על רקע שורת המתקפות מצד גורמים בקואליציה ובסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על צמרת צה"ל ועל חיל האוויר, סיפרו אתמול (שלישי) טייסי מילואים לשר הביטחון יואב גלנט מדוע הם מבינים את הצעד הדרסטי שבו נקטו חבריהם שהפסיקו להתנדב לשירות. לדברי טייסי המילואים, הם לא מוכנים לתקוף ולטוס למען מדינה שאינה דמוקרטית.
הדברים המהדהדים נאמרו במהלך ביקור של גלנט בבסיס רמון של חיל האוויר בנגב, שבמהלכו ערך השר שיחה עם טייסים במילואים ובסדיר והזהיר שוב מפגיעה בצה"ל לנוכח המחאה נגד המהפכה המשפטית. כמה מטייסי המילואים ששוחחו עם השר גלנט, אמרו לו כי גם הם שוקלים אי-התייצבות להתנדבות. הם ציינו כי בקורס הטיס לימדו אותם שהאחריות בקוקפיט היא לא רק על חייהם שלהם, אלא אחריות אישית על ביטחון המדינה כולה - ולכן רבים מחבריהם החליטו לנקוט מהלך.
גלנט, שניגש במהלך המפגש לטייס המילואים שהוביל עם מסוק הקרב אפאצ'י חלק מרכזי בתקיפות האוויריות האחרונות בג'נין וחיבק אותו, השיב לחבריו כי לצד ההבנה וההכלה הוא לא מקבל את אי-ההתייצבות.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בשיחה עם טייסי חיל האוויר בבסיס רמון
יואב גלנט בשיחה עם טייסי חיל האוויר בבסיס רמון
גלנט בשיחה עם טייסי חיל האוויר
(צילום: אריאל חרמוני)
בהמשך התברר כי הסיבה העיקרית להגעתו של גלנט לבסיס חיל האוויר הייתה חוסר הגיבוי של ראש הממשלה לחיל האוויר ולצה"ל, ובשל התחושה כי גדל המרחק, באופן מסוכן, בין הטייסים והפיקוד הבכיר של חיל האוויר לדרג המדיני. גלנט הבטיח לטייסי המילואים כי יפעל להפסקת המתקפות עליהם גם מתוך הקואליציה.
"החומה הנקראת חיל האוויר חזקה, אך קטנה. כל לבנה שנופלת מערערת את יציבות החומה, ולכן אין לנו את הפריבילגיה שלא להתייצב למשימות, ביטחון המדינה גדול יותר מכולנו. אני פועל כדי לשמור על החוסן הלאומי ולהוציא את צה"ל מתוך המחלוקת הפוליטית", אמר גלנט בשיחה עם טייסי המילואים בביקור שבו הוא התקבל על-ידי מפקד החיל אלוף תומר בר, מפקד הבסיס אלוף-משנה ג' ומפקדי הטייסות.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בשיחה עם טייסי חיל האוויר בבסיס רמון
יואב גלנט בשיחה עם טייסי חיל האוויר בבסיס רמון
השר גלנט עם מפקד חיל האוויר אלוף בר
(צילום: אריאל חרמוני)
אתמול בשעות הערב פרסם ראש הממשלה נתניהו הודעה משותפת עם שר הביטחון גלנט, שבה הצהיר כי הוא מעניק "גיבוי" מלא לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, על רקע שורת המתקפות נגדו ובכללן פוסט חריף ששיתף בנו יאיר נתניהו.
"ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט עובדים בשיתוף פעולה הדוק ונותנים גיבוי מלא לרמטכ"ל ולקציני צה"ל כדי להבטיח את ביטחון המדינה ואזרחיה", נמסר בהודעה המשותפת. "ראש הממשלה ושר הביטחון דוחים כל מתקפה נגד בכירי מערכת הביטחון, ומגבים את מפקדי וחיילי צה"ל הפועלים לילות כימים למען ביטחון ישראל".
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, בינימין נתניהו
הרצי הלוי, בינימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו והרמטכ"ל הלוי
(צילום: שלו שלום, יואב דודקביץ')
גורמי ביטחון מעריכים כי בהצהרה המשותפת ביקש נתניהו "להרגיע את מערכת הביטחון". עוד ציינו הגורמים כי ההודעה שפורסמה היא פרי יוזמה של נתניהו, ולא בעקבות דרישה של גלנט, וכי בעקיפין היא תוכל גם "להוריד לחץ" משר הביטחון עצמו, שעד כה היה היחיד מבין בכירי הממשלה שהתייצב באופן עקבי לצד הצבא.
למרות פרסום הגיבוי, בתחילת השבוע היה זה נתניהו ש"נזף" בבכירי צה"ל בשיחה שבה השתתפו הרמטכ"ל הלוי, מפקד חיל האוויר בר ובכירים נוספים בצבא - אז דרש מהם להימנע מהוצאת "כותרות" לתקשורת בדבר משבר הכשירות והלכידות בצה"ל בטענה שהדבר פוגע בהרתעה.
את הודעת הגיבוי פרסם נתניהו יממה שלמה אחרי שבנו שיתף פוסט חריף נגד הרמטכ"ל, שאותו כתב איש הליכוד ארז תדמור - ובו האשים כי הרמטכ"ל "עומד מנגד" אל מול מחאת המילואימניקים וכי הוא "ייזכר כרמטכ"ל הכושל וההרסני בתולדות צה"ל ומדינת ישראל". נתניהו הבן אמנם מחק בהמשך את השיתוף, אך גלנט מיהר לגנות שלשום את הדברים ומסר כי ‏"עם ישראל זכה שבשעות מורכבות אלו הרמטכ"ל הלוי מוביל את צה"ל".
פורסם לראשונה: 22:01, 15.08.23