ברקע הניסיונות לעורר את המחאה נגד המהפכה המשפטית לאור צעדי החקיקה החד-צדדיים שמקדמת הקואליציה, והודעת הצוות המשטרתי לטיפול בהסתות כי הוא בוחן אמירות של סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, מתן וילנאי, יו"ר תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל ומי שהיה שר, שגריר ישראל בסין וסגן הרמטכ"ל בתקופה של ברק כרמטכ"ל, גיבה ב-ynet radio את השניים. "מרי אזרחי נראה לי כיוון מעניין ונכון. אנחנו כבר דיקטטורה מהרבה מאוד בחינות", אמר.
לדברי וילנאי, "המשטרה עוד לא עצרה את הפרחח שרץ אחרי מח"ט בנימין וצרח כמו מטורף, אבל כן מוצאת זמן להתעסק עם ברק וגולן". גולן עצמו הגיע היום לאולפן ynet, והכריז: "מי שחושב במסדרונות הממשלה או הקואליציה שאזרחי ישראל יקבלו את חיסול הדמוקרטיה הישראלית לא בשיטת הבום-טראח אלא בשיטת הסלמי, זה לא יקרה".
5 צפייה בגלריה
הצהרת הבכירים לשעבר במערכת הביטחון
הצהרת הבכירים לשעבר במערכת הביטחון
"מרי אזרחי נראה לי כיוון מעניין ונכון". מתן וילנאי
(צילום: מוטי קמחי )

המשטרה בוחנת את קריאתו של גולן בריאיון בכאן ב' אתמול ל"מרי רחב היקף באמצעים בלתי חוקיים". עם זאת, יש לציין כי הוא הדגיש כי אין להשתמש באלימות. בנוסף בוחן הצוות כאמור גם כמה אמירות של ברק, שקרא גם כן למרי אזרחי לא-אלים. בסיום בחינת האמירות של השניים, יועברו חוות הדעת לעיון הפרקליטות.
על אף הבחינה בעניינו, גולן הבהיר כי הוא אינו מפחד: "אני אזרח שומר חוק ואני חש שמצפוני נקי, אם אני אזומן למשטרה - אתייצב בגאון". לדבריו, "בניגוד לראש הממשלה אין נגדי האשמות במרמה והפרת אמונים, ושלא כמו השר לביטחון לאומי, לא הורשעתי שמונה פעמים ולא הוגשו נגדי 53 כתבי אישום".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
גולן: "אין נגדי האשמות במרמה והפרת אמונים, ולא הורשעתי 8 פעמים". נתניהו ובן גביר
(צילום: AP, עמית שאבי)
סגן הרמטכ"ל לשעבר, שהיה גם חבר כנסת וסגן שר, ציין כי הוא "אומר דבר מאוד פשוט - אם ממשלת ישראל תחליט להמשיך ולנוע כאחוזת אמוק לביטול הדמוקרטיה הישראלית אנחנו האזרחים לא נשב בשקט ופשוט נקבל עלינו את הדין ונתספק במחאות מנומסות במוצ"ש. אין דבר כזה, אנחנו נתנגד בכל הכוח". לדבריו, "ביום שבו פוטר גלנט, יצאנו וחסמנו את איילון. זה לא היה חוקי - אז מה?".
בהמשך הראיון, פנה גולן ישירות למראייניו: "אתם כאנשי תקשורת, שהולכים לסבול קשות תחת משטר שהוא לא דמוקרטי, האם אתם מוכנים לבטל את הדמוקרטיה הישראלית? האם אתם תשבו בצד ותמשיכו להיות מנומסים ולהציג את שתי העמדות, ולהגיד 'יש עמדות דמוקרטיות יש עמדות לא דמוקרטיות וזה לא נורא'?".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"הקריאות למרי אזרחי מקוממות ומובילות לפגיעה במחאה". ליברמן
(צילום: עמית שאבי)
בינתיים, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף בחריפות את התבטאויותיהם של ברק וגולן - וגם את דברי המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, שהודה כי "כשהוגשו האישומים נגד נתניהו, איש לא ניחש שנתניהו לא יתפטר מתפקידו". "מעולם לא האמנתי בקונספירציות, אבל בימים האחרונים שיניתי את דעתי, כשאני שומע את אהוד ברק, יאיר גולן ורוני אלשיך, אני סבור שהם התגייסו למען נתניהו", אמר ליברמן.
