3 צפייה בגלריה
אלכס גלעדי
אלכס גלעדי
אלכס גלעדי
(צילום: אורן אהרוני)
אלכס גלעדי, מאנשי התקשורת הבכירים בארץ בעשרות השנים האחרונות והישראלי היחיד שהיה לחבר הוועד האולימפי הבינלאומי, הלך לעולמו אתמול (רביעי) בלונדון בגיל 79, אחרי מאבק במחלה קשה. גלעדי, שהיה חבר בוועדה המארגנת של שלושה משחקים אולימפיים, שימש גם כנשיא "קשת" עד שסיים את תפקידו בעקבות שורה של עדויות נגדו על הטרדות מיניות.
גלעדי היה אחד מ"ילדי טהרן" שבאו לארץ מפולין דרך רוסיה ואיראן בזמן השואה. הוא החל את דרכו בעולם התקשורת בישראל כשכתב טור ב"ידיעות אחרונות". בהמשך הצטרף לשידור הציבורי כשדר ספורט ובהמשך כמנהל מחלקת הספורט בערוץ הראשון. ב-1976 גלעדי קיבל את התפקיד שיהפוך אותו לאחד האנשים החזקים שיצאו ממדינת ישראל - מנהל האירועים המיוחדים ברשות השידור.
3 צפייה בגלריה
גלעדי ב-2017. חבר בוועדה המארגנת בשלושה משחקים אולימפיים
גלעדי ב-2017. חבר בוועדה המארגנת בשלושה משחקים אולימפיים
גלעדי ב-2017. חבר בוועדה המארגנת בשלושה משחקים אולימפיים
(צילום: אורן אהרוני)
בקדנציה שלו הוא היה האחראי על שלושה משדרים מרכזיים - ביקור נשיא מצרים אנואר סאדאת בישראל, זכייתה של מכבי תל אביב בכדורסל לראשונה באליפות אירופה ואירוויזיון 1979 שהתקיים בארץ. בראיונות השונים סיפר כי ביקור סאדאת היה זה שהוביל אותו לקבלת תפקיד בכיר ברשת האמריקנית NBC. "האמריקנים התלהבו ורצו שאעבוד אצלם אחרי ההפקה של סאדאת", סיפר.
ב-1981 החל לעבוד ב-NBC. "היא הייתה רשת שרק הפסידה כספים", סיפר אז. גלעדי חיזק את קשריו באותה הרשת עד כדי ש-17 שנה אחר כך, בגיל 56 בלבד, מונה לסגן נשיא בכיר ברשת. "אגדה בתעשיית הטלוויזיה", כינה אותו אז דיק אוברסול, נשיא NBC.
ההתקדמות בסולם הדרגות ברשת האמריקנית, והעובדה שסייע לקדם את זכיית הרשת בזכויות השידור לאירועי ספורט מובילים ובהם המשחקים האולימפיים, עזרה לגלעדי להפוך לבכיר גם בתחום הספורט, והוא מונה ב-1994 להיות חבר ועד האולימפי הבינלאומי. הוא היה חבר בוועדות המארגנות של אולימפיאדת אתונה (2004), אולימפיאדת בייג'ינג (2008) ואולימפיאדת לונדון (2012).
3 צפייה בגלריה
גלעדי לצד יו"ר הוועד האולימפי והמדליסטית הראשונה של ישראל, יעל ארד
גלעדי לצד יו"ר הוועד האולימפי והמדליסטית הראשונה של ישראל, יעל ארד
גלעדי לצד יו"ר הוועד האולימפי והמדליסטית הראשונה של ישראל, יעל ארד
(צילום: אורן אהרוני)
בתחילת שנות ה-90 גלעדי הקים את קשת, הקבוצה שתתחרה בהמשך על מכרז הערוץ המסחרי שהוקם ב-1993 - ואף תזכה בו. מאז 2005 שימש כנשיא החברה. גלעדי התגאה במרוצת השנים בכך שהיה זה שאמר כי ערוץ 2 צריך לפנות ל"מסעודה משדרות". בראיון ב-2010 אמר כי אנשים שכחו את חלקו השני של המשפט "ולמשה רבינוביץ' מיבנאל".
בסוף 2017 הועלו האשמות בהטרדות מיניות ובשני מעשי אונס נגד גלעדי. המגישה אושרת קוטלר סיפרה אז בשידור חי על הצעה מגונה ב-1994: "הייתי בחורה צעירה שהגיעה לחדשות. הגיעה הצעה להגיש את תוכנית הבוקר של ערוץ 2 שהיה אז בתחילת דרכו. אלכס גלעדי, מנכ"ל קשת, מקבל אותי לריאיון. הראיון עובר בהצלחה, תיק העבודות שלי מצא חן בעיניו, ואז אני מקבלת טלפון כמה שעות אחר כך, והוא מזמין אותי לארוחת ערב. כשאני מנסה להתחמק ואני אומרת לו שאולי צהריים דווקא, הוא מבהיר לי - 'לא, לא, ארוחת ערב וגם תפני את הערב'".
בהמשך הגיעו דבריה של העיתונאית נרי ליבנה שטענה כי חשף את עצמו בפניה בפגישה עמה בביתו. גלעדי לא הכחיש ואמר כי מה שנעשה במסגרת יחסים פרטית בין אנשים הוא עניינם בלבד. ימים בודדים אחר כך הגיעו שתי תלונות נוספות וחמורות יותר - שתיארו לכאורה אונס. חודשיים לאחר מכן תבע גלעדי את קוטלר וליבנה בשני מיליון שקלים, אבל שנה אחר כך התביעות נמחקו.
במסגרת הליך גישור בין גלעדי לקוטלר הוא הצהיר כי אינו זוכר את האירועים משנת 1994, שעליהם דיברה קוטלר. על פי ההודעה אז של חדשות עשר, גלעדי הבהיר כי התנהגות כזאת אינה מאפיינת אותו ולא הייתה לו כל כוונה לפגוע בקוטלר. "נוכח הבהרה זו בא עניין זה מבחינת הצדדים אל קיצו ובהתאם - תביעתו של גלעדי תימחק", נמסר בהודעה אז. כשבועיים אחר כך סגרה ועדת האתיקה של הוועד האולימפי את הליך הבדיקה נגדו, בעקבות אותו הליך גישור.
בקשת מסרו כי הם "אבלים על מותו של אלכס גלעדי, איש טלוויזיה, ממייסדי קשת, מי שהיה מנכ"ל החברה, סגן נשיא ב-NBC וחבר הוועד האולימפי הבינלאומי. מפיק שידורים היסטוריים, בעל חזון וממעצבי הטלויזיה בישראל. אנחנו חייבים לו רבות ומבכים על לכתו. יהי זכרו ברוך".
בוועד האולימפי הישראלי אמרו כי "הספורט הישראלי זכה מגלעדי במשך כל שנות חברותו בוועד האולימפי הבינלאומי לכיפת ברזל בכל הקשור להגנה מפני חרמות בכל מקום בעולם ובסיוע אינסופי בכל דבר ועניין. זכורה במיוחד הכניסה הראשונה של נבחרת ישראלית לדובאי, נבחרת השחייה, שאותה אלכס התחייב ללוות פיזית בתחרות, לצידה קבלת האשרות באינדונזיה לספורטאי האולימפי מישה זילברמן מענף הבדמינטון, ביטול אליפות העולם הפראלימפית במלזיה בשל אי הסכמתם להכניס ספורטאים ישראלים".
יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי בישראל, ספדה לו: "מותו של אלכס הוא אבידה גדולה לספורט הישראלי והעולמי ועבורי באופן אישי זה כאב עצום. אלכס היה לי למנטור ב-25 שנים האחרונות בהבנת זירת הספורט העולמי. עם השנים הפך לידיד אמת ועמד לצידי בכל תהליכי ההתפתחות שלי בעולם ניהול הספורט. אדם חכם, מנוסה ומחויב מאוד לעשייה הציבורית והמקצועית, דייקן חרוץ ובעל ידע עצום, איש של אנשים, חבר טוב.
"לפני פחות משבועיים היתה לי את הזכות לבלות איתו בלונדון לשיחות אישיות עמוקות, כשהוא עדיין אופטימי ומאמין שיצליח להתאושש ולהחלים, אך גופו נכנע למחלה במקום שהנפש עדיין תאבת חיים. אני מחבקת את גליה בתו ואת טל העוזרת הנאמנה שלצידו, הוא יחסר לי מאוד".
פורסם לראשונה: 22:29, 13.04.22