יומיים לאחר פיגוע הירי שאירע ביום שבת בגבול ישראל-מצרים, שתי אימהות שכולות התראיינו היום (שני) לאולפן ynet ושיתפו את תחושותיהן בעקבות האירוע הקשה - והמחדלים שנחשפו בעקבותיו.
"זה מחזיר אותי לאותה שבת ארורה, לדעת מה המשפחות האלו עוברות", שיתפה קארין לזר, אמה של סמל נועה לזר שנהרגה בפיגוע במחסום שועפט באוקטובר האחרון. "אני לא יודעת אם היה מחדל, אבל אין ספק שזה קשה. אחרי אירועים כאלו הנהלים משתנים. כמו אצל נועה - אחרי שהיא נהרגה כל הנהלים השתנו. הם היו יכולים להשתנות לפני, ונועה הייתה איתנו היום. פתאום אחרי שיש מחדל מסיקים את המסקנות. אני קיבלתי את התשובה 'אבל לא קרה כלום בשועפט מ-2008', אז מה? זו לא סיבה לא לרענן את הנהלים ולא להיות עם יד על הדופק?".
3 צפייה בגלריה
 ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע בגבול מצרים
 ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע בגבול מצרים
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע בגבול מצרים
(צילום: דובר צה"ל, מתוך טיקטוק)
3 צפייה בגלריה
נועה לזר ז"ל
נועה לזר ז"ל
סמל נועה לזר. "רק אחרי שנהרגה השתנו הנהלים"
ניצה, אמו של בראל חדריה שמואלי שנהרג מירי של מחבל פלסטיני במהלך הפרת סדר בגבול רצועת עזה ליד נחל עוז באוגוסט 2021, סיפרה שיצאה לתחקיר עצמאי כדי לבחון מה אירע בתקרית שבה נהרג בנה. "ביום השני אחרי הפציעה של בראל פגשתי את מח"ט צנחנים יואב ברונר. שאלתי אותו למה הגיע לבית החולים ב-11 בלילה. הוא סיפר לי ששניה לפני שבראל היה ליד חרך שבו נפגע, הוא היה שם". לדבריה, "בשבעה הוא הגיע עם מפקד פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו. הבת הגדולה שלי אמרה לטולדנו שהיא נאלצת להקליט את השיחה כי אנחנו מאוד מבולבלים ולא זוכרים כלום, הוא אמר שאין שום בעיה".
שמואלי הסבירה שאלוף טולדנו "הבטיח שהוא יציג לנו תחקיר, ושהוא יבהיר בדיוק מה היה שם ולמה בראל בכלל התקרב לחרך. כששאלתי את ברונר איפה היה כשבראל נפצע, הוא ענה 'ארבעה מטרים ממנו'. זה גרם לי לפקפק בהם ולא להאמין, כי בבית חולים הוא אמר משהו אחר. ברגע שברונר אמר ארבעה מטרים, טולדנו בעט לו ברגל. בהקלטה שומעים אותי צורחת 'למה אתה בועט לו ברגל? תן לו להגיב'. היום אני מבינה, הוא רצה להגיד לו 'מה אתה יוצא בהצהרות אתה לא היית שם בכלל'".
3 צפייה בגלריה
בראל חדריה שמואלי, בן 21 מבאר יעקב
בראל חדריה שמואלי, בן 21 מבאר יעקב
סמ"ר בראל שמואלי. "היה מחדל. זה מקומם"
(צילום: דוברות המשטרה )
"במקרה של בראל היה מחדל וגם במקרה האחרון וזה מקומם אותי", המשיכה שמאולי. "במשמרת של אליעזר טולדנו נרצחו כבר ארבעה - הבן שלי והשלושה האחרונים. במקרה של בראל אמרו לי 'לא ידענו שהמחבל החביא אקדח בתחתונים'. במקרה הזה, שמעתי את כל הפרשנים למיניהם ובעלי הדרגות אומרים 'אנחנו בשלום עם מצרים, לא האמנו שייצא חייל מצרי ויהיה מסוגל לעשות דבר כזה אכזרי'". שמואלי הדגישה: "כל עוד אתם מעמידים חיילים, את הילדים שלנו בעמדה מסוימת - זאת אומרת שיש פחד".
שמואלי סיפרה שמשפחתה קיבלה את עיקרי התחקיר הצבאי לגבי נסיבות נפילתו של בנם. "נכון, קיבלנו תחקיר, אבל צה"ל חקר את עצמו ולא חקר באמת את האירוע. מי שהיה אמור לקחת אחריות ולפשוט את המדים עדיין ממשיך בתפקידו".