שוטר הסיור מתחנת שלם שנטרל בצהריים (שבת) את המחבל שדקר ופצע קשה צעיר חרדי בצפון-מזרח ירושלים סיפר כי במהלך המרדף נמנע מלירות על המחבל שלא סיכן את חייו - אך לבסוף רדף אחריו למקום מבודד כדי לנטרל אותו ולמנוע פגיעה בחפים מפשע שהיו באזור.
"קיבלתי את הדיווח על הפיגוע ועל חשוד שברח - והתחלנו סריקות בכל האזור", סיפר השוטר שזהותו לא פורסמה. "הגעתי עם הניידת וזיהיתי אותו לפי תיאור הלבוש שדווח לנו באזור מגרש הכדורגל. צעקתי לו לעצור והוא סירב".
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
המחבל שוכב על הקרקע מול השוטר
8 צפייה בגלריה
ג'אבר טלאל
ג'אבר טלאל
פינוי המחבל מהזירה
(צילום: חיים גולדיטש, שלו שלום)
המחבל, מוחמד רג'ב אבו קטאיש בן ה-16 מענאתה, התקדם לכיוונו של השוטר כשהוא מחזיק חפץ חשוד בידו (שבהמשך התגלה כסכין, ח"ג), אך השוטר סיפר כי הייתה ביניהם חומה שמנעה ממנו לפגוע בו - ולכן בחר שלא לירות בו. "הוא התחיל לרוץ עם החפץ ביד, ובגלל שהיו עוד הרבה אזרחים באזור והייתה סכנה לחייהם, קפצתי מעל החומה והתחלתי לצמצם אחריו במרדף רגלי. המשכנו לרוץ לכיוון פח שהוא התחבא מאחוריו, והוא חזר לכיווני עם אותו חפץ כדי לתקוף אותי. הרגשתי בסכנת חיים, יריתי בו פעם אחד ועצרתי את האירוע". זמן קצר לאחר הפיגוע, המשטרה עצרה את אביו של אבו קטאיש לחקירה.
מפקד המחוז דורון תורג'מן, ששמע מהשוטר את השתלשלות האירועים, שיבח אותו: "עבדת מדויק בזירה מלאת ילדים. ידעת לבודד את המפגע מכל הזירה הזאת, ולתת כדור אחד כי זה הספיק. ישר כוח ענק".

8 צפייה בגלריה
מעצר אביו של המחבל בענאתה
מעצר אביו של המחבל בענאתה
אביו של המחבל נעצר לחקירה
(צילום: silwanic)

תורג'מן הוסיף כי "השוטר שנטרל הערב את המחבל הפגין ערנות, נחישות, חתירה למגע, אומץ לב ותושייה רבה. הירי המדויק ותפקודו המקצועי הוביל לנטרול המחבל ומנע פגיעה בחפים מפשע שהיוו בסביבתו. כך מצופה מכל שוטר במחוז ירושלים ובמשטרת ישראל".
המפכ"ל יעקב שבתאי בירך גם הוא את הכוחות במשטרת ירושלים שאיתרו את המחבל תוך זמן קצר, ואמר כי "מרגע הדיווח על הפיגוע בירושלים פעלו שוטרי המחוז כדי להביא למעצר מהיר של המחבל, בכדי למנוע ממנו להמשיך לדקור יהודים ברחבי העיר". שבתאי שלח איחולי החלמה לפצוע מהפיגוע והודה למפקד המחוז על מאמצי הכוחות בתקופה האחרונה. "שיידע כל מחבל כי דמו בראשו, וכי ידה הארוכה של משטרת ישראל תגיע אליו", מסר שבתאי.
8 צפייה בגלריה
זירת הדקירה ברחוב ששת הימים בירושלים
זירת הדקירה ברחוב ששת הימים בירושלים
זירת הדקירה ברחוב ששת הימים
(צילום: שלו שלום)
8 צפייה בגלריה
זירת הדקירה ברחוב ששת הימים בירושלים
זירת הדקירה ברחוב ששת הימים בירושלים
(צילום: שלו שלום)
8 צפייה בגלריה
זירת הדקירה ברחוב ששת הימים בירושלים
זירת הדקירה ברחוב ששת הימים בירושלים
(צילום: חיים גולדיטש)
ג'אבר טלאל, אחד ממאמני הילדים שהיו במקום שבו נוטרל המחבל, סיפר ל-ynet כי "נער בן 16 התפרץ למגרש ואחריו שוטר עם נשק", שחזר. "השוטר ירה בו וכולם ברחו. עשרות ילדים בכו גם כי נבהלו מהמוני השוטרים שהגיעו ונמלטו בלי החפצים שלהם. הדברים שלי עדיין שם". המאמנים ניסו בהמשך להרגיע את הילדים.
הפיגוע עצמו אירע בגינה ציבורית בגבעת המבתר, ליד הרכבת הקלה, סמוך לשעה 16:10. עד ראייה שהבחין בקורבן, בשנות ה-20 לחייו מבני ברק, אמר ל-ynet כי מצא אותו שוכב על הדשא ברחוב, בעודו מדמם. לדברי העד, לא ברור לו מי דקר אותו. "הדקור שכב על הדשא כשסכין נעוצה בגבו", סיפר.
8 צפייה בגלריה
ג'אבר טלאל
ג'אבר טלאל
המחבל פרץ למגרש דקות אחרי תחילת האימון. המאמן ג'אבר טלאל
(צילום: חיים גולדיטש)
למקום הוזעקו חובשים ופרמדיקים שטיפלו בפצוע ופינו אותו לבית החולים שערי צדק. החובש יונתן שור סיפר כי "הפצוע שכב על שביל כשהוא בהכרה וסובל מפציעה חודרת ומדממת בגופו. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל עצירת דימומים וחבישה ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קשה ויציב". בבית החולים עדכן מנהל יחידת הטראומה, ד"ר אלון שורץ, כי הפצוע הגיע כשהוא בהכרה - אך פציעותיו הצריכו התערבות ניתוחית. מצבו, לפי שורץ, עדיין קשה - אך יציב.

מוקדם יותר: צה"ל ירה על שב"חים שנמלטו בקו התפר

הפיגוע אירע על רקע מתיחות ביטחונית גבוהה למדי, כשבמקביל זיהה כוח צה"ל זיהה שני שב"חים בקו התפר ליד מעבר אליהו שבאזור טול כרם, עיכב אותם לבדיקה שבמהלכה נכנסו השניים לרכבם כדי לברוח מהמקום.
אחד הלוחמים נפגע קל מאוד ברגלו מהרכב שנמלט לכיוון קלקיליה, והלוחמים ירו לעבר המכונית שכעת מתנהלות אחריה סריקות. הפלסטינים דיווחו כי אחד מיושבי הרכב, ראבי ערפה ראבי (32), מת מפצעיו כתוצאה מהירי.
שעות לפני כן התנגש בצהריים רכב עם נהג פלסטיני בעמדה ממוגנת בכניסה למעבר ריחן שבצפון השומרון, ליד ג'נין. לפי משרד הביטחון, שאחראי על רשות המעברים, מדובר בחשד לניסיון פיגוע. לא היו נפגעים נוספים מלבד הפלסטיני, שמצבו עדיין לא ידוע. משרד הביטחון מסר כי המאבטחים בעמדה השתלטו על הנהג הפלסטיני ללא שימוש בירי.
8 צפייה בגלריה
חשד לניסיון פיגוע דריסה במעבר ריחן
חשד לניסיון פיגוע דריסה במעבר ריחן
הרכב שהתנגש בעמדה הממוגנת במעבר ריחן
(צילום: רשות המעברים במשרד הביטחון)
ביום רביעי האחרון אירע פיגוע בכניסה למעלה אדומים - שם נורה למוות המחבל הפלסטיני עודאי תמימי שהרג בסוף השבוע שעבר את לוחמת צה"ל סמלת נועה לזר ז"ל מבת חפר, בפיגוע ירי במחסום שועפט במזרח ירושלים. תמימי, שנמלט במשך 11 ימים, פתח באש לעבר מאבטח במחסום בכניסה למעלה אדומים ופצע אותו קל. על גופו של המחבל נמצאו רימון רסס וסכין.
דובר חמאס, חאזם קאסם, בירך את המחבל היום בירושלים ואמר כי הוא הולך בדרכו של תמימי. "ללא ספק יילכו אחריהם לוחמים נוספים", אמר קאזם שאמר כי הפיגוע בוצע בתגובה על פשעים נגד מקומות קדושים למוסלמים.
גלעד כהן השתתף בהכנת הכתבה