אחרי שבמהלך השבת פרסמה לשכת ראש הממשלה שתי הודעות בשם "גורם מדיני" - נתניהו - שהכחישו דיווחים על התקדמות ואופטימיות, רה"מ בנימין נתניהו פרסם היום (ראשון) התייחסות למגעים על עסקת החטופים, והפעם בקולו. "ישראל לא תסכים לדרישות החמאס שמשמעותן כניעה", אמר.
אחרי הביקורת שספג בעקבות הודעות "הגורם המדיני", מסר נתניהו: "אני מבקש להתייחס לפרסומים מגמתיים בתקשורת, פרסומים שגורמים נזק למשא ומתן לשחרור החטופים, וגם לסבל מיותר למשפחות החטופים שהן עוברות סיוט וליבי איתן". הוא טען כי "בניגוד לפרסומים הללו, החמאס הוא זה שמכשיל את שחרור חטופינו. ישראל הייתה ועודנה מוכנה לעשות הפוגה בלחימה כדי לשחרר את חטופינו. כך עשינו כששחררנו 124 חטופים, וחזרנו להילחם - וכך אנו מוכנים לעשות גם היום".
נתניהו בהודעה רשמית על המו"מ
(צילום: איתי בית-און /לע"מ)

נתניהו הוסיף: "לאורך המשא ומתן ישראל הפגינה נכונות ללכת כברת דרך משמעותית, שתוארה על-ידי מזכיר המדינה האמריקני בלינקן ואחרים כ'נדיבה במיוחד'. אבל בעוד שישראל הראתה נכונות זו, החמאס נשאר מבוצר בעמדותיו הקיצוניות, ובראשן הדרישה להוציא את כל כוחותינו מהרצועה, לסיים את המלחמה ולהשאיר את החמאס על כנו". הוא הדגיש: "מדינת ישראל איננה יכולה לקבל זאת. איננו מוכנים לקבל מצב שבו גדודי החמאס יצאו מהמחילות שלהם, ישתלטו על עזה מחדש, ישקמו את התשתיות הצבאיות שלהם, ויחזרו לאיים על אזרחי ישראל ביישובי העוטף, בערי הדרום, בכל חלקי המדינה".
אמש, קראו משפחות חטופים שהפגינו סמוך לקריה בתל אביב לקבל את העסקה גם במחיר הפסקת הלחימה. נתניהו טען היום בהצהרתו כי "במקרה זה, 7 באוקטובר הבא זה רק עניין של זמן. החמאס יוכל לממש את הבטחתו לבצע שוב ושוב ושוב את מעשי הטבח, את מעשי האונס והחטיפות. כניעה לדרישות החמאס תהיה תבוסה איומה למדינת ישראל. זה יקרין חולשה נוראה - גם לידידינו, וגם לאויבנו. והחולשה הזאת רק תקרב את המלחמה הבאה, והיא תרחיק את הסכם השלום הבא. כי בריתות לא כורתים עם החלש והמובס, בריתות כורתים עם החזק והמנצח. לכן, ישראל לא תסכים לדרישות החמאס שמשמעותן כניעה, והיא תמשיך את הלחימה עד השגת כל מטרותיה".

בן גביר שוב תוקף את גלנט. נתניהו: "תפסיק להטיף"

