איראן הודיעה בצהריים (יום ב') כי שני אנשי משמרות המהפכה נהרגו בשריפה שפרצה אמש במתקן של המשמרות באזור טהרן. עד לרגע זה לא נמסר מה הסיבה לפרוץ השריפה. אתמול דיווחה הרפובליקה האיסלאמית כי שלושה בני אדם נפגעו בה, ולפי העדכון שמסרה בצהריים – שניים מהם מתו בינתיים. גורם במשמרות המהפכה מסר כי שמות ההרוגים הם סייד מורתזא כרימי וחוסיין עבדי.
4 צפייה בגלריה
שריפה בית זיקוק טהרן איראן
שריפה בית זיקוק טהרן איראן
שריפה באיראן, ארכיון. התקשורת לא פרסמה תמונות מהאירוע אמש
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
ספורטאים אולימפיים של איראן מתארחים אצל עלי חמינאי
ספורטאים אולימפיים של איראן מתארחים אצל עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן חמינאי. ההאקרים הביכו
(צילום: KHAMENEI.IR , AFP)
כשדיווחו על השריפה אתמול טענו משמרות המהפכה כי המקום שבו היא פרצה הוא "מרכז מחקר" לסיפוק עצמי של צרכיה של איראן. בסוכנות הידיעות AP מציינים כי משמרות המהפכה מנהלים גוף המכונה "ארגון המחקר והג'יהאד המסתמך על עצמו" וכי ארגון זה נתון לסנקציות אמריקניות מאז 2017 משום שארה"ב טוענת כי בפועל הוא חוקר ומפתח טילים בליסטיים. בשמו של "מרכז המחקר" השתמשה איראן באותו מונח, "סיפוק עצמי" או "הסתמכות עצמית", אך לפי שעה לא ברור אם האתר היה מעורב בפיתוח טילים שכזה.
בתקשורת האיראנית לא פורסם תיעוד של השריפה, גם לא ברשתות החברתיות, ולא נמסר מידע על האתר המדויק שבו פרצה האש. משמרות המהפכה מפעילים אתרים רבים בפרברי טהרן.
4 צפייה בגלריה
איראן חשפה שני טילים חדשים
איראן חשפה שני טילים חדשים
ניסוי טילים איראני. פיתוחים ב"מרכזי מחקר"
(צילום: רויטרס)
בעבר כבר פרצו שורה של שריפות באתרי טילים ואתרים רגישים אחרים באיראן, והקטלנית מכולן אירעה בשנת 2011, כשבפיצוץ בבסיס טילים ליד טהרן נהרגו 17 בני אדם, בהם טהרני מוקדם, בכיר במשמרות המהפכה שהיה אחראי על תוכנית הטילים של המשמרות. בתחילה טענו שלטונות איראן כי הייתה זו תאונה, אבל אסיר לשעבר העיד בהמשך כי משמרות המהפכה חקרו אותו בחשד שישראל גרמה לפיצוץ ההוא ושידוע לו דבר מה על כך.
הדיווח על השריפה במתקן האיראני אמש מגיע אחרי שורה של פיצוצים, תקלות וחבלות-לכאורה שאירעו במפעלים ובמוסדות איראניים בשנה האחרונה. בין השאר פרצה ביולי אשתקד שריפה הרסנית שגרמה נזק כבד במתקן העשרת האורניום בנתנז, ובאפריל השנה התפוצץ באותו מתקן מטען חבלה שגרם להפסקת חשמל ושיבש את הפעילות שם. בשני המקרים האשימה איראן את ישראל באחריות למעשה, ובתגובה לפיצוץ באפריל היא הודיעה כי החלה להעשיר אורניום לרמה של 60%, רמה המקרבת אותה מאוד לייצור של נשק גרעיני.
טהרן, נזכיר, האשימה את ישראל גם בחיסולו אשתקד של מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה, מי שכונה "אבי תוכנית הגרעין האיראנית". ממש לפני שבוע וחצי דיווח "ניו יורק טיימס" כי לצורך חיסולו של פחריזאדה הבריח המוסד לתוך איראן מכונת ירייה רובוטית הנשענת על אינטליגנציה מלאכותית, וכי היא הופעלה על-ידי מתנקשים ישראלים ממרחק של יותר מאלף קילומטרים. דווח כי הם צפו במתרחש בעזרת מצלמות שהעבירו שידור חי מזירת החיסול.
4 צפייה בגלריה
אתר הגרעין בנתנז
אתר הגרעין בנתנז
אתר העשרת האורניום בנתנז. פיצוץ והפסקת חשמל באפריל
הרפובליקה האיסלאמית ספגה בשנה האחרונה גם כמה מתקפות סייבר מביכות. מתקפה אחת כזו גרמה לכאוס במערכת הרכבות, ובמסגרתה פורסם על לוח אלקטרוני מספר הטלפון בלשכת המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, כנראה כדי להשפילו. במתקפה אחרת השתלטו האקרים על מצלמות האבטחה בכלא "אווין" בטהרן, כלא שבו מוחזקים בין השאר אסירים פוליטיים ושבויים זרים, וגנבו מהם תיעוד של התעללויות באסירים ושל תנאי המחיה האיומים. את הצילומים הדליפו לתקשורת, פעולה שאילצה את איראן להתנצל על המראות.
הדיווח על השריפה במתקן של משמרות המהפכה אמש בא כשברקע מתיחות גוברת בין טהרן למערב. מאז תחילת הקיץ יש קיפאון במגעים בין הצדדים על חזרה להסכם הגרעין משנת 2015, הסכם שאותו זנחה איראן אחרי שארה"ב פרשה ממנו בהוראת דונלד טראמפ. במסגרת הפרת ההסכם מנעה לאחרונה איראן מפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) את האפשרות לבצע עבודות תחזוקה במצלמות מעקב במתקני הגרעין שלה, כפי שחייב אותה ההסכם. לפני שבועיים סיכמה טהרן עם סבא"א כי תיתן לה מחדש גישה למצלמות, אבל אמש הודיעה סבא"א כי הרפובליקה האיסלאמית לא עמדה בכל הסיכומים, אלא רק ברובם, ולא אפשרה לה גישה לחלק ממתקן שלה בכראג' שבו מייצרים רכיב מסוים לצנטריפוגות המעשירות אורניום.