2 צפייה בגלריה
ביידן מודאג מהדהירה לחקיקה ומחופש הפעולה המוגבל של נתניהו
ביידן מודאג מהדהירה לחקיקה ומחופש הפעולה המוגבל של נתניהו
ביידן מודאג מהדהירה לחקיקה ומחופש הפעולה המוגבל של נתניהו
(צילום: יונתן זינדל, AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב אמש (שני) לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על הקפאת הבנייה בהתנחלויות עד סוף השנה, והבטיח כי לא יאושרו מאחזים נוספים או ייבנו יחידות דיור חדשות. בלשכתו של נתניהו מיהרו להכחיש, וטענו כי "אין ולא תהיה הקפאת בנייה בהתיישבות". אך למעשה, לאחר שוועדת התכנון העליונה במינהל האזרחי אישרה בחודש שעבר 5,623 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות, ישראל כבר הודיעה לאמריקנים שלא תהיה בנייה חדשה עד אוקטובר - כך שלא מדובר בהתחייבות חדשה.
התחייבותו של נתניהו הגיעה לאחר שבמהלך השיחה בין השניים, שנערכה לראשונה לאחר כארבעה חודשים ללא שיחה ביניהם, הנשיא האמריקני מתח ביקורת על הבנייה בהתנחלויות וטען כי היא מסכנת את פתרון שתי המדינות. זו אינה הפעם הראשונה שהאמריקנים מביעים דאגה מאישורי הבנייה בהתנחלויות. בחודש שעבר הם תקפו את החלטת הממשלה בנושא, ואף העבירו מסרים ש"פורום הנגב", מפגש הפסגה שהיה צפוי להתקיים במרוקו, יידחה על רקע אישור תוכניות הבנייה ביהודה ושומרון. עם זאת, השניים שוחחו כעת על הפורום, וביידן אמר שכדי לחדש את התהליך.
ראש המל"ל צחי הנגבי אמר כי "נתניהו לא התחייב להקפאת בנייה ביהודה ושומרון בשום צורה. מתחילת השנה אושרו במועצת התכנון העליונה 11 אלף יחידות דיור בשתי פעימות, האחרונה שבהן רק לפני מספר שבועות". לדבריו, "במסגרת השקיפות הנהוגה בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני בנושא ההתיישבות - ראש הממשלה הבהיר לביידן שבחודשים הקרובים לא צפוי כינוס של מת"ע או החלטה על הסדרת מאחזים".
2 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות מול שגרירות ארצות הברית בתל אביב
מפגינים ומפגינות מול שגרירות ארצות הברית בתל אביב
נתניהו אמר שינסו להגיע להסכמה במהלך הפגרה. מחאה מול שגרירות ארה"ב
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
השניים שוחחו בין היתר גם על המהפכה המשפטית, ביידן הפציר בנתניהו להגיע להסכמה רחבה בנושא - ולא השתכנע מתשובתו של ראש הממשלה שהאופוזיציה לא רוצה הסכמות ושבוייה בידי המחאה. בנוסף, נתניהו ניסה להמעיט מחשיבות ביטול עילת הסבירות וציין כי מדובר בדבר קטן.
ראש הממשלה אמר לביידן כי במהלך פגרת הקיץ יעשו מאמת להגיע להסכמה ציבורית רחבה, וכי אחריה ידונו רק על שינוי שיטת בחירת השופטים - וגם שם ינסו להגיע להסכמות. עם זאת, גורמים בממשל האמריקני הבהירו כי ביידן נותר מודאג מהדהירה לחקיקה, מכך שנתניהו מחוייב לשותפיו הקיצונים ומכך שחופש הפעולה שלו מוגבל מאוד.
ראש הממשלה והנשיא האמריקני שוחחו גם על הסכם הנורמליזציה עם סעודיה, וביידן הבהיר כי מדובר בתהליך שייקח זמן רב. ביידן הזמין את נתניהו לבית הלבן פעמיים במהלך השיחה, וציין את החדר הסגלגל ואת וושינגטון כמקומות למפגש בין השניים. בכיר ישראלי אמר שהשיחה בין המנהיגים הייתה טובה מאוד והורידה הרבה מהמתחים שהיו על השולחן.
הנגבי אמר כי הפגישה תיערך בוושינגטון בחודש ספטמבר, אך בבית הלבן היו יותר מסוייגים ודיברו על הסתיו מבלי להתחייב על מועד מדויק. בנוסף, בבית הלבן הוסיפו כי ביידן לא התחייב שהפגישה תהיה בוושינגטון, ודיבר על ארצות הברית באופן כללי.