לדבריו, "הקריאות שאנו שומעים בימים האחרונים למרי אזרחי ולעבור על החוק, הן מקוממות ובלתי מתקבלות על הדעת. אנשי המחאה שיוצאים שבוע אחר שבוע לרחובות, הם אנשים נורמטיביים, שומרי חוק שרוצים בטובת המדינה. אותם אנשים שתופסים טרמפ על המחאה, בשביל לחזור לקדמת הבמה ולקבל מספר רגעים בתקשורת, מובילים לפגיעה במחאה ובלגיטימיות שלה. דברים אלו באו לידי ביטוי גם במהומות מול ביתו הפרטי של יריב לוין, דבר שפוגע יותר מאשר בלוין, בשכנים מסביב, כשחלקם הגדול מתנגד להפיכה המשפטית".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכפר סבא
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכפר סבא
"המחאה חשובה מאין כמותה, היא הצילה אותנו מדברים קשים מאוד". הפגנה נגד המהפכה המשפטית בכפר סבא
(צילום: דב גזית, באדיבות 'בונות אלטרנטיבה')
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה ב-ynet radio דברים דומים לגולן, וציינה כי "אי אפשר לצפות שתבוא הקואליציה, תשנה לגמרי את האיזונים והבלמים בדמוקרטיה שלנו, וכולנו נגיד 'טוב, בסדר, הכול טוב'. זה לא יקרה. אנשים לא ישבו מנגד". עם זאת, היא הבהירה כי היא "נגד דברים שהם לא חוקיים. כל מה שהוא הפגנה, שמבהיר שלא ניתן לפגוע בדמוקרטיה, הוא דבר חיובי בעיניי".
הח"כית גם ביקרה את בדיקת המשטרה על דברי גולן וברק, וטענה כי "המשטרה הופכת להיות בצבעים פוליטיים. העובדה שבן גביר, שהוא באמת השר הכי כושל שהיה כאן במדינת ישראל, מנהל את האירוע עם האמירות שהוא אומר, מאוד בעייתית בעיניי".
וילנאי דיבר גם הוא בשבחי המחאה, ואמר כי היא "חשובה מאין כמותה, עד היום היא מצילה את מדינת ישראל מדברים קשים מאוד". הוא התייחס גם לחידוש האיומים של אנשי המילואים כי לא יתייצבו לשירות אם תחודש החקיקה והודעת הצבא כי מילואימניקים שלא יתייצבו יטופלו פיקודית, ואמר כי "המילואימניקים האלה הם אנשים שנתנו את הנשמה ואת החיים שלהם למדינת ישראל. חלק גדול מהאנשים שיושבים בממשלה לא התקרבו לצבא ולא הריחו מדים. אז למי באים בטענות?".
גם אנשי המחאה מיהרו להגיב להודעת המשטרה על הבדיקה בעניין ברק וגולן, ומובילי "כוח קפלן" מסרו: "יממות האחרונה משטרת ישראל פותחת בחקירות נגד גיבורי ישראל המתנגדים לדיקטטורה, מפגינים נשלפים מבתיהם ונלקחים למעצרי שווא, שרים קוראים לכלוא בכירים המתנגדים להפיכה המשטרית".

