העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש (יום ו') כי מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, איסמעיל קאאני, תיאם את פרטי מתקפת הרקטות מלבנון לעבר יישובי הגליל, שיצאה לפועל במהלך חג הפסח, מול חיזבאללה וחמאס. לפי הדיווח קאאני הוא זו שלמעשה לחץ להוצאת המתקפה לפועל - אותה ישראל ייחסה פומבית לחמאס - כנקמה על הרג שני קציני משמרות המהפכה בסוריה בתקיפה שיוחסה לישראל לפני שבועיים.
4 צפייה בגלריה
נסראללה, מנהיגה העליון של איראן חמינאי ומנהיג חמאס הנייה
נסראללה, מנהיגה העליון של איראן חמינאי ומנהיג חמאס הנייה
נסראללה, מנהיגה העליון של איראן חמינאי ומנהיג חמאס הנייה
(צילום: EPA, AFP)
4 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בשלומי
פגיעת רקטה בשלומי
זירת פגיעת רקטה בשלומי, במתקפה בשבוע שעבר
(צילום: AP)
בעיתון האמריקני דיווחו, מפי גורמים המעורים בשיחות שקיים קאאני, כי פרטיו של מטח הרקטות הכבד ביותר מלבנון מאז המלחמה ב-2006 סוכמו בפגישות שערך בביירות בשבוע שעבר עם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, מנהיג חמאס איסמעיל הנייה וכן סגנו של הנייה סאלח אל-עארורי. הגורמים אמרו לעיתון שהמפגשים בין הבכירים נערכו בשגרירות האיראנית בביירות. קאאני, כך דווח, אמר כי חשוב שהמתקפה תצא לפועל במהירות בתגובה למותם של שני הקצינים האיראניים בסוריה, ששימשו כ"יועצים" לכוחות המקומיים.
שני היועצים האיראנים, מילאד חיידרי ומקדאד מהקאני, נהרגו בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק בסוף מרץ. ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי לרוב איראן נמנעת מלהאשים את ישראל באופן פומבי במותם של אנשיה בסוריה, אולם הפעם היא כן עשתה זאת, הבטיחה נקמה - וגם ערכה הלוויית ענק לשני הקצינים בטהרן. הסיבה לכך, לפי הגורמים ששוחחו עם העיתון, היא שאחד מהשניים היה מקורב להנהגה של כוח קודס. לפי הדיווח "יועצים" מטעם משמרות המהפכה הגיעו לביירות כבר ב-3 באפריל, ימים אחדים אחרי מות הקצינים, כדי לתכנן את המתקפה על ישראל - שיצאה לפועל שלושה ימים לאחר מכן, ממש במהלך חג הפסח.
בעיתון ציינו כי עוד לפני השיחות הללו, בסוף מרץ ובימיו הראשונים של הרמדאן, ערך קאאני פגישות בסוריה עם גורמים פלסטיניים ודן עמם במתקפה נגד ישראל. הוא טען בפניהם, כך לדברי הגורמים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל", כי לידי איראן הגיע מידע ולפיו ישראל מתכננת לפגוע באנשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי בשטחי סוריה ולבנון - ודחק בהם לפעול במהירות.
4 צפייה בגלריה
איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס. רצה נקמה
איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס. רצה נקמה
איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס. רצה נקמה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
הלוייתם של אנשי משמרות המפכה שנהרגו בתקיפה בסוריה
הלוייתם של אנשי משמרות המפכה שנהרגו בתקיפה בסוריה
שני קציני משמרות המהפכה שנהרגו בתקיפה שיוחסה לישראל בסוריה, והלוויית הענק שנערכה להם בטהרן
(צילום: AP)
מטח הרקטות נזכיר, התרחש ביום חמישי בשבוע שעבר, במהלך החג, כשברקע הסלמה גם מול רצועת עזה ומהומות בהר הבית: 34 רקטות נורו אז מדרום לבנון ליישובי הגליל, ולצד נזק רב כמה בני אדם נפגעו באורח קל. בהמשך זוהה ירי של עוד שלוש רקטות לעבר מטולה. בצה"ל האשימו שמאחורי הירי עומד חמאס ותקפו בתגובה שלושה יעדים בלבנון שתוארו ככאלו שייכים אליו - ולא של חיזבאללה. את עיקר תקיפות התגובה מיקדו במקום זאת ברצועת עזה, שבמהלך ההסלמה נורו ממנה כ-100 רקטות. ימים אחדים לאחר מכן נורו גם רקטות מסוריה לעבר רמת הגולן.
אתמול התייחס נסראללה לראשונה למטח הרקטות מלבנון, ובנאום שנשא לרגל "יום ירושלים", שהאיראנים ובעלי בריתם מציינים כאות הזדהות עם הפלסטינים, הוא אמנם אמר שהיה זה "אירוע חשוב" - אבל לא ציין מה היה החלק של ארגונו במתקפת הרקטות או אם חיזבאללה ידע עליה מבעוד מועד. הוא הצהיר כי ימשיך לשמור על "עמימות" כדי לגרום ל"אויב הישראלי" להמשיך "לתהות ולפחד". נסראללה טען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "ברח מאחריות" וכי "שיקר לעמו" כשאמר שישראל תקפה בדרום לבנון מטרות של חיזבאללה.

לטענת נסראללה התקיפה הישראלית בתגובה למטח הרקטות הכבד הייתה "מגוחכת", וכללה בין היתר פגיעה במטעי בננות. הוא הוסיף כי "משוואת ההרתעה", אותה הוא נוהג להזכיר שוב ושוב בנאומיו על ישראל, "הוכיחה עצמה שוב" בשבוע שעבר. גורם מדיני בכיר בישראל מסר בתגובה, מיד בתום נאומו של נסראללה שנמשך יותר משעה, כי מדובר ב"עוד פייק ניוז שלו מהבונקר".
פורסם לראשונה: 23:08, 14.04.23