10 ימים אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו האשים את האופוזיציה, את המחאה ואת הסכם הגז עם לבנון בהסלמה עם לבנון ובגל הטרור, במערכת הביטחון קבעו היום (חמישי) כי למטחי הרקטות האחרונים מלבנון ולפיגוע מטען החבלה של חיזבאללה בצומת מגידו, שהוביל לפציעתו הקשה של צעיר ישראלי, אין כלל קשר להסכם הגז שנחתם בין ממשלת המעבר בראשות יאיר לפיד לממשלת לבנון באוקטובר האחרון.
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
(צילום:יאיר שגיא, AFP)
במערכת הביטחון הרחיבו ואמרו כי אין קשר בין ההסכם שנחתם מול ממשלת לבנון בתיווך אמריקני אחרי מו"מ בן שנים ארוכות, שבו לקחו חלק גם ממשלותיו הקודמות של נתניהו, לאירועים הביטחוניים האחרונים שמקורם בלבנון – ובראשם הפיגוע חסר התקדים בצומת מגידו. במערכת הביטחון קובעים כי הפיגוע, שבשיאו חדר מחבל חמוש היטב מלבנון אל הגליל המערבי מבלי שזוהה, הוצא על ידי חיזבאללה.
המחבל שחדר מלבנון הגיע כאמור לצומת מגידו – מרחק של כ-70 ק"מ אל תוך עומק ישראל, והפעיל מטען חבלה תקני וגדול שהתפוצץ ופצע קשה צעיר ישראלי מהכפר סאלם. המחבל כמעט ברח בחזרה ללבנון, אך חוסל בסופו של דבר על ידי כוחות הביטחון ליד הגבול.
במסיבת העיתונאים ביום שני שעבר אמר נתניהו כי "הממשלה הקודמת חתמה על הסכם כניעה עם חיזבאללה בלי שום תמורה. ההתקפות רק גברו וההרתעה נפגעה". הוא גם הפנה אצבע מאשימה למחאות נגד המהפכה המשפטית וטען כי "אויבינו פירשו את הקריאות לסרבנות כחולשה בחוסן הלאומי שלנו".

5 צפייה בגלריה
הרכב בזירת הפיצוץ בצומת מגידו
הרכב בזירת הפיצוץ בצומת מגידו
הרכב שנפגע בזירת הפיצוץ בצומת מגידו. במערכת הביטחון מטילים אחריות על חיזבאללה
בזמן חתימת ההסכם עם לבנון, ביקרו במחנה נתניהו את ההסכם גם לגופו של עניין. מי שהיום מכהן כשר הביטחון, יואב גלנט, סבר אז כי ניתן היה לקבל בין 40 ל-60 אחוזים נוספים מהשטח. יחד עם זאת, ההסכם עם לבנון נחתם גם על דעת בכירי מערכת הביטחון בזמנו, שאמרו כי אם ממשלת לבנון תשאב גז מהים, מחיר ההפסד של חיזבאללה ומדינת לבנון בפרוץ עימות עם ישראל עשוי להיות גבוה בהרבה.
במערכת הביטחון, כאמור, אמרו היום כי חיזבאללה הוא זה שעומד באופן מלא מאחורי הפיגוע בצומת מגידו. לפי פרסומים זרים, ישראל נמנעה מלהגיב באופן משמעותי מאז הפיגוע שהיווה הפרת ריבונות בוטה מצד ארגון הטרור שבראשו עומד חסן נסראללה. גם תקיפת התגובה למטח הגדול ביותר שנורה לעבר ישראל בחג הפסח, והיה הנרחב ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה עם כ-40 שיגורים (ללא ידיעת חיזבאללה – לפי מערכת הביטחון), הייתה מינורית יחסית, וכללה מספר מצומצם של מטרות תשתית.
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט. "הכפלנו את קצב התקיפות בסוריה"
(צילום: יואב דודקביץ)
בישראל העדיפו להתמקד בתקיפות יעדי טרור ברצועת עזה באותם ימים, כדי לנסות להכיל את ההסלמה שהגיעה גם מיהודה ושומרון ואף מסוריה עם מטחים ששוגרו לדרום רמת הגולן – וכולם על רקע העימותים בהר הבית בין מפרי סדר פלסטינים למשטרה.
יחד עם זאת, במסגרת המערכה שבין המלחמות (מב"מ) לפגיעה בהתעצמות האויב בזירה הצפונית, התרחבו בשבועות האחרונים הדיווחים על תקיפות בסוריה, המיוחסות לישראל. במערכת הביטחון אמרו עוד כי ישראל ביצעה לאחרונה פעולות חשאיות שתכליתן למנוע את הרחבת ההסלמה.

גלנט: "עימותים מוגבלים - תופעה הולכת ונעלמת"

שר הביטחון יואב גלנט, שעל השארתו בתפקיד הכריז נתניהו במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר, אמר היום בשיחה עם כתבים: "אנו ממשיכים ופוגעים באופן שיטתי בנכסים וביכולות איראניות במרחב. לא נאפשר לאיראן להקים צבא איראני בסוריה, לא נאפשר להפוך את רמת הגולן ללבנון ולא נאפשר שהאדמה הסורית תהיה מקפצה לנשק מתקדם לכיוון לבנון. על כל אלו אנחנו עובדים בהיקף גדול. מאז כניסתי לתפקיד בתחילת השנה, ברבעון הראשון של 2023, הכפלנו את קצב התקיפות בסוריה. אנו פוגעים באופן שיטתי ביכולות מודיעין וצבאיות".
5 צפייה בגלריה
טהרן מממנת במיליארדים, גלנט הצהיר: "אנחנו בסוף עידן העימותים המוגבלים ובתחילת עידן ביטחוני חדש". מפקד כוח קודס קאאני
טהרן מממנת במיליארדים, גלנט הצהיר: "אנחנו בסוף עידן העימותים המוגבלים ובתחילת עידן ביטחוני חדש". מפקד כוח קודס קאאני
טהרן מממנת במיליארדים, גלנט הצהיר: "אנחנו בסוף עידן העימותים המוגבלים ובתחילת עידן ביטחוני חדש". מפקד כוח קודס קאאני
(צילום: AP)
אחרי שגורמי ביטחון בכירים ציינו בחודש האחרון את היחלשות ההרתעה הישראלית באזור בשל המהפכה המשפטית וגם על רקע שחיקת מעמדה של ארה"ב במזרח התיכון, הוסיף גלנט: "איראן חשה ביטחון עצמי גובר. לתפיסתה, המערב מורתע וחסר כלים אפקטיביים כנגדה. איראן מתעצמת כלכלית וצבאית והדבר מקנה לה מרחב פעולה וזה דבר שצריך להדיר שינה מעיניי העולם כולו ומעיניי ישראל". דברי גלנט מגיעים אחרי שראש הממשלה נתניהו קרא אמש למעורבות אמריקנית גדולה יותר במזרח התיכון, ואחרי מסר שהעביר לסעודיה לפיו "מי שחובר לאיראן חובר גם לאומללות".
גלנט הזכיר כי טהרן מממנת במיליארדי דולרים את חיזבאללה, חמאס, הג'יהאד האיסלמי וקבוצות טרור בתימן, עיראק וסוריה, והוסיף: "אנחנו בסוף עידן העימותים המוגבלים, ובתחילתו של עידן ביטחוני חדש שבו ייתכן איום ממשי בכלל הגזרות בעת ובעונה אחת. פעלנו לאורך השנים תחת הנחה שניתן לקיים עימותים מוגבלים אבל תופעה זו הולכת ונעלמת. יש תופעה בולטת של התלכדות זירות", כלומר עימות בכמה חזיתות.
5 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים בהלוויה של מחבלים בג'נין
חמושים פלסטינים בהלוויה של מחבלים בג'נין
מחבלים חמושים בג'נין. ישראל בפני החלטות ביטחוניות משמעותיות
(צילום: AFP)
את הדברים אמר שר הביטחון כשברקע הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" בשבוע שעבר, ולפיו מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, איסמעיל קאאני, תיאם את פרטי מתקפת הרקטות מלבנון מול חיזבאללה וחמאס. לפי הדיווח, קאאני הוא זו שלמעשה לחץ להוצאת המתקפה לפועל - שאותה ישראל ייחסה פומבית לחמאס - כנקמה על הרג שני קציני משמרות המהפכה בסוריה.
על רקע היחלשות פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בשומרון ועלייה במספרי המחבלים ההרוגים במבצעי המעצרים של צה"ל בג'נין ובשכם, הזהיר גלנט מפני פעולה ישראלית רחבה באזור העוין שרווי בנשק פלסטיני. "היחלשות הרשות והמנגנונים מעמידה אותנו בפני החלטות ביטחוניות משמעותיות. במקומות שבהם הרשות לא פועלת – זה מחייב אותנו לפעולות ממושכות יותר ועצימות יותר".