הם הוסיפו כי "פרקטיקות אלה, השמורות למשטרים אפלים, חייבות להדליק נורה לכל אזרח ואזרחית על איך תיראה ישראל תחת הדיקטטורה הקיצונית של נתניהו. התשובה של הציבור חייבת להיות חדה וברורה: הגעה המונית בשיירות לנתב"ג ביום שני הקרוב על מנת לקיים בטרמינל 3 הפגנה דמוקרטית וחוקית, בלתי אלימה וצודקת. אלה ימים חשוכים, יש רק דבר אחד שיכול להציל את אזרחי ואזרחיות המדינה מחיים בדיקטטורה - לפעול עכשיו. זה הזמן להתנגד לפני שיהיה מאוחר מדי".
שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לתוכניות השיבוש בנתב"ג, וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי "האנרכיסטים מבקשים לקחת את אזרחי המדינה כבני ערובה, לעשות מצור על נתב"ג ולשבש את הטיסות הסדירות". היא הוסיפה כי "לא אקבל את המציאות והדרך בה מטרילים ומשבשים מדינה שלמה, הגיע הזמן לעשות סדר ולהפסיק עם שיבוש חיי האזרחים. פניתי אתמול לשר לבטחון לאומי וליועצת המשפטית לממשלה והבהרתי להם שהפעם זה לא יעבור בשתיקה".
5 צפייה בגלריה
אהוד ברק מסיבת עיתונאים
אהוד ברק מסיבת עיתונאים
"זה ניסיון הפחדה פוליטי שנהוג במשטרים רקובים". ברק וגולן
(צילום: מוטי קמחי)
הצוות המשטרתי לטיפול בהסתות, שהוקם על-ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מורכב מאנשי משטרה, שב"כ ופרקליטות, ומטרתו המקורית הייתה לנטר הסתה ברשתות הפלסטיניות. מטרת הבדיקה של אמירות ברק וגולן היא להכריע אם לפתוח בחקירה פלילית נגד השניים. הדבר בעייתי במיוחד לנוכח העובדה שהצוות יצטרך לקבוע אם אמירותיהם של השניים, שהקפידו להגיד שאינם קוראים לאלימות, אינן חוסות תחת חופש הביטוי.
רה"מ לשעבר ברק תקף אתמול בתגובה להודעת המשטרה: "זה לא חשד להמרדה. זה ניסיון הפחדה פוליטי מהזן הירוד שנהוג במשטרים רקובים. ניסיון להפחיד את יאיר גולן, אותי ואתכם. אז יש לי חדשות לנתניהו ובן גביר - אנחנו לא מפחדים מאף אחד ומשום דבר. ונמשיך להיאבק נגד הניסיון לרסק את מערכת המשפט ולדחוק את ישראל אל מחוץ למשפחת הדמוקרטיות. ניאבק - ובסוף ננצח".
מנגד, ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) תקף היום ב-ynet radio את הודעת המשטרה מהצד השני של המתרס, וטען כי היא בגדר מעט מדי ומאוחר מדי. "איך יכול להיות שכשאנשים מצד אחד קוראים למרי אזרחי הם נשלחים ל-18 חודשי מאסר, וכשאנשים מהצד השני קוראים אותו הדבר, המשטרה בודקת את האפשרות לחקירה רק אחרי חודשים של לחץ ומכתבים ודרישות ליועמ"שית?", תהה טל.
לדברי טל, "הדבר הכי חשוב זה שהמדיניות תהיה מדיניות אחידה ללא הבדל מי האנשים שמפגינים. לצערי יש בהחלט אכיפה בררנית מצד המשטרה, וגם מצד הפרקליטות בעניין כתבי אישום". בנוגע לטענה כי הצוות המשטרתי משמש ככלי פוליטי נגד מי שנתפסים כראשי המחאה, ציין טל: "הלוואי שאנחנו היינו יכולים לנהל את משטרת ישראל באופן הכל כך פשוט הזה, אבל זה רחוק לחלוטין מהמציאות. אני לא מתערב למשטרה איך לנהל את התהליכים הפנימיים בתוכה, ואיזו מחלקה מנהלת איזה תהליך, זאת החלטה פנימית".