לאחר הפסגה המדינית בשארם א-שייח בין ישראל לפלסטינים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר אמש (ראשון) במהלך ביקורו בפריז כי "העם הפלסטיני הוא המצאה בת פחות מ-100 שנה". לדבריו, הוא עצמו פלסטיני: "סבא שלי, שהיה דור 13 בירושלים, הוא הפלסטיני האמיתי. סבתא שלי, שנולדה במטולה לפני יותר מ-100 שנה למשפחת חלוצים, היא פלסטינית".
סמוטריץ' אמר את הדברים בנאום שנשא באירוע מחווה פרטי לזכרו של ז'אק קופפר, פעיל ליכוד, ממנהיגי תנועת בית"ר וחבר ההסתדרות הציונית העולמית, שנפטר מסרטן לפני שנתיים. "צריך לומר את האמת של ז'אק בכל הכוח ובלי להתבלבל, הוא אמר שאין דבר כזה פלסטינים - כי אין דבר כזה עם פלסטיני", אמר סמוטריץ' על קופפר, שהתגורר ביהודה ושומרון ונאבק בעד תפילות יהודים בהר הבית וההתיישבות בקריית ארבע-חברון. "צריך לומר את האמת בלי להוריד את הראש בפני שקרים ועיוותים של ההיסטוריה, ובלי להיכנע לצביעות של ה-BDS והארגונים הפרו-פלסטיניים".
שר האוצר ציין את כללי המשפט הבינלאומי ואמר כי "לכללים יש חמישה מאפיינים שמגדירים עם - היסטוריה, תרבות, שפה, מטבע והנהגה היסטורית. מי היה המלך הפלסטיני הראשון? איזו שפה יש לפלסטינים? האם אי פעם היה מטבע פלסטיני? יש היסטוריה או תרבות פלסטינית? אין. יש ערבים שנמצאים במזרח התיכון והגיעו לארץ ישראל במקביל לעלייה היהודית וראשית ימיה של הציונות. אחרי 2,000 שנות גלות עם ישראל חוזר הביתה, ויש ערבים מסביב שלא אוהבים את זה. אז מה עושים? ממציאים עם פיקטיבי וטוענים לזכויות פיקטיביות בארץ ישראל רק כדי להילחם בתנועה הציונית".
2 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
"אני פלסטיני. סבא שלי פלסטיני. סבתא שלי פלסטינית". שר האוצר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
סמוטריץ' בריאיון בצרפת על התבטאותו שצריך "למחוק את חווארה": "ציפיתי שלא תזכור את זה"
לדבריו, "זאת האמת ההיסטורית. זאת האמת התנ"כית. את האמת הזאת צריכים לשמוע הערבים בארץ ישראל. את האמת הזאת צריכים לשמוע כאן בארמון האליזה. את האמת הזאת צריכים לשמוע גם בעם היהודי במדינת ישראל שקצת התבלבל. את האמת הזאת צריכים לשמוע בבית הלבן בוושינגטון. כל העולם צריך לשמוע את האמת הזאת, כי זאת האמת - והאמת תנצח".
סמוטריץ פנה בנאומו גם לערביי ישראל, ואמר: "תפסיקו לירוק לבאר שאתם שותים ממנה. מדינת ישראל היא נס, כלכלת ישראל היא נס. בניגוד לשקרים של מובילי קמפיין הדה-לגיטימציה שמפיצים נגדנו בעולם, אנחנו מפיצים טוב לכל תושבי הארץ, יהודים ושאינם יהודים. תסתכלו 360 מעלות מסביב - בכל ה-22 מדינות, האם יש עוד מדינה אחת שיש בה חיים כל כך טובים? מדינה מודרנית עם כלכלה מתפתחת, עם חופש דת, חופש ביטוי, קניין וחירות. אין אף מדינה כזאת בעולם. תפסיקו להילחם במדינת ישראל ובעם ישראל. אתם תפסידו ואנחנו ננצח כי הקדוש ברוך הוא איתנו".
אירוע עם אמירות דומות התרחש בדצמבר 2015, כשסמוטריץ' נאם מעל בימת הכנסת ואמר: "אין ולא היה עם פלסטיני. אתם צריכים להבין שאנחנו נחיל את השלטון הישראלי ביהודה ושומרון". סמוטריץ', שכיהן אז כסגן יו"ר הכנסת, אמר עוד: "חבריי לקואליציה, תראו איך מתנהגים חברי האופוזיציה, שמזדעקים כאשר אומרים להם את האמת בפרצוף. אני אומר את זה בעצמי. אין דבר כזה פלסטינים. צריך לספח, חבריי לאופוזיציה, אנחנו נספח, אם תרצו או לא, זאת ארץ ישראל שלנו, היא ניתנה לנו על ידי הקדוש ברוך הוא. אנחנו נספח את חבלי המולדת לארץ ישראל".


על אף שנרשמה לאירוע, כתבת "ידיעות אחרונות" תמר שבק גורשה מהמקום ביחד עם עיתונאי נוסף, והם הוטרדו על ידי מארגני הערב שעקבו אחריהם. גם המפגינים נגד המהפכה המשפטית לא הורשו להתקרב לאולם. במהלך הביקור התראיין סמוטריץ' ל- i24NEWS ואמר כי על ישראל להיאבק בטרור בצורה נחושה יותר. הוא התבקש להתייחס להתבטאותו החריפה לאחר הפיגוע הקודם בחווארה, כשאמר שיש "למחוק אותה", והוא השיב, בהתייחסו לפיגוע שאירע אתמול בחווארה: "ציפיתי שלא תזכור את זה אלא תזכיר פיגוע שני באותו מקום. שוב מחבל ארור יורה במשפחה".
בשבוע שעבר ביקר סמוטריץ' בוושינגטון, אך מקבילתו האמריקנית ג'נט ילן וגורמים בכירים נוספים בממשל ביידן סירבו להיפגש עמו. הבית הלבן הודיע על כך אחרי שדובר מחלקת המדינה של ארה"ב נד פרייס כינה את הצהרתו של סמוטריץ' "למחוק את חווארה" כ"חסרת אחריות, פוגענית ומגעילה". בארה"ב אף שקלו למנוע את כניסתו של סמוטריץ' למדינה.
במקביל, יותר מ-330 רבנים ומנהיגי קהילות יהודיות בארה"ב הצהירו כי יחרימו את מנהיגי הציונות הדתית בממשלה החדשה, ולא יאפשרו להם לבקר בקהילותיהם או לדבר בבתי הכנסת שלהם. למרות המחאות, נאומו של סמוטריץ' בוועידה של הבונדס בארה"ב לא בוטל, ובכירים יהודים בממשל האמריקני ביטלו את השתתפותם כתגובה. במקביל לנאום, מאות ישראלים ואמריקנים הפגינו בכניסה של מלון גרנד הייאט שבו התקיים הכנס, ושבעה מוחים נעצרו על ידי אנשי הביטחון לאחר שהתיישבו על רצפת המלון, התפללו והניפו כרזות כמחאה. המפגינים הרימו שלטים שעליהם נכתב: "Shame on Smotrich" וצעקו "בושה".