1 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בתחילת יוני נפל דבר בישראל. כחול לבן והליכוד הודיעו בהכרזה משותפת שהן מתכוונות להביא בהסכמה הצעת חוק ללגליזציה של קנאביס. כמה ימים לאחר מכן התכנסה ועדת שרים לחקיקה לאשר את הצעת החוק והכנסת הצביעה בעדה בקריאה טרומית. הכותרות נצצו, המהדורות דיווחו וחברי הכנסת והשרים התגאו מול כל מיקרופון בהישג הדרמטי של ממשלת האחדות. חצי שנה חלפה מאז, לא עציץ ולא יער. נאדה.
אם הסיפור הזה נשמע לכם מוכר, זה כי שנתיים קודם לכן, ביוני 2018, אישרה הכנסת את מתווה אי-ההפללה של השר דאז גלעד ארדן. גם אז – כותרות, הודעות, הכרזות, חגיגות, ועד עכשיו אין בישראל אי-הפללה.
גורמים בממשלה טענו שארדן הוא זה שמעכב את החוק של עצמו, ואולי זה מה שהוביל את כחול לבן, חמישה ימים לפני בחירות מועד ב' בספטמבר 2019, לפרסם מאמר שבו התחייבו חבריה ללגליזציה בישראל על פי מודל קולורדו.
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר אבולוציה מעניינת בתחום הקנאביס בתוך שלוש מערכות בחירות. בראשונה, במרץ 2019, הוא טען שיבחן שינוי של לגליזציה מלאה בישראל. לאחר מכן כבר צייר בידו סימון של ג'וינט בכנס בחירות וטען שמי שמעוניין בזה - כדאי שיצביע ליכוד.
הפעם יש פתרון שנמצא על השולחן שלהם. אם לא יבצעו אותו - לא יוכלו למכור לנו פעם נוספת הבטחות גדולות. אם לא יבצעו אותו הציבור הצורך קנאביס יוכל לבוא איתם חשבון
הוא הגדיל לעשות בסיבוב השני כשהתאחד משה פייגלין והצהיר על שינוי במדיניות הקנאביס במסיבת עיתונאים חגיגית. בסיבוב השלישי הוא כבר הצהיר עם השר אמיר אוחנה על התחלת מהלך של ביטול הרישום הפלילי והבטיח שישראל תתקדם ללגליזציה מלאה.
לא רק המפלגות הגדולות היו שם. גם במפלגת העבודה התחייבו לזה, וכך גם משה כחלון כשר האוצר. מקצה לקצה הציגו עצמם חברי כנסת ומועמדים בבחירות לשינוי מדיניות לקראת לגליזציה. אז אם יש קונצנזוס מלא, ויש הצעות חוק על השולחן, ויש הבטחות בחירות רבות כגרגירי חול בים, למה זה בכל זאת תקוע?
ובכן, כי מדובר היה בתרגילי בחירות, בחגיגות צהובות - או שמא ירוקות – באולפנים מול תקשורת הששה לתת כותרת על הנושא בלי לבדוק בציציות המצהירים. במבחן המציאות, פעם אחר פעם הנושא נדחק לפינה, ההבטחות מתפוגגות וסוגיית הלגליזציה של קנאביס מגולגלת הישר אל מערכת הבחירות הבאה.
למרות שנים של הבטחות, בישראל עדיין מתקיים שוק שחור של קנאביס שמגלגל מיליארדים, חולים מתקשים להשיג תרופות, ותחליפים של סמי פיצוציות מוצאים את דרכם אל שוק אפל ועברייני שבו לוקחים חלק כמיליון אזרחים ישראלים.

השבוע עלולה הכנסת להתפזר וישראל תלך לבחירות פעם נוספת. גם במערכת הבחירות הבאה יבטיחו לגליזציה, אבל הפעם המצב שונה מפעמים קודמות. כאמור, ביוני 2020 עברה הצעת חוק ללגליזציה בקריאה טרומית, ואם הכנסת מתפזרת והמצב נותר ללא שינוי - הצעת החוק הזאת נמחקת ונזרקת אל פח האשפה הפרלמנטרי.
לעומת זאת, אם תובא לקריאה ראשונה עד יום שלישי, יחול עליה "דין רציפות" ותהיה אפשרות להמשיך מאותה נקודה. יותר מזה: אפשר יהיה להמשיך לחוקק גם בממשלת המעבר. בשבוע שעבר פורסמה כאן הצעה נוספת לפתרון שהעלה שר המשפטים אבי ניסנקורן, ולפיו תועבר החלטת ממשלה בנושא (החלטות ממשלה מחייבות גם את הממשלה הבאה וגם את ממשלת המעבר).
המשמעות היא שהפעם הם לא יכולים להסתפק בהבטחות. הפעם יש פתרון שנמצא על השולחן שלהם. אם לא יבצעו אותו - לא יוכלו למכור לנו פעם נוספת הבטחות גדולות. אם לא יבצעו אותו הציבור הצורך קנאביס יוכל לבוא איתם חשבון.
השעון מתקתק ולחברי הכנסת יש הזדמנות נדירה לקיים הבטחה. הקונצנזוס, כפי שראינו, מלא. אין שום מכשול מלבד רצון הדדי להחלטה אחת פשוטה: לא לזרוק את הצעת החוק הזאת לפח.
  • אופיר שיקרקה הוא חבר תנועת "ליגלייז מתפקדים"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com