3 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד
בשאר אל אסד
איראן מתמודדת עם מגמה לצמצום התבססותה במזה"ת. אסד
(צילום: AP)
פרסום ברשתות הסעודיות אל-ערבייה ואל-חדת', שלפיו בשאר אסד היה מעורב בהדחת מפקד כוח קודס בסוריה ג'ואד רפארי, שופך אור על המתיחות בין טהרן לדמשק בכל הנוגע להתבססות האיראנית בסוריה - שאותה כבר הכירו במערכת הביטחון הישראלית. לפי הדיווח, אסד ביקש להדיח את רפארי בשל "פעלתנות יתר", שהייתה מבחינתו "הפרה של הריבונות הסורית בתחומים רבים".
3 צפייה בגלריה
ג'וארד רפארי מפקד כוח קודס בסוריה לשעבר
ג'וארד רפארי מפקד כוח קודס בסוריה לשעבר
עקף את המנגנונים הסוריים וייצר שוק שחור. רפארי בתמונת פרידה עם הפעילים בסוריה
כפי שפורסם אתמול ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", אסד, שמגדיל את אחיזתו בסוריה, לא מרוצה מפעולות הכוחות האיראניים בשטחו - וישראל מנצלת זו לצורך הגברת התקיפות של חיל האוויר. לפי הדיווחים הסעודיים, ההדחה היא חלק ממגמה שלילית שעמה נאלצת איראן להתמודד בכל הנוגע להתבססותה בסוריה ובאזור המזרח התיכון כולו.
הדיווח ב"אל-ערבייה" מצטט "מקור יודע דבר" שלפי הערוץ בקיא בהתפתחויות בסוריה, שלפיו בכירים רמי דרג במשטר הסורי - ובראשם אסד - עומדים מאחורי הדחת רפארי, שהגיעה אחרי חודשים של חילוקי דעות בין הצדדים. פעילותו של רפארי, לפי הדיווח, הפרה את הריבונות הסורית בתחומים רבים. לדברי המקור, רפארי עקף את כל המנגנונים הסוריים והבריח סחורות כדי לייצר שוק שחור ותחרות לשוק הסורי החוקי.
בנוסף, המקור אמר לאל-ערבייה שהכוחות האיראניים בסוריה ניצלו לא פעם את מקורות הטבע במדינה לצורכיהם האישיים. כמו כן, הם גזלו מקורות כלכליים והתחמקו מתשלום מיסים למדינה הסורית. המקור גילה שלאחר תקיפות שיחוסו לישראל הודה רפארי גם בהימצאותם של פעילים ונשק איראניים באזורים שהמשטר אסר עליו להתבסס בהם.
3 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
החזון נפגע. קאסם סולימאני
(צילום: AP)
כמו כן, ובניגוד להוראות, רפארי שקד על פעולות נגד ארה"ב וישראל שהיו עלולות לסבך את סוריה במערכה אזורית לא רצויה. כך לדוגמה, הוא היה אחראי לתקיפה שבוצעה ב-20 באוקטובר נגד מטרות אמריקניות, שהוצאה לפועל על-ידי מיליציות שיעיות פרו-איראניות.
הדחתו של רפארי מהווה מכה קשה לחזון של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני, שחוסל בינואר 2020 בעיראק על-ידי ארה"ב. החזון של סולימאני היה להקים מעבר יבשתי בין איראן ללבנון, באמצעות סוריה ועיראק.

לציבור בישראל נחשף רפארי באוגוסט 2019, אז פורסם כי יחד עם סולימאני היה אחראי לניסיון להוציא לפועל פיגוע רחפנים בישראל שצה"ל סיכל. תחת רפארי פעלו עשרות אלפי שיעים מלאומים שונים ברחבי סוריה. רפארי גייס את הפעילים, דאג להכשרתם ופיקח על הוצאת ניסיון הפיגוע לפועל.
בתקופה האחרונה התגבר קצב התקיפות של צה"ל בסוריה, ורק שלשום בערב דיווחה הטלוויזיה הסורית על תקיפה ישראלית הן במחוז חומס - והן במחוז טרטוס. בצבא הסורי אמרו כי התקיפה אירעה סמוך לשעה 19:15, וטענו כי מערכות הנ"מ יירטו את מרבית הטילים הישראליים. לפי הסורים, שני חיילים נפצעו ונגרם נזק לרכוש. לפי מרכז המעקב הסורי, המזוהה עם האופוזיציה למשטר אסד, התקיפה במחוז חומס בוצעה באזור שבו ישנו ריכוז של מבנים צבאיים ומרכז פיקוד של צבא סוריה. יעד נוסף היה לדבריהם באזור שדה התעופה א-שעיראת, שבו נמצאים כוחות פרו-איראניים ושל ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה. לפי ההערכות של מרכז המעקב, יעדי התקיפה היו מחסני אמל"ח ואתרים לפיתוח נשק שמשמש את המיליציות הנתמכות בידי איראן.
אתמול, אגב, הגיע שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זאיד לביקור בדמשק, שם נפגש אסד. מדובר בביקור הרשמי הראשון של בכיר מאיחוד האמירויות בסוריה מאז שפרצה בה מלחמת האזרחים ב-2011, והוא מהווה סימן נוסף לחידוש הקשרים בין סוריה למדינות העולם הערבי שרבות מהן נידו אותה עם פרוץ מלחמת האזרחים. לשכת הנשיאות הסורית מסרה לאחר המפגש בין אסד לשר החוץ האמירתי כי "השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות במספר תחומים בעלי עניין משותף, וכן בהגברת המאמצים ליצירת אופק חדש לשיתוף הפעולה". לפי ההודעה שפרסמה לשכתו, אסד ציין במפגש את היחסים בין שתי המדינות לאורך ההיסטוריה, בעוד ששר החוץ האמירתי הדגיש את תמיכתה של האמירויות ב"יציבות" בסוריה.
ליעד אוסמו השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 16:21, 10.11.21