2 צפייה בגלריה
אריה דרעי ראיון אולפן
אריה דרעי ראיון אולפן
אריה דרעי
(צילום: אבי מועלם)
אחרי עוצמה יהודית, נעם, הציונות הדתית ויהדות התורה, הליכוד הודיע היום (חמישי) כי הגיע גם לסיכום בנוגע לתפקידים עם ש"ס. על פי הסיכום שהושג, היו"ר אריה דרעי ישמש, בין היתר, כמשנה לראש הממשלה לאורך כל תקופת כהונת הממשלה - אף שתחילה הסברה העיקרית הייתה כי יהיה ממלא מקום ראש הממשלה.
לא ברור מדוע דרעי לא מונה בסופו של דבר לממלא מקום רה"מ. ייתכן כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הבין את המשמעות של הפיכת דרעי למספר 2 שלו - מה שעלול להשליך בהמשך על ירושתו, ולהפוך את יו"ר ש"ס לראש הממשלה הבא של ישראל.
למעשה, דרעי אומנם יהיה אחד השרים הבכירים ביותר - אך מעמדו עדיין יהיה נמוך מזה של ממלא מקום ראש הממשלה. להבדיל מן התארים "סגן ראש ממשלה" ו"משנה לראש הממשלה", ממלא מקום רה"מ הוא התפקיד היחיד שיש לו משמעות בעלת תוקף חוקי ולא רק סמלית.
בעוד ממלא מקום רה"מ הוא שני רק לרה"מ בחשיבותו מעמדו - והוא זה שממלא את תפקידו של רה"מ בהיעדרו מהארץ או אם נבצר ממנו למלא את תפקידו - תפקיד המשנה לרה"מ הוא תואר כבוד בלבד. כאמור, הוא אינו מוגדר בחוקי המדינה, וככל הנראה הומצא על מנת לייצר תואר מכובד יותר מתפקיד סגן רה"מ.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
הבין את המשמעות של הפיכת דרעי למספר 2? נתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום)
דרעי יהיה השר השישי בתולדות המדינה שישמש כמשנה לרה"מ, כשלפניו כיהנו בתפקיד שמעון פרס, סילבן שלום, חיים רמון, שאול מופז ומשה (בוגי) יעלון. התפקיד נוצר בתקופת ממשלת אריאל שרון בשנת 2005, כאשר פרס דרש לקבל את תפקיד ממלא מקום רה"מ. אהוד אולמרט, שהחזיק אז בתואר, סירב לוותר עליו. שרי העבודה ביקשו לשנות את חוק יסוד הממשלה ולקבוע כי לשרון יהיו שני ממלאי מקום - אך משהתברר כי אין רוב להצעה - הציע רמון הצעת פשרה שלפיה פרס ימונה למשנה לרה"מ.
באופן רשמי, המשנה לרה"מ הוא שר מן המניין ותו לא. עם זאת, לפי הנוהג המשנה לרה"מ יושב מימינו של רה"מ בממשלה, בקבינט ובכנסת. בעבר, משנים לרה"מ מילאו את מקומו בעת נסיעותיו לחו"ל, אך נתניהו פיצל את התפקיד בין שלום, ששימש כממלא מקום בישיבות ממשלה, ליעלון, שהיה ממלא מקום בישיבות קבינט ביטחוני.
בתוך כך, אולמרט פעל נכון כאשר סירב לוותר על מעמד ממלא מקום רה"מ. ב-14 באפריל 2006, בחלוף מאה ימי הנבצרות הזמנית של שרון, מונה אולמרט על ידי הממשלה לרה"מ בפועל. במקביל, פרס המשיך לכהן בתפקיד המשנה לרה"מ גם בממשלה ה-31 בראשות אולמרט - תפקיד אותו מילא עד יום בחירתו לנשיא התשיעי של מדינת ישראל ב-13 ביוני 2007. ב-4 ביולי 2007 מונה רמון למשנה לרה"מ - תואר שבו החזיק עד תום כהונתה של הממשלה.
השר האחרון שהחזיק בתואר המשנה לרה"מ היה שלום, שכיהן בתפקיד החל ממאי ועד דצמבר 2015. קודם לכן כיהן שלום בתפקיד מאז שנתניהו חזר לשלטון ב-2009 - אז היו 3 משנים לרה"מ, בהם יעלון, שלום ומופז. עם זאת, מאז 2015 לא קיבל אף שר בישראל את מעמד המשנה לרה"מ. ככלל, נתניהו התנגד בשנות כהונתו למינוי של ממלא מקום.