ימים אחדים לאחר מתקפת טילים נוספת ששיגרו המורדים החות'ים בתימן נגד איחוד האמירויות, ממש בזמן הביקור שערך שם הנשיא יצחק הרצוג, ארה"ב הודיעה הבוקר (יום ד') כי תשלח מטוסי קרב וספינת טילים אל עבר בעלת בריתה במפרץ הפרסי – על מנת לסייע לה להגן על ביטחונה.
10 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
ביידן והמורדים החות'ים בצנעא. משנה כיוון, אחרי שכשל בