שר הביטחון בני גנץ התייחס הערב (ד') לראשונה לטענות למחדל סביב התקרית בגבול רצועת עזה שבה נורה מטווח אפס הלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל, שמותו נקבע שלשום אחרי תשעה שימים שבהם נאבק על חייו. גנץ הבטיח כי התקרית – שבה הצליח מחבל חמאס להתקרב לגדר הגבול ולירות בראשו של הלוחם דרך צוהר קטן בחומת הבטון – תיחקר וכי הצבא יידע להפיק ממנה לקחים "בשקיפות מלאה", והדגיש כי לחיילים יש גיבוי מלא לפתוח באש ו"לנטרל" כאלו שיש להם אמצעי וכוונה לבצע פעולת טרור.

5 צפייה בגלריה
גנץ, והתקרית שבה נורה הלוחם בגבול עזה
גנץ, והתקרית שבה נורה הלוחם בגבול עזה
גנץ, והתקרית שבה נורה הלוחם בגבול עזה
(צילום: EPA, קובי קואנקס)
"אני מבקש להביע צער עמוק על נפילתו של הלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל, במהלך פעילות מבצעית להגנה על תושבי הדרום", אמר הערב גנץ בדברים שנשא בטקס חילופי מפקד חיל הים והפרקליט הצבאי הראשי. "הייתי אצל משפחתו וכך גם הרמטכ"ל, שמענו את כאבם וליבנו איתם גם היום. נמשיך ללוות את המשפחה ולחזק אותה ", הוסיף גנץ, על רקע הכעס הרב שהביעו בימים האחרונים כמה מבני המשפחה השכולים.
שר הביטחון התייחס כאמור לתחקיר שכעת נערך בצבא בנוגע לתקרית ביום שבת של ה-21 באוגוסט: "צה"ל עוסק במשימות מבצעיות כל יום, בכל שעה, והוא גוף שתרבות התחקירים בו היא מהטובות בארץ ובעולם. אני סומך על הרמטכ"ל, מפקד הפיקוד וכלל הגורמים, שיידעו להפיק את הלקחים הנדרשים באופן הכי עמוק ובשקיפות בכל ההיבטים".
גנץ הדגיש כי "לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא לפעול לנטרול כל מי שיש לו אמצעי וכוונה ובהתאם לפקודות. את הוראות הפתיחה באש קובע הדרג הצבאי בלבד, בהתאם לחוק ולפי הצורך המבצעי – וכך גם ימשיך להיות".
5 צפייה בגלריה
בראל חדריה שמואלי, בן 21 מבאר יעקב
בראל חדריה שמואלי, בן 21 מבאר יעקב
בראל חדריה שמואלי ז"ל
(צילום: דוברות המשטרה )
במסגרת ממצאיו הראשונים של התחקיר שנערך כעת בצה"ל, ויוגש בשבוע הבא לרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, בראל ירה לפחות שלוש פעמים עם נשק הצלפים שלו דרך חרך ירי בחומה, ופגע במפירי הסדר שהתקרבו לגבול, בטרם הגיע המחבל עם אקדח מוסתר וירה בו מטווח קרוב דרך אותו חרך ירי.
לפי הערכות בצבא, מפקד הכוח, אלוף-משנה יואב ברונר, שגה כשמיקם את הצלפים על חומת הגדר גם לאחר שעשרות מפירי הסדר הגיעו אליה, ולא כמה מטרים מאחוריה, בצורה בטוחה יותר, על נקודות שולטות בסוללות האדמה מול הגבול.
הלוחם הפצוע טופל ופונה תוך שניות מהזירה, ובשעה שלאחר מכן אישר המח"ט ללוחמים לירות לפחות עוד 30 פעמים. בסך הכול נהרגו באירוע שני פלסטינים מירי צה"ל, ועוד 45 נפצעו, חלקם באורח קשה. עוד עלה מהתחקירים הראשוניים כי אחד המחבלים ניסה לחטוף את נשקו של חדריה שמואלי, אירוע שגם תועד, כרבע שעה לפי הירי הקטלני. לוחם שעמד לצד בראל ירה מיד מאקדחו האישי למרכז גופו של המחבל שניסה לחטוף את הנשק.

5 צפייה בגלריה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
ההתפרעויות בגבול עזה ב-21 באוגוסט, יום התקרית
(צילום: AP)
הרמטכ"ל כוכבי הבהיר לא אחת שיגבה מפקדים ולוחמים, גם יתברר כי טעו בשיקול דעתם, בעיקר באירועים מבצעיים, וידרוש מהם להפיק לקחים. עם זאת, הוא הדגיש שלא יגלה סלחנות כלפי קצינים שהתרשלו בעת מילוי תפקידם ויעניש אותם בחומרה. בשלב זה נדמה שהאירוע הקשה שייך יותר לקטגוריה הראשונה. ועדיין, לנוכח הלחץ הציבורי וקריאות פוליטיות להקמת ועדת חקירה על תקרית טקטית, טרגית ככל שתהיה, וטענות למחדל, ייתכן שכן יינקטו צעדים פיקודיים מידתיים נגד מפקדים בכוח, אך בעיקר בגלל התוצאה הקשה.
בעקבות התקרית הזו נמתחה כאמור ביקורת קשה מצד בני המשפחה. אמו של בראל, ניצה, אמרה בהלווייתו ביום שני האחרון: "אני אלחם את המלחמה שלך ואנקום. המדינה, צה"ל ומשמר הגבול שלחו אותך להיות קרדום מול מחבלים של חמאס. התשובה היחידה שקיבלתי מכולם בקור רוח הייתה שלא ידענו שהמחבל החביא את האקדח בתחתונים. אני רוצה לשמוע שאחד יגיד לי מתי מחבל הגיע עם סוכריות טופי. יום אחרי סגרו את החור, אבל אני את החיים שלי לא יכולה להמשיך. אין לנו חיים".

פרידה מהפצ"ר היוצא: "אפשרת לנו לנצח"

בטקס שבו דיבר הערב גנץ נערכו חילופי שני תפקידים בכירים בצבא: מפקד חיל הנכנס אלוף דוד סלמה החליף את המפקד הנוכחי אליהו שרביט, והאלופה יפעת תומר ירושלמי החליפה את אלוף שרון אפק והפכה לפרקליטה הצבאית הראשונה בתולדות צה"ל, והאלופה השנייה אי-פעם. "אני מברך על כניסתך לתפקיד", אמר לה גנץ בטקס. "אני בטוח שתובילי את המערך קדימה כמצפן חוקי שפועל עם הדרג המבצעי למען ביטחון ישראל. נבחרת לא בזכות היותך אישה, אבל אני חושב שאישה במטכ"ל היא דבר נדרש, נכון ומבורך".
בטקס השתתף גם הרמטכ"ל כוכבי, שתומר ירושלמי כיהנה עד עתה כיועצת שלו לענייני מגדר. כוכבי אמר בדבריו כי תומר ירושלמי הפגינה לאורך תפקידיה השונים יכולות עילאיות: "תמיד חדה, נמרצת, תמיד עם להט ולהט החוק והערכים – ולפני שאת שולטת בחוק אנחנו צריכים אנשים שיש להם את המצפן הפנימי הערכי שהוא החשוב יותר".
5 צפייה בגלריה
יפעת תומר ירושלמי ושרון אפק
יפעת תומר ירושלמי ושרון אפק
הפצ"ר היוצא שרון אפק והפצ"רית הנכנסת יפעת תומר ירושלמי
(צילום: מוטי קמחי )
"אני שמח מאוד שבחרנו בך לתפקיד", הוסיף. "לא קיבלת אותו בגלל שאת אישה, אבל אני מאוד שמח שמצטרפת אישה לפורום המטה הכללי. רק בחודשים האחרונים קידמנו נשים בפרצות דרך אמיתיות, ואני חושב שבכל מקום שנשים יכולות לשרת בצה"ל – וזה בהרבה מאוד מקומות – הן צריכות לפרוח, ואת דוגמה מעולה לעניין הזה".
גנץ וכוכבי נפרדו בדבריהם גם מאלוף אפק, שמכהן בתפקיד מאז 2018, ושגם הוא רשם ציון דרך כאשר מונה אליו: האלוף הגאה המוצהר הראשון בתולדות צה"ל. הרמטכ"ל כוכבי אמר כי אפק היה "לדוגמה ולמופת" לאורך שירותו: "ברוח הסערה לא התכופפת. היית ישר, היית ישיר בצורה כל כך מאוזנת, צלולה".
5 צפייה בגלריה
אלוף שרון אפק מימין במהלך כהונתו בגבול עזה, ארכיון
אלוף שרון אפק מימין במהלך כהונתו בגבול עזה, ארכיון
אלוף שרון אפק (מימין), בביקור במהלך כהונתו בגבול עזה. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
כוכבי חיזק את אפק לנוכח "פרסומים אישיים ופוגעניים", כלשונו, ואמר: "אתה פרקליט מעולה ומשפטן מעולה ואדם ערכי. הנח לדברים האלה, הם שוליים, מיותרים, אתה בדרגה אישית יותר גבוהה ואנחנו איתך. הובלת את הפרקליטות בדרך יוצא דופן, הגדלת את נפח התכלית שלך יותר מהפרקליט הראשי, חיית את המטה כללי, חיית את הרמטכ"ל".
עוד אמר כוכבי לאפק: "אפשרת לנו להילחם, אפשרת לנו באופן המיטבי ביותר. השיא היה במבצע 'שומר החומות', ואני יכול לחשוב על הרבה סיטואציות שאנשים לא אישרו את מה שאשרת. עשית את זה ממקום של ערכים, ואני ראיתי את זה מקרוב. עשית את זה בצורה מקצועית וערכית שאפשרה לנו לנצח את האויב ולתקוף אותו בכל העוצמה שרק רצינו".