי (כמ"ר) יוכל לעבור לסיני ומשם לשמור על חופש השיט. זהו שינוי של סטטוס קוו שנמשך זה עשרות שנים, ובכירים בישראל אומרים ששר הביטחון בני גנץ אישר את המתווה החדש כבר לפני שנה.
בתמורה להסכמה הישראלית, הסעודים יסכימו לצעדי נורמליזציה קטנים מול ירושלים, בהם הסכמה למעבר טיסות ישראליות מעל סעודיה בדרך למזרח. הדבר יאפשר לאל על לקצר בשעתיים וחצי את משך הטיסה שלה לתאילנד ולהודו, ויאפשר בעתיד להקים קו תעופה ישיר מתל אביב לסידני או מלבורן שבאוסטרליה. כיום, בגלל המעקף, מטוס דרימליינר לא יכול לטוס ישירות ליבשת.

דבר נוסף שבישראל מקווים להשיג בביקור ביידן הוא נכונות סעודית לטיסות ישירות של ערבים-ישראלים לארצם, כך שאלה יוכלו לעלות לרגל למכה. בכירים בישראל אומרים שלא צפויים צעדים סעודיים פומביים מול ישראל, אלא רק צעדים קטנים - וייתכן שגם לא נראה אותם מתרחשים בזמן ביקור ביידן, אלא רק אחריו. בישראל גם מקווים שבביקורו של נשיא ארה"ב יישמעו גם הצהרות על אודות ברית ההגנה הערבית-ישראלית שנרקמת נגד איראן.

לפיד יעבור למבנה ערבי שננטש ב-1948

בתוך כך, בעקבות השיפוצים במעון רה"מ הרשמי בירושלים - לפיד צפוי להתגורר בווילה סמוכה ברחוב בלפור 2, בשם "וילת חנא (ג'ון) סלאמה". מדובר במבנה ערבי שננטש בשנת 1948, הנמצא בפינת הרחובות עזה ובלפור. לפיד ילון בימים הקרובים בביתו הפרטי בתל אביב, עד שהווילה תוכשר למגורים.
הווילה נבנתה בשנת 1932 על ידי חנא (ג'ון) סלאמה, סוחר ערבי-נוצרי ששימש כסוכן חברת המכוניות האמריקנית ג'נרל מוטורס בארץ ישראל ובעבר הירדן. במלחמת העצמאות נטש סלאמה, כמו ערבים רבים, את ביתו ועבר להתגורר בביירות.
6 צפייה בגלריה
בית רה"מ לפיד בירושלים
בית רה"מ לפיד בירושלים
מבנה ערבי שננטש ב-1948. בית ראש הממשלה הזמני
(צילום: יואב דודקביץ' )
6 צפייה בגלריה
בית רה"מ לפיד בירושלים
בית רה"מ לפיד בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ' )
במשך זמן מה שימש הבית למגורי חיילי מארינס ששמרו על הקונסוליה האמריקנית ברחוב אגרון הסמוך, אך לאחר מכן הפך הנכס, כמו נכסים רבים, לנכס נפקדים של רשות הפיתוח של מדינת ישראל. במקום שכנה שגרירות גואטמלה, אך בשנת 1980, לאחר שחוקק חוק ירושלים, עברה השגרירות לתל אביב. בשנים האחרונות המקום משמש גורמי אבטחה באזור.
האדריכאל דוד קרויאנקר, המתמחה במורשת הבנויה של ירושלים, מספר כי דוד בן גוריון התנגד לכך שראש ממשלת ישראל יגור בבית שננטש על ידי ערבים.
פורסם לראשונה: 09:18, 01.07.22