מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס היום (שבת) למתיחות בגבול לבנון, ושלח מסר מאיים לישראל בנאום שנשא מרחוק בעצרת דתית-שיעית גדולה בדרום ביירות. "לבנון היא מדינה מותקפת, וישראל עדיין כובשת חלקים ממנה", טען. הוא התייחס במרומז להצבת האוהלים בהר דב, סמוך לגבול, ואמר: "ישראל כבשה מחדש חלק מרג'ר ובחוצפה מדברת על פרובוקציות. אני פונה לציונים ואומר - היזהרו מכל צעד טיפשי או החלטות כאלה ואחרות".
נסראללה המשיך באיומיו: "ההתנגדות לא תקל ראש באחריות המוטלת עליה בתגובה ובשחרור אדמות, אנחנו מוכנים לכל אופציה ולא נשתוק מול כל מעשה טיפשי". דבריו של מזכ"ל חיזבאללה נאמרו ברקע הערכות מצב שמתקיימות כל העת בצמרת מערכת הביטחון הישראלית בנוגע להתפתחויות בגבול הצפון. בתחילת השבוע צפויים דיונים בנושא גם בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו.
3 צפייה בגלריה
נתניהו ידון במתיחות, נסראללה מאיים
נתניהו ידון במתיחות, נסראללה מאיים
נתניהו ידון במתיחות, נסראללה מאיים
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)

בתחילת החודש אישרו גורמי ביטחון בישראל כי אנשי חיזבאללה פירקו את אחד משני האוהלים שהוקמו בשטח ישראל בהר דב, אך הודיעו כי מספר האנשים ששהו במאהל לא השתנה - בין שישה לשמונה חמושים - וכולם התקבצו לתוך האוהל שנותר במקום. חיזבאללה העביר את האוהל לצד הלבנוני - מצפון לקו הכחול. תחילה אנשיו הורידו רק חלק אחד מהאוהל, ולאחר מכן פינו את התשתית והזיזו גם את בסיס הבטון שלו והשלימו את הסרתו.
הפירוק התבצע בשלבים, ולכן בצה"ל לא יכלו בוודאות לחתום על "זיכוי השטח" והמתינו לראות מה קורה עם האוהל השני. מבחינת צה"ל, עד שהאוהל השני והכוחות של חיזבאללה שמסתובבים בתוך הגבול לא יפונו - המשימה לא הושלמה. בישראל מעריכים שהצעד הזה נובע מהלחץ הבינלאומי הכבד שהופעל על ממשלת לבנון, הן מצד ארצות הברית והן מצד צרפת והאו"ם.
בסרטון שפורסם השבוע - וצולם על ידי חייל צה"ל שסייר לאורך גדר הגבול, נראים חמושים רעולי פנים מתצפתים לשטח ישראל סנטימטרים מעבר לגדר. גורמים בצה"ל הבהירו כי הפעילים לא חצו את הקו הכחול ולא היוו סכנה לתושבי האזור או לחיילים, אך מדובר בהפרה של החלטה 1701 של האו"ם, שקובעת כי לחיזבאללה אסור לפעול על הגבול.
3 צפייה בגלריה
נסראללה בנאום מרחוק, בעצרת בדרום ביירות
נסראללה בנאום מרחוק, בעצרת בדרום ביירות
נסראללה בנאום מרחוק, בעצרת בדרום ביירות
(צילום: רויטרס, Aziz Taher)

בהתחלה, כך סיפרו הגורמים, הסוו פעילי חיזבאללה את הפרות ההחלטה ובחודשים האחרונים החלו לנוע ללא קושי עד לקו הגבול - ללא תגובה מצד ישראל. קצין ביטחון במועצה אזורית באזור הגלילי המזרחי סיפר ל-ynet כי "אני רואה את זה בכל הגזרה שלנו. זה לא חדש, בכל יום הם מגיעים לגדר ופוגעים בה. אנחנו כבר לא מופתעים לראות אותם מסיירים על הגבול כמו לפני מלחמת לבנון השנייה, אבל בחודשים האחרונים הם מתגרים בלי סוף כדי להטריד ולהקפיץ את כוחות צה"ל".
לפני כשבוע וחצי ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה "אל-מנאר" פרסם תיעוד ובו נראה הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי לצד חיילים וקצינים רבים במהלך סיור בגבול לבנון, באזור צוק מנרה. לטענת כתב הערוץ עלי שועייב, התיעוד צולם בזמן שהקבוצה הייתה בקו הגבול ממול לכפר הלבנוני חולא, שנמצא פחות משני קילומטרים מהגבול עם ישראל.
טל בארי, ראש מחלקת מחקר במכון "עלמא" שחוקר ועוקב אחר פעילות חיזבאללה בגבול הצפון, אמר כי הוא "מעריך כי לחיזבאללה לא היה מודיעין מקדים על הגעת הרמטכ"ל. ייתכן אף שמי שצילם לא ידע את מי הוא מצלם, אבל ידע שמדובר בביקור חשוב על פי כמות האנשים והפמליה. כל תפקידו זה לצלם כל דבר שקורה בסמוך לגבול - וכך עשה. הזיהוי נעשה לאחר מכן על ידי חיזבאללה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן, תל אביב
ברקע החקיקה והמחאה, נסראללה טוען כי "ישראל במסלול להיעלמות"
(צילום: יובל חן)
מוקדם יותר השבוע, עם ביטול עילת הסבירות בכנסת, התייחס נסראללה לקרע הפנימי בישראל, ואמר כי "פעם נהוג היה לחשוב שאי אפשר לנצח את ישראל ושהצבא שלה הוא בלתי מובס וככזאת מדינות האזור קיבלו את האיום שלה כעובדה מוגמרת שאי אפשר להסיר. היום הזה ספציפית הוא היום הגרוע ביותר בתולדות ישראל, כפי שחלק מהישראלים מעידים, והיום הזה מציב את המדינה במסלול להיעלמות".
אחרי שורת פרובוקציות בגבול לבנון, שכללו בין היתר השחתת וגניבת מצלמות תצפית סמוך למטולה וניסיונות לחצות את הגדר, הזהירו בישראל כי המשך פעולות אלו עלול להסתיים בעימות צבאי. נסראללה, כך אומרים בירושלים, מעריך שהוא לא בסכנה. עוד טענו בישראל כי פעולותיו מתגמדות לעומת משוואות העבר. הוא אינו יורה רקטות לעורף או מנסה לחטוף חיילים, אך עם זאת בירושלים סבורים שהוא מסתכן בטעות בשיקול דעת שעלולה להביא להידרדרות ואולי למלחמה.