הממשלה הפקירה את ההסברה לרמדאן, חשש מאמירות בעייתיות מצד גורמים ניציים בממשלה: ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה, בראשות ח"כ גדעון סער, קיימה דיון חסוי בנושא ההיערכות ההסברתית לקראת חודש הרמדאן. בדיון נכחו בין השאר, יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, וחברי הכנסת עידן רול, דני דנון ואוהד טל. חברי ועדת המשנה שמעו את נציגי מטה ההסברה הלאומי, משרד החוץ, המטה לביטחון לאומי, צה"ל, משטרה ושב"כ, שפירטו על היערכות כל אחד מהגופים, ביחד ולחוד, לקראת מאמץ ההסברה בתקופה הקרובה.
באופן מפתיע שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן לא הוזמנה לישיבה והתברר שהיא אפילו לא חלק מהדיונים וההכנות לרמדאן. דיסטל לא הייתה מעורבת בהיערכות ההסברתית לא של המשטרה, לא של דובר צה"ל, ולא של מערך ההסברה הלאומי. היא גם לא הוזמנה להצגת תוכניות אצל המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל. גורם בכיר שמעורה בנושא אמר כי "אף אחד לא סופר את דיסטל בשום היערכות". לא זו אף זו, מערך ההסברה הלאומי אינו מאויש, ואפילו לא התמנה ראש למערך.
5 צפייה בגלריה
גלית דיסטל בישיבת הממשלה
גלית דיסטל בישיבת הממשלה
"לא סופרים את דיסטל". משרד ההסברה: "היא מקבלת עדכונים שוטפים"
(צילום: מארק ישראל סלם)
5 צפייה בגלריה
עיד אל פיטר בירושלים
עיד אל פיטר בירושלים
אף גורם בממשלה לא לוקח אחריות. ההסברה נותרה בידי גורמי המקצוע
(צילום: רויטרס)
בדיון בוועדת המשנה סקרו הנציגים את העבודה בנושא שמתבצעת זה מספר חודשים, לרבות המסרים שהוכנו לתקופה זו, בהתאם לקהלי היעד השונים, בארץ ובעולם. הנציגים הרחיבו על התיאום ההדוק בין הגופים לקראת הרמדאן, ובכלל, מבחינת התכלול והניהול של הסברת האירועים. דגש ניתן להפקת הלקחים של הגופים השונים ממבצע "שומר חומות" ב-2021, ולשאלת הפערים, ככל שישנם, מבחינת יכולות ומשאבי הגופים המופנים לפעילות ההסברה.
גופי הביטחון די בטוחים בהיערכות שביצעו לקראת החג המוסלמי, ומעריכים כי "ישנה היערכות טובה בשטח". עם זאת, גורמים שנכחו בדיון התרשמו שהמצב בפן ההסברתי מאתגר יותר ממה שניסו לשדר. למעשה, אין אף שר ממונה על הנושא. הרמדאן יחל ביום חמישי, אך הנושא מטופל רק על ידי הדרג המקצועי - ולא המדיני.
נראה שאין אף גורם בממשלה שמרכז או לוקח על זה אחריות. הגופים השונים גם מתנהלים תחת מחסור תקציבי, בגלל שישראל נמצאת בתקציב המשכי עד אישור התקציב שצפוי רק במאי. בשנה שעברה, לצורך השוואה, ריכז את הנושא יאיר לפיד - שכיהן אז כשר החוץ וראש הממשלה החליפי.
ממשרד ההסברה נמסר: "שרי ההסברה אינם יושבים בוועדות חוץ וביטחון. מטה ההסברה במשרד ראש הממשלה הוא זה שמעורב בתכנים ביטחוניים בעלי סיווג גבוה. השרה מקבלת עדכונים שוטפים מגורמי הביטחון הבכירים ביותר ופועלת על פיהם. עולם כמנהגו נוהג".

סמוטריץ' ידליק את הרחוב הפלסטיני?

מהסקירות של גורמי הביטחון עולה כי הנאום של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפריז, שבו טען כי "אין עם פלסטיני", גרם לנזק משמעותי באזור בעיקר מול ירדן ועלול ללבות את הרחוב הפלסטיני. ישראל מגיעה לרמדאן גם בצל מתיחות ביטחונית, אך אם זה לא מספיק, גם תחת גל של ביקורות בזירה המדינית.

5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
נאומו גרם נזק משמעותי באזור. סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
כוחות הביטחון אמנם נערכים לתקופה המתוחה, אך חוששים שאמירה אחת בעייתית או פעולה פרובוקטיבית מצד הגורמים הניציים בממשלה, בהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, תביא להתלקחות. בשל היחסים הרעועים מול הממשלה מאז הקמתה, יהדות התפוצות לא נרתמת כבעבר למאמץ ההסברה לקראת הרמדאן. המשבר סביב המהפכה המשפטית משפיע על ההיערכות ועל מצבנו המדיני כנקודת פתיחה קשה לחודש המתוח.
בתוך כך, משרד החוץ הצרפתי גינה אתמול את ההתבטאות השנויה במחלוקת של סמוטריץ' ואמר: "הערותיו של השר הישראלי, המכחיש את קיומו של העם הפלסטיני הן מקוממות וחסרות אחריות. אנו קוראים לאלו שנקראו לכהן בתפקידים בכירים בממשלת ישראל להפגין את הכבוד הנדרש, להתייחס בכבוד לאחרים, ולהימנע מכל פעולה או הצהרה התורמות להסלמת המתיחות".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
הרגיז את ארה"ב והסעודים
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
חשש מפעולה פרובוקטיבית של השר לביטחון לאומי. בן גביר
(צילום: AFP)
גם משרד החוץ הסעודי גינה את דבריו של סמוטריץ', ומסר שמדובר בהצהרות גזעניות של אחד מבכירי "ממשלת הכיבוש הישראלית", כלשונם, נגד העם הפלסטיני. סעודיה דחתה את הצהרותיו של שר האוצר שהוגדרו "שקריות ותורמות להפצת דברי שטנה ואלימות" ומערערות את המאמצים לדיאלוג ושלום בינלאומי.
ראש המשרד לעניינים פלסטינים בשגרירות ארה"ב בירושלים, ג'ורג' נול, ביקר שלשום במוזיאון על שם המשורר הלאומי הפלסטיני מחמוד דרוויש ברמאללה, כנראה כדי להזכיר לסמוטריץ' שתרבות פלסטינית דווקא קיימת.
במקביל, באיחוד האירופי ובמחלקת המדינה האמריקנית ביקרו בחריפות את ביטול חוק ההתנתקות במליאת הכנסת, שיאפשר לישראלים לשהות באזורים שפונו בצפון השומרון במסגרת תוכנית ההתנתקות ב-2005. ארה"ב כינו את ההחלטה "צעד פרובוקטיבי", ובהודעת האיחוד נכתב כי ההחלטה אינה מועילה למאמצים להורדת ההסלמה ומקשה על האפשרות להמשיך בצעדים בוני אמון וליצור אופק מדיני לדיאלוג: "אנו קוראים לישראל לבטל את המהלך ולנקוט פעולות התורמות להורדת הסלמה במצב מתוח מאוד".
פורסם לראשונה: 22:53, 21.03.23