י', סטודנט לפיזיקה, עובד בתור מאבטח של נקודת המשטרה בתל שבע. בלילה האחרון, במקום לאבטח אותה, הוא נאלץ לברוח לתוכה כדי למצוא מחסה מהמתפרעים במהומות שפרצו בנגב, במחאה על נטיעות קק"ל באזור. בשיחה עם ynet הערב (יום ו') הוא מספר על רגעי הבהלה, על האבנים שבנס לא פגעו בו, ועל הסיוע של השוטרים בתוך התחנה. הוא עצמו לא נפגע, אך רכבו שאותו השאיר מחוץ לתחנה הוצת. צפו ברכב שהוצת והאזינו להקלטת השיחה עמו בסרטון שבפתח הידיעה.
הערב נודע כי שב"כ חוקר יחד עם המשטרה את האירוע הלילה, כשלפי החשד מדובר בניסיון פיגוע עם מניע לאומני. שב"כ והמשטרה חושדים למניע לאומני בעוד שני אירועים בהתפרעויות האחרונות, שאירעו ביום שלישי בערב: הנחת האבנים על מסילה שבעקבותיה נאלצה רכבת נוסעים לבלום, והצתת רכב של עיתונאי "הארץ" באותו ערב בצומת שגב שלום. במשטרה טענו השבוע כי את ההתפרעויות הובילו צעירים שהזהות הפלסטינית שלהם חזקה מזו הישראלית.
9 צפייה בגלריה
רכב המאבטח שהוצת, והמהומות בנגב
רכב המאבטח שהוצת, והמהומות בנגב
רכב המאבטח שהוצת, והמהומות בנגב
( צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
תיעוד מהצתת רכבים והפרות סדר בכביש 60 ליד אום בטין
תיעוד מהצתת רכבים והפרות סדר בכביש 60 ליד אום בטין
הצתות רכבים, יידוי אבנים וירי זיקוקים. לילה נוסף של מהומות בנגב. בתמונה: רכב שהוצת בכביש 60, ליד אום בטין
"הייתי בדרך לעבודה", סיפר י', שעובד כמאבטח בנקודה שבעבר כבר נפתחה לעברה אש מצד עבריינים. "כשהגעתי ראיתי שבנו מחסום מאולתר מגדרות של כביש וקרשים ואבנים. לא הבנתי מה קרה. לא נתקלתי בעבר בתקלות בתל שבע. חשבתי שאולי נשבר משהו או התפוצץ משהו. ראיתי אנשים מכוונים רכבים. הגיע בחור ששאל 'לאן אתה?', אמרתי לו לעבודה. הוא ניגש ברוגע להסביר לי משהו. ואז הוא פתאום דפק לי אגרוף".
י' אומר שתחילה לא הבין מה קרה. "אמרתי לו 'מה אתה עושה?' זרקו עליי אבנים והתחלתי לנסוע. התנפצה לי השמשה. חשבתי שאני יכול לעבור את המחסום. אבל האוטו נעצר. לא ראיתי כלום בגלל השמשה. יצאתי מהרכב והתחלתי לרוץ. דפקתי ספרינט עד לתחנה. סיפרתי את זה לשוטרים. התקשרתי ל-100. המוקדנית אמרה 'תדאג שיטפלו בך כי הגעתי לשוטרים'. השוטר במקום קרא למפקד שלו. 10 שוטרים ליוו אותי וראיתי את האוטו בוער. אני תופס מהם מרחק. והתחילו ליידות לעברנו, לעבר השוטרים, אבנים. תפסתי מחסה כי לא הייתי ממוגן. התחבאתי מאחורי קיר. השוטרים ירו עליהם גז מדמיע".
כמאבטח בנקודת המשטרה עובד י' כבר חמישה חודשים, ומספר כי אמנם הבין שיש "סיטואציה חרא" בעקבות המהומות בימים האחרונים, אך לדבריו לא היה לחוץ. "עדיין הייתי נאיבי, אמרתי שאני צריך להיות יעיל כמה שיותר. הכי יעיל זה לברוח. הם קיללו אותי בהתחלה. אמרו לי תעוף מפה. אני לא יודע מה הם רצו".
9 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
המחאה בנגב, באזור כביש 31
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
(צילום: רויטרס)
הוא מספר כי הוא חושש כעת לחזור לעבודה. "כרגע יש ליווי משטרתי כל פעם שיש מאבטח. אני לא רואה את עצמי חוזר לשם. אני לא לוקח את זה כמובן מאליו שיצאתי בלי פגע. אני לא יודע איך לא פגעה בי אבן אחת. אני יודע שתמיד יש הקלות ואז זה מחמיר. זה פשוט מתסכל. זה יותר מתסכל אותי מאשר מפחיד".
המאבטח הוסיף: "זה שנים על גבי שנים שיש את ההתפרעויות האלה וחוסר חוק בכל אזור באר שבע. אני גר בבאר שבע ולפעמים רואה רכב שפירקו אותו בלילה. זה היה יכול להיגמר אחרת לגמרי. אני לא יודע למה יש אנשים שחושבים שזה משחק, אנשים שם למעלה במוקדי קבלת החלטות. אני לא מבין איך לא מתייחסים לזה כראוי. מפקד הנקודה דיבר איתי ודאג לי. אמרתי לו שזה קצת מצחיק שהזרקור עליי ומנסים לעזור לי. נכון שזה אירוע חריג אבל השוטרים חווים את זה כל יום. כל יום זורקים עליהם אבנים ובקבוקי תבערה".
לצד הצתת הרכב בתל שבע, במהלך המהומות בלילה האחרון נרגמו מכוניות באבנים בכביש 60, וגם בכביש 80 נרגמה ניידת משטרה באבנים, ושוטר נפצע באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה. בנוסף הוצתו צמיגים על כמה מהצירים המרכזיים בנגב.

במשטרה מזהים כי המציאות כרגע רגועה יותר וכי ההתפרעויות דעכו מעט, אולם בהיעדר תמונת מודיעין מלאה הוחלט לפעול בכוחות מתוגברים ברחבי האזור גם במהלך סוף השבוע. הערב דווח על התחדשות המהומות, אם כי בהיקף שנראה מצומצם יותר: המשטרה דיווחה כי עמרה חשוד בהפרת סדר, אחרי שלעבר אותה נקודת משטרה בתל שבע הושלכו אבנים ובקבוקי תבערה וכן נורו לעברה זיקוקים. "משטרת ישראל ממשיכה בפעולתה הנחושה כנגד מפרי סדר ותפעל כנגדם למיצוי הדין. אנו פונים לציבור לדווח למוקד 100 על כל אירוע מעורר חשש", נמסר.
לחשש מחידוש העימותים תורמת האפשרות שגורמים חיצוניים, בהם כאלה הנמנים עם הזירה הפוליטית, יבקשו ללבות את המחאה. גורמים שמעורים בטיפול באוכלוסיית הבדואים אמרו ל-ynet כי מטרת הסתת המתפרעים היא ניסיון לפגוע בממשלה. אותם גורמים הפנו את טענותיהם לרשימה המשותפת ולליכוד. גורמים במשטרה הפנו אצבע מאשימה כלפי חבר הכנסת לשעבר טלב א-סאנע, שנמנה עם מארגני ההפגנה אתמול שיצאה מכלל שליטה. "הוא אחד הגורמים שמתסיסים את האווירה", טענו גורמים במשטרה.
א-סאנע הכחיש את הטענות הללו: "יש דור חדש שרוצה שוויון ואי אפשר להשתמש נגדו באלות. ובכל זאת, אנחנו חוזרים ואומרים למשטרה, למפגינים ולתושבי הנגב – אין לנו בעיה עם המשטרה. אסור להרים יד על שוטר. הבעיה שלנו היא עם הממשלה. מי התחיל? יידויי האבנים החלו אחרי הירי של המשטרה. היו אלפי אנשים בהפגנה, למה להפוך את כולם למטרה וליעד? במקום לאפשר חסימת כביש, כמו שעושים בהפגנות הנכים והאתיופים והחרדים במרכזי הערים ולא במדבר. ההבדל היחיד הוא שכאן המפגינים בדואים ולא יהודים".
בתוך כך, לפני כניסת השבת בית משפט השלום בבאר שבע האריך את מעצרם של חלק מהחשודים בהתפרעות בהפגנה האלימה בכביש 31 אתמול. לפחות חמישה אחרים שוחררו. בעניינו של אחד החשודים התבטא נשיא בתי המשפט שלום במחוז דרום אלון גביזון בחריפות נגד הפגיעה בכוחות המשטרה: "בסיכומיו התייחס הסנגור המלומד לזכות ההפגנה של החשוד ושל בדואים אחרים. אין בין הבקשה שבפניי ובין זכות ההפגנה ולא כלום. זכות ההפגנה שהינה חלק מיסודות המשטר הדמוקרטי אינה כוללת בתוכה יידוי אבנים, הפרות סדר ופגיעה באנשי חוק. אם חפצי חיים אנחנו ובכלל זה ברצוננו לשמור על הדמוקרטיה ועל האיזון הקיים במדינה, עלינו דווקא להוקיע כל פגיעה באנשי חוק, לכבדם ולנהוג בהתאם להוראותיהם".
9 צפייה בגלריה
הפגנה נגד נטיעת עצים בנגב
הפגנה נגד נטיעת עצים בנגב
מעצרים בהפגנות בנגב. השופט: "זכות הפגנה? אין קשר. להוקיע כל פגיעה באנשי חוק"
(צילום: חיים הורנשטיין)
9 צפייה בגלריה
הפגנה נגד נטיעת עצים בנגב
הפגנה נגד נטיעת עצים בנגב
(צילום: חיים הורנשטיין)
9 צפייה בגלריה
הפגנה נגד נטיעת עצים בנגב
הפגנה נגד נטיעת עצים בנגב
(צילום: חיים הורנשטיין)


את הדברים אמר בעקבות הערתו של אחד הסנגורים, שביקש לשחרר את הלקוח שלו ממעצר ואמר כי "מדובר בבחור צעיר שניצל את זכותו החוקית היסודית, בעיקר במשטר דמוקרטי, להפגין נגד מדיניות של לקחת לו את הקרקעות. המשטרה הגיעה כדי ליישם החלטה פוליטית. הם באו כדי למנוע ולהזהיר מתושבי הנגב. בית המשפט לא יכול למנוע מהם לחזור ולהפגין".
אחר הצהריים נערכה בעיר אום אל-פחם הפגנת הזדהות עם הבדואים בנגב. כ-200 איש הפגינו בכניסה ליישוב נגד נטיעות קק"ל. הם הניפו דגלי פלסטין וצעקו: "נמשיך להיאבק ולהזדהות עם תושבי הנגב. המאבק יתרחב אם הפגיעה בנגב תימשך".
המהומות בנגב פרצו ביום שלישי בשעות הערב, במחאה על נטיעות באזור שבו טוענים הבדואים כי מדובר בשטח פרטי. הן כללו אז בין היתר הנחת אבנים על מסילה - ורכבת נוסעים נאלצה לבלום. שעות לאחר מכן קרא שר החוץ יאיר לפיד להפסיק את הנטיעות "עד להיערכות מחדש". הוא הזכיר כי גם בממשלת נתניהו נעצרו הנטיעות הללו. מנגד, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר כי "אף אחד לא יעצור נטיעות בארץ ישראל".
למהומות התלווה גם משבר פוליטי: במפלגת רע"מ שעל ארבעת קולותיה בכנסת נשענת הקואליציה השברירית של נפתלי בנט ולפיד הביעו התנגדות נחרצת לנטיעות של קק"ל, ואיימו שלא להצביע עמה בהצבעות במשכן. שלשום נודע על פשרה שהוביל שר הרווחה מאיר כהן שבמסגרתה הנטיעות הופסקו וייערך משא ומתן על הסדרת הנטיעות. בסביבתו של השר טענו כי הפעילות אומרה הייתה להסתיים ממילא באותו יום, אך גורם המעורה בנושא טען בהמשך כי לא כך הדבר.
חסן שעלאן השתתף בהכנת הכתבה