2 צפייה בגלריה
הרצוג ומיכאלי. במפלגת העבודה האשימו כי "נעשות שיחות במחשכים"
הרצוג ומיכאלי. במפלגת העבודה האשימו כי "נעשות שיחות במחשכים"
הרצוג ומיכאלי. במפלגת העבודה האשימו כי "נעשות שיחות במחשכים"
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)
מפלגת העבודה פרשה משיחות ההידברות בבית הנשיא יצחק הרצוג סביב המהפכה המשפטית. במכתב ששיגר היום (א') צוות המו"מ של המפלגה נכתב: "אנחנו למדים על שיחות שנעשות במחשכים, ואף על הסכמות בין הצדדים הרחק מעין הציבור, ללא מעורבותנו. אין טעם להמשיך בניסיון שלנו להשתתף בשיחות". נציין כי העבודה לא לקחה עד כה חלק בשיחות בבית הנשיא, שהתקיימו בין הצוות מטעם הקואליציה וצוותי המו"מ של יש עתיד והמחנה הממלכתי.
לעיון במכתב המלא - לחצו כאן
עוד נכתב כי "למרות הספקות הגדולים שהבענו לאורך כל הדרך בנכונות הממשלה והקואליציה לגבש הסכמות לאומיות רחבות, בחרנו להצטרף להליך ההידברות בבית הנשיא, מתוך דאגה עמוקה, תחושת אחריות לאומית ורצון למצוא פתרונות מוסכמים למשבר החוקתי המתקרב שעלול לשנות את המשטר הדמוקרטי בישראל.
"למרות כל זאת, אנחנו למדים על שיחות אשר נעשות במחשכים ואף על הסכמות בין הצדדים הרחק מעין הציבור, ללא מעורבותנו, מה שמעלה את החשש לפגיעה בהליך המשא ומתן ואף בדמוקרטיה הישראלית. דברים אלה אינם עולים בקנה אחד עם העמדות הברורות שהפגנו לאורך כל הדרך באשר לקווים האדומים שאין לחצות ולעמדות העקרוניות שבהן לא ניתן להתפשר".
בבית הנשיא אמרו בתגובה: "בית הנשיא פתוח, וימשיך להיות פתוח בפני כל מי שחפץ להיות חלק מההידברות במטרה להגיע להסכמות רחבות ככל הניתן".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
"פתוחים בפני כל מי שחפץ לקחת חלק בהידברות". הרצוג והצוותים בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בריאיון שהעניק הנשיא ל"ניו יורק טיימס" ברביעי שעבר, התייחס הרצוג לשיחות המשא ומתן בין הצדדים בבית הנשיא בנוגע לפתרון של פשרה למהפכה המשפטית, שיחות שעדיין לא הניבו פריצת דרך. למרות זאת, הרצוג שידר אופטימיות ואמר כי הממשלה אותתה שהיא עשויה לחכות עד סוף הקיץ לפשרה: "יש הרבה רצון טוב בחדר מאז שהתחלנו את המשא ומתן לפני שבועיים. אני לא תמים אבל אני עדיין נותן לזה הזדמנות".
באשר לשיחות שמתנהלות בבית הנשיא בין הקואליציה לאופוזיציה אמר הרצוג: "זהו פוטנציאל לרגע חוקתי, רגע שבו אנחנו יכולים לכוון את ישראל למבנה חזק ועמיד יותר, משהו שלא עשינו מאז הקמתנו לפני 75 שנה. הנשיא ציין שהוא נושא נטל היסטורי על כתפיו: "אני אולי המרכיב היחיד בציבוריות הישראלית שכל הצדדים יכולים להרגיש חופשיים לבוא ולדבר איתו, לסמוך עליו".
ביום שני שעבר התקיימו דיונים ממושכים בין נציגי הקואליציה ומפלגות יש עתיד והמחנה הממלכתי מהאופוזיציה, בהשתתפות יועצים מקצועיים ומומחים למשפט חוקתי מטעם הצדדים. השיחות אמורות להתחדש בקרוב, אז ייכנסו הנציגים למרתון אינטנסיבי של שלושה ימי שיחות בניסיון להגיע להסכמות רחבות במסגרת חקיקת המהפכה המשפטית.
מבית הנשיא נמסר אז כי "הדיונים נערכו שעות ארוכות והתנהלו בצורה עניינית, מעמיקה ורצינית, ובאווירה חיובית. הדיון עסק בבניית המסגרת להמשך שיחות ההידברות שיימשכו לאחר חג הפסח, אז יפגשו הצדדים לדיון בסוגיות המהותיות בכמה ימים מרוכזים שמטרתן לנסות ולהביא להסכמות רחבות".
בסוף החודש שעבר, יממה לאחר שהודיעה שתשלח נציגים לשיחות בבית הנשיא, הסתייגה מיכאלי מהשיחות. בריאיון ל-ynet radio היא אמרה: "לא היה מקום להיכנס אליה, אבל ככל שהיא מתקיימת בכל מקרה, ובחדרים סגורים, החלטנו שמחובתנו להיות שם ולשקף לציבור מה קורה שם". היא הוסיפה: "ההידברות לא פומבית שאפשר לראות כמו בכנסת, ואין לנו מנוס מלהיות שם באמת ולהתריע במידה ומשהו חריג".