חבר בית הנבחרים האמריקני מאט גייטס, מראשי האגף הניצי ביותר במפלגה הרפובליקנית, הגיש לפנות בוקר (יום ג') באופן רשמי את ההצעה להדיח מתפקידו את יו"ר הבית, איש מפלגתו קווין מקארתי, בצעד שסולל את הדרך להצבעה היסטורית, אולי כבר השבוע, שבסיומה עלול מקארתי להפוך ליו"ר הראשון של בית הנבחרים שמסולק מהתפקיד במהלך כהונתו. גייטס, בעל בריתו הנאמן של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, נקט את הצעד בעקבות הפשרה שגיבש השבוע מקארתי עם הדמוקרטים, ושאפשרה למנוע לפחות לחודש וחצי הקרוב את השבתת הממשל.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב מאט גייטס קווין מקארתי
ארה"ב מאט גייטס קווין מקארתי
יו"ר הבית מקארתי (מימין) וחבר הקונגרס מאט גייטס. "בשבוע הבא הוא לא יהיה יו"ר - או יהיה יו"ר בשירות הדמוקרטים"
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, REUTERS/Elizabeth Frantz)
8 צפייה בגלריה
יושב ראש בית הנבחרים ארה"ב קווין מקארתי
יושב ראש בית הנבחרים ארה"ב קווין מקארתי
5 קולות יכולים להכריע את גורלו. מקארתי
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
גייטס הכריז על הגשת ההצעה להדיח את מקארתי דקות לפני סיום יום הדיונים בבית הנבחרים, אף שהודה כי לא בטוח שיש לו די קולות כדי לסלק את היו"ר. "יש לי מספיק רפובליקנים כדי לקבוע שבשלב הזה בשבוע הבא יקרה אחד משני דברים: או שקווין מקארתי לא יהיה עוד יו"ר בית הנבחרים, או שהוא יהיה יו"ר בית נבחרים שעובד בשירות הדמוקרטים", אמר אחר כך לכתבים. בחלוף כמה דקות הגיב מקארתי ברשתות החברתיות וכתב: "קדימה, תעשה את זה", וגייטס ענה בפוסט משלו: "הרגע עשיתי זאת".
קרב הציוצים של מקארתי וגייטס:

ההצעה של גייטס היא רגע היסטורי: זו עשויה להיות הפעם הראשונה זה יותר מ-100 שנה שבה חבר בבית הנבחרים כופה הצבעה על הדחת היו"ר באמצעות הכלי החקיקתי המכונה "הצעה לפינוי". בכירי בית הנבחרים צריכים כעת לקבוע בתוך יומיים מועד להצבעה, וכדי להדיח את מקארתי יידרש רוב פשוט של חברי הבית, שבו יש כיום 433 צירים (שני מושבים נוספים אינם מאוישים כרגע). פרשנים סבורים כי למקארתי יש כמה דרכים פרוצדורליות למנוע הצבעה ולחסל למעשה את היוזמה בתרגילים בירוקרטיים, אך לא ברור אם יעשה זאת.
לצעד של גייטס עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על הפוליטיקה האמריקנית: יו"ר בית הנבחרים הוא האיש השלישי בחשיבותו במוסדות הממשל של ארה"ב, והוא השני בתור לרשת את תפקיד הנשיא, אחרי סגן הנשיא, במקרה שהשניים אינם יכולים למלא את התפקיד מסיבה כלשהי. בצעד יש גם מידה של הימור: אם גייטס, כוכב עולה במפלגה הרפובליקנית, לא יגייס די מחוקקים להדחת מקארתי, עלול להיפגע מעמדו שלו.
העימות מדגיש את המחלוקות הפנימיות המטלטלות את המפלגה הרפובליקנית, שבה הנשיא לשעבר טראמפ, בין השאר באמצעות גייטס וחברי קונגרס ניציים אחרים כמו מרג'ורי טיילור גרין ולורן בוברט, ממשיך לקרוא תיגר על מי שנתפסים כאנשי "הממסד המפלגתי" ואינם נענים לגחמותיו. אתמול אמר גייטס ל-CNN כי שוחח עם טראמפ על ההליך להדחת מקארתי, אך סירב לחשוף את פרטי השיחה: "אשמור את זה בינינו".

מרד התקציב ו"ההסכם החשאי על אוקראינה"

המהלך של גייטס, נזכיר, בא אחרי שבלילה שבין שבת לראשון, בתום שבועות של משא ומתן שלא צלח על אישור תקציב שנתי, גיבש היו"ר הרפובליקני מקארתי עם הדמוקרטים הסדר ביניים שקבע תקציב זמני ל-45 יום – תקופה שבה יימשך המשא ומתן בין הצדדים. ההסכמה על תקציב זמני מנעה ברגע האחרון השבתה של הממשל, תרחיש דרמטי שבו היה מופסק כל מימון של פעילות פדרלית שאינה מוגדרת "חיונית" והיו נגרמים שיבושים בתשלום שכרם של מיליוני עובדים וחיילים. השבתה כזו הייתה גם פוגעת בתוכניות סיוע לאמריקנים נזקקים, מובילה לסגירת פארקים לאומיים ומעוררת חשש בקרב המשקיעים, שבתורו היה עלול להוביל לפגיעה בדירוג האשראי של ארה"ב.
8 צפייה בגלריה
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
גייטס. טוען להסכם סודי בין מקארתי לדמוקרטים
(צילום: WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
טראמפ. אמר שהשבתת הממשל תועיל לו במאבקו המשפטי
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
הפשרה שהושגה בין היו"ר מקארתי לדמוקרטים עוררה סערה בתוך המפלגה הרפובליקנית, שהאגף הניצי בה שולל שיתופי פעולה עם מפלגתו של ג'ו ביידן, ובעקבותיה הודיע גייטס כי יגיש הצעה להדחת מקארתי. גייטס נמנה מלכתחילה עם מובילי המרד שבו סיכלו רפובליקנים קיצוניים את הצעת התקציב הקודמת שקידם מקארתי – אף שזו כללה רבות מדרישותיהם, כגון קיצוצי תקציב דרמטיים וחידוש בניית החומה בגבול מקסיקו. המורדים טענו אז שההצעה אינה מספקת, ו-21 מהם הצטרפו בסוף השבוע לדמוקרטים בהתנגדות אליה. ברקע קרא להם הנשיא לשעבר טראמפ שלא להיכנע, וטען – ללא בסיס – כי השבתת הממשל דווקא טובה לו, משום שהיא תשבש לכאורה את ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדו.
בעקבות נפילת ההצעה המקורית של מקארתי, ובמהלך שנתפס כתפנית דרמטית מצדו, פנה המנהיג הרפובליקני לעזרת הדמוקרטים – וקידם את הפשרה שאושרה בסופו של דבר ביום ראשון לפנות בוקר: תקציב לחודש וחצי בלבד, שבו ויתר בינתיים הבית הלבן על הקצאת סיוע נוסף לאוקראינה, אחת הדרישות המרכזיות שלו, והרפובליקנים ויתרו זמנית על קיצוצי תקציב שאליהם הדמוקרטים מתנגדים נחרצות. גייטס תקף קשות את מקארתי על המהלך, טען כי הוא גיבש "הסדר צדדי סודי" עם הדמוקרטים על סיוע עתידי לאוקראינה – והודיע על כוונתו לפעול להדחת היושב ראש.
8 צפייה בגלריה
האקים ג'פריס המועמד המוביל להיות מנהיג המיעוט הדמוקרטי ב בית הנבחרים קונגרס
האקים ג'פריס המועמד המוביל להיות מנהיג המיעוט הדמוקרטי ב בית הנבחרים קונגרס
מחכים להנחיות ממנו. מנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים האקים ג'פריס
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
חלק משותפיו חושבים: "זה רעיון רע". גייטס
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
גייטס, יש לזכור, הוא ממתנגדיו הבולטים של מקארתי בבית הנבחרים זה זמן רב, והוא גם זה שבינואר השנה, אחרי הניצחון הדחוק-בלבד שהשיגו הרפובליקנים בבחירות האמצע אשתקד, הוביל את ההתנגדות לבחירתו כיו"ר. ההתנגדות ההיא הובילה למסכת משפילה והיסטורית של 15 סבבי הצבעה עד שמקארתי הצליח להיבחר. גייטס ושאר המורדים הסכימו אז להסיר את התנגדותם למינויו רק בתמורה לוויתור מצדו על חלק מסמכויותיו, ואחד הוויתורים המרכזיים שסוכמו היה שינוי הכללים כך שכל מחוקק בודד יוכל לפתוח בהליך הדחה נגד היו"ר מבלי להסתייע בתומכים נוספים – שינוי שגייטס מנצל כעת.
גייטס מאיים כבר חודשים לפעול להדחת מקארתי מתפקידו, ולפי הערכות זו הייתה אחת הסיבות לכך שהיו"ר נכנע בחודש שעבר לדרישות האגף הניצי והכריז על פתיחת חקירת הדחה נגד ביידן בגין "מעשי שחיתות", אף שלפי שעה אין שום ראיות ממשיות נגד הנשיא. עד השבוע, למרות המחלוקות העמוקות במפלגה הרפובליקנית בנוגע לתפקודו של מקארתי, רק רפובליקנים מעטים אותתו שהם מוכנים להצביע בעד הדחת היו"ר, ואילו אחרים, ששיתפו פעולה עם גייטס בסוגיית התקציב, סירבו לשתף פעולה עם המהלך. "אני חושב שזה רעיון רע", אמר למשל חבר בית הנבחרים מקנטקי תומס מסי, אחד הרפובליקנים השמרנים ביותר בבית.

בחירה בין סוציופת לחסר יכולת

מי שיכריעו כעת במידה רבה את גורלו של מקארתי הם דווקא הדמוקרטים. בבחירות האמצע של השנה שעברה רשמו הרפובליקנים ניצחון קטן בהרבה מהצפוי בבית הנבחרים, וכעת יש להם שם יתרון של 9 מושבים בלבד: 221 מחוקקים מול 212. משמעות הדבר היא שאם כל הדמוקרטים יצביעו בעד הדחת היו"ר הרפובליקני – כפי שמצופה מהם לעשות בימים כתיקונם – די בכך שעוד ארבעה רפובליקנים מלבד גייטס יצביעו נגד מקארתי כדי להביא להדחתו. לשם המחשת הסכנה, בסיעת המתנגדים שהוביל גייטס לתקציב שהציע מקארתי היו כאמור כ-20 מחוקקים, וב-CNN כבר מנו ארבעה חברים בסיעה שבטוח או סביר להניח כי יצביעו בעד ההדחה.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם לאלפים ב ווילה ליטא בתום פסגת נאט"ו 12 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם לאלפים ב ווילה ליטא בתום פסגת נאט"ו 12 ביולי
עם הפנים לבחירות 2024. טראמפ שקוע במשפטיו, מקארתי איש חקירת הדחה נגד ביידן
(צילום: EPA, רויטרס, shutterstock)
במפלגה הדמוקרטית תוהים כעת כיצד לפעול – האם לתמוך בהדחתו של מקארתי או להתגייס לעזרתו למען המשך המשא ומתן על הצעת התקציב, בידיעה שאם יודח הרפובליקנים ממילא ינצלו את הרוב שלהם בבית כדי לבחור יו"ר אחר מטעמם. "האם אנחנו תומכים בסוציופת (גייטס) או באדם חסר יכולת (מקארתי)?", תמצת אתמול את ההתלבטות חבר בית הנבחרים הדמוקרטי מארק פוקן. "אני לא יודע".
כמה דמוקרטים אמרו אתמול שהם ממתינים להנחיות ממנהיג המפלגה בבית הנבחרים, האקים ג'פריס, ולא מן הנמנע שכדי שיצביעו בעד מקארתי, ידרשו ממנו הדמוקרטים להיענות לתביעות נוספות שלהם, כמו ביטול חקירת ההדחה נגד ביידן או קיום הצבעות בענייני הגירה ופיקוח על הנשק. חבר בית הנבחרים מייקל מקול מטקסס, רפובליקני שמכהן כיו"ר ועדת החוץ של הבית, טען אתמול שבשיחות פרטיות הבהירו לו כמה חברי קונגרס דמוקרטים כי יצביעו בעד השארתו של מקארתי בתפקיד. "אני בטוח שלגייטס יהיו כמה שותפים שילכו איתו, אבל אני לא חושב שיש לו מספיק", אמר.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי מודיע על פתיחת חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן
ארה"ב יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי מודיע על פתיחת חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן
ואולי ניצחון יוציא אותו מחוזק? מקארתי בדרך לשבוע גורלי
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
כשבחירות 2024 לנשיאות ולקונגרס כבר נמצאות באופק, מפלגתו של ביידן אינה מהססת בינתיים לנצל את הדרמה הפנים-רפובליקנית לצורכי קמפיין, ומציגה את הסערה כעוד פרק בהתנהלות הכאוטית של בית הנבחרים מאז חזר לידי הרפובליקנים בתחילת השנה. "מה שאנחנו רואים אצל הרפובליקנים בבית הנבחרים זה כאוס מוחלט", אמרה אתמול דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר, וחבר בית הנבחרים הדמוקרטי גרגורי מיקס מניו יורק סיכם במידה לא-מבוטלת של הנאה: "זהו עוד יום בהצגה".