2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
"אין מקום להורות על חידוש העבודות". נתניהו והשייח טריף
(צילום: חיים צח, לע"מ)
מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, קרא הבוקר (שישי) להמשיך בהקפאת העבודות להקמת פרויקט טורבינות הרוח ברמת הגולן. "אין לחדשן", אמר טריף. "המשא ומתן טרם הסתיים ואין כל מקום להורות על חידוש העבודות".
זאת על רקע החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לחדש בשבוע הבא חלק מהעבודות שהובילו למהומות סוערות שבמהלכן נפצעו שוטרים - אחרי שהן נעצרו בחודש יוני בהוראתו.
השייח טריף התייחס גם להודעה על כך שביום ראשון יועלו בישיבת הממשלה "תוכניות שאמורות להביא תקציב משמעותי לחברה הדרוזית", ואמר: "אין בהצעת המחליטים שתביא הממשלה בשורות של ממש בעניינים המהותיים של העדה הדרוזית - הסדרת כל הבנייה למגורים, הקפאת הקנסות והצווים המנהליים והרחבת שטחי שיפוט ביישובים הדרוזים. מדובר בתיקון להחלטה קודמת העוסקת בתקציב שוטף המגיע לרשויות המקומיות הדרוזיות, הא ותו לא. העדה תמשיך להיאבק על זכויותיה עד השגתן".
לדבריו, "הניסיון לכרוך בין העבודות ברמת הגולן לבין תקציבים פסול ואף מקומם. מדובר בשני נושאים נפרדים לחלוטין שאין אחד מעניין השני. מי שמצפה ומקווה כי החיבור ה'תקשורתי' יעזור, טועה ומטעה".
2 צפייה בגלריה
תיעוד המחאות במהלך מחאות הדרוזים נגד טורבינות הרוח ברמת הגולן
תיעוד המחאות במהלך מחאות הדרוזים נגד טורבינות הרוח ברמת הגולן
המהומות בגולן
(צילום: אבי אוחיון)

בשלב הראשון, העבודות שיתחדשו יהיו המתחם המרוחק ביותר מהכפרים הדרוזיים - שמונה טורבינות שנמצאות על קו הגבול בשטח ישראלי-ציבורי שפונה ממוקשים, ולא על אדמות חקלאים דרוזים. לשכת ראש הממשלה מסרה כי "יש עדיין ניסיון להגיע להסדרה מאז הפסקת העבודות. הניסינות נמשכים כל הזמן. יש החלטה כצעד ראשוני לחדש חלק מהעבודות על הטורבינות".
עורך הדין ראאד שנאן, מנכ"ל המועצה הדרוזית העליונה, אישר כי המשא ומתן בנושא עדיין מתנהל, אך ציין כי נציגי העדה לא קיבלו עדכון רשמי על חידוש העבודות. לצד זאת, גורמים בעדה מעריכים כי הפרסומים מטעם לשכת ראש הממשלה היו "בלון גישוש" - בדיקה כיצד העדה תקבל את ההודעה על חידוש העבודות.
חברה אנרג'יקס מסרה: "החברה ערוכה לחדש את העבודות באופן מיידי על פי מתווה העבודות שנקבע על ידי משרד ראש הממשלה, וזאת בכפוף לתיאום מלא עם משטרת ישראל".
בשיחות סגורות לפני כחודש הביע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מורת רוח מהדחייה המתמשכת וטען כי מדובר בפגיעה במשילות וטעות קשה. זאת לאחר שבתחילת חודש יולי נחשף ב-ynet כי אף שבן גביר לחץ להמשיך בעבודות ולא להתקפל מול גילויי האלימות בהתנגדות להקמתן, נתניהו הכריע אחרת בצל איומי הדרוזים להסלים את מחאתם והורה על דחייה שנייה לצורך הקמת ועדה מיוחדת בשיתוף משרדו, נציגי הפרקליטות, היועמ"ש, משרדי הממשלה, חברת אנרגי'קס ונציגים מהעדה שהייתה אמורה להביא לפתרון הסוגיה.