בזמן שבישראל עדיין מחכים לתשובה רשמית של חמאס על ההצעה המצרית לעסקת החטופים, בישיבת הממשלה שהתקיימה היום בצהריים שר הביטחון יואב גלנט חזר על האמירה כי הפעולה הצבאית ברפיח תקרה בקרוב. "אני עוסק בזה באופן אינטנסיבי בשבוע האחרון, כולל היום. אני יכול להגיד לכם שזה יקרה בקרוב, אפילו בקרוב מאוד", ציין. שרת ההתיישבות אורית סטרוק, ביקרה את הוצאת הכוחות מרצועת עזה, ואמרה: "אתה אמרת שמנהלים משא ומתן תחת אש, אבל זה לא קורה".
השר גלנט השיב לה: "אם משהו לא קורה בקצב של התקשורת קוראים לזה דשדוש, אבל אין שום דשדוש. יש תקופות של לחימה עצימה יותר ועצימה פחות. מטרות המלחמה הן חיסול חמאס, שחרור החטופים ושימור חופש הפעולה. אנחנו עובדים לפי זה למרות שבתקשורת אומרים שאנחנו מדשדשים ויש שרים שלא מרוצים. בזמן שהייתה הפעילות בשיפא הייתה כותרת בתקשורת שאנחנו מדשדשים".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצטרף לביקורת, ואמר: "הפעולה בשיפא הייתה לפני הרבה זמן. אתם כבר חודש לא נותנים לחיילים שלנו להגיב. תוקפים אותם, אתה והרמטכ"ל אומרים להם להישאר בשקט". גלנט ענה לו כי "יש מגוון שיקולים", והוסיף כי "כולם ראו מה היה לפני שבועיים עם איראן ולמה צריך לחלק את המשאבים. חבל שאתם הופכים נושאים שנמצאים בראש סדר העדיפויות שלנו לנושא פוליטי".
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שוב עימות בישיבת הממשלה. "כולם מאיימים כאן בטריקת דלת"
(צילום: שלו שלום, ABIR SULTAN / POOL / AFP, אלכס קולומויסקי)
השר גלנט סיים את דבריו וקם ממקומו לפני שעזב את הישיבה. שר המורשת עמיחי אליהו העיר על התבטאויות שהשמיע ראש אגף אסטרטגיה בצה"ל, אלוף אליעזר טולדנו, בשבוע שעבר: "שמעתי את אליעזר טולדנו מדבר על זה שהסתיימו הימים של הניצחונות שלנו כמו במלחמת ששת הימים או עם דגל הדיו".
גלנט, המשיך בדרכו ליציאה מהחדר. אז התפרץ השר בן גביר ופנה לנתניהו: "לא ראיתי דבר כזה. השר הזה עושה מה שהוא רוצה, מילא אתה לא מפטר אותו אבל תנזוף בו, הוא חוצפן". ראש הממשלה דפק עם הפטיש ועקץ את בן גביר: "אני כאן זה שמנהל את העניינים. כדאי שגם הצד שמעיר ידע איך להתנהג. הוא (גלנט, א"א) לפחות לא טרק את הדלת. אל תטיפו לי מוסר, ומי שמטיף שיאמץ קריטריונים על עצמו. מספיק שמאיימים כאן כולם בטריקת דלת. אני לא צריך את האיומים כדי להיכנס לרפיח, הבטחתי שניכנס לרפיח ואנחנו נעשה את זה בקרוב מאוד".
נתניהו אמר לשרים כי "גלנט תכף יחזור וישיב לכם תשובות", אך שר הביטחון לא חזר.

סגירת "אל-ג'זירה" והיעדרות שרי המחנה הממלכתי

במהלך הישיבה, החליטה הממשלה פה אחד לסגור את משרדי ערוץ "אל ג'זירה" הקטארי בישראל. עם זאת, יצוין כי שרי המחנה הממלכתי לא הגיעו לישיבה ולא השתתפו בהצבעה. ההחלטה הייתה אמורה להתקבל בקבינט בלילה שבין חמישי לשישי - אך ברגע האחרון ובלחץ ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר - היא נדחתה ליום ראשון כדי לתת שלושה ימים נוספים למגעים לעסקת חטופים. ראש המוסד הזהיר שסגירת הערוץ בעיתוי הזה תפגע במאמצי התיווך הקטאריים.
סיעת המחנה הממלכתי מסרה בתגובה: "שרי המחנה הממלכתי תומכים בסגירת ערוץ אל-ג'זירה ואף הודיעו כי יצביעו בעד סגירתו בישיבת הקבינט האחרונה. לבקשת גורמי מערכת הביטחון, וראש המוסד בפרט, וכדי לא לפגוע במאמצי המשא ומתן, הוחלט באותה ישיבה לדחות את ההצבעה בכמה ימים. הבאת הנושא הבוקר להצבעה בישיבת הממשלה, היא החלטה נכונה בעיתוי אומלל שעלולה לחבל במאמצים למיצוי המשא ומתן ונובעת משיקולים פוליטיים".
שר התקשורת שלמה קרעי, שהגיש את הצעת החוק לסגירת הערוץ הקטארי, תקף בחריפות את תגובת המחנה הממלכתי, וטען כי "חצי שנה הם פועלים כמו גיס חמישי בתוך הממשלה. חצי שנה הם מנסים לעשות הכול כדי לתקוע מקלות בגלגלים".
הוא הוסיף: "חצי שנה הם מחלישים אותנו מול האויבים ואפילו מול האמריקנים. חצי שנה שהם מציירים את עצמם כדואגים לחטופים כשבפועל הם רק עושים נזק. חצי שנה שהדבר היחיד שחשוב להם הוא קבלת ליטוף תקשורתי. כל הזמן מתלוננים, כל הזמן מתדרכים נגד, כל הזמן מטנפים. ועכשיו, מעיזים לצאת נגד החלטה ביטחונית שהתקבלה פה אחד בממשלה, בתיקוף חד-משמעי של כל גורמי הביטחון, כאילו זו החלטה פוליטית? חבורה עלובה וחסרת אחריות. בושה!".