3 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
לפיד, פוטין ומשרדי הסוכנות היהודית
(צילום:ניב מוסמן לע"מ, רויטרס, EPA)
בכירים בדרג המדיני אמרו אמש (ראשון) כי אין מנוס מלערב את נשיא המדינה יצחק הרצוג במשבר מול רוסיה כדי להביא לסיומו, לנוכח הנתק בין ראש הממשלה יאיר לפיד לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. זאת לאחר שהרצוג הצליח להביא לסיום המשבר עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, וגם לסיום המשבר עם פולין.
בדיון שכינס אתמול בבוקר לפיד דובר על צעדי גומלין שישראל יכולה לנקוט אם רוסיה תממש את האיום שלה – ותביא לסגירת משרדי הסוכנות היהודית במדינה. גורמים שנכחו בדיון אמרו שהשרים אביגדור ליברמן וזאב אלקין הפגינו קו נוקשה מול רוסיה.

3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
יפתור גם את המשבר הזה? הרצוג עם ארדואן באנקרה
(צילום: AFP)
אלקין הציע פגיעה במרכז התרבות הרוסי ברחוב גאולה בתל אביב. בעבר הועלו נגד המרכז הזה טענות שהוא פועל לשכנע עולים מרוסיה לחזור לארצם. גורם ישראלי אמר שאלקין הציע לשקול "רעיונות יצירתיים" ונתן את מרכז התרבות כדוגמה, אך הנושא לא נמצא באמת על השולחן.
נושא נוסף שהועלה בדיון הוא סוגיית חצר אלכסנדר שפוטין מבקש שישראל תעביר לבעלות רוסיה - כפי שהבטיח לו נתניהו בעת שחרורה של נעמה יששכר. גורם ישראלי אמר כי בדיון עלו יותר "גזרים" מ"מקלות" וכי בסופו של דבר "איש לא מבין באמת מה פוטין רוצה מאיתנו".

בדיון הפעיל לפיד את סעיף החיסיון בניסיון למנוע הדלפות, ואולם באופן יוצא דופן בדיון השתתפו כ-30 איש - מספר חריג לכל הדעות כשמדובר בדיונים רגישים, בוודאי בכאלה שהופעל עליהם חיסיון. כמו כן, חלק מהמשתתפים בדיון אינם עובדי מדינה וחוקי החיסיון לא חלים עליהם.
בינתיים, אמש בוטלה פעם נוספת יציאת המשלחת המשפטית הישראלית למוסקבה. היא הייתה אמורה להמריא כבר אתמול לפנות בוקר אך לא קיבלה ויזה. המשלחת ממתינה לאישור הרוסים, שמתמהמה, ובשלב זה לא בטוח שהביקור ייצא לפועל.
3 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
משרדי הסוכנות היהודית במוסקבה
(צילום: רויטרס)
המשלחת אמורה לטוס למוסקבה כדי לנסות לשכנע את הרוסים לאפשר את המשך פעילות הסוכנות היהודית במדינה, לקראת דיון בנושא שצפוי להתקיים בהמשך השבוע בבית משפט במוסקבה. הרוסים משדרים מסר כי הם אינם מתכוונים להתערב בגלל שההליך נמצא בבית המשפט.
בסוכנות שקלו להפסיק בעצמם את הפעילות בתחילת החודש, לאחר שהממשל הרוסי דרש לקבל מידע על יהודים שרוצים לעלות ארצה. גורם ישראלי אמר שסגירת משרדי הסוכנות ברוסיה תפגע קשות בחינוך היהודי במדינה.
פורסם לראשונה: 23:42, 24.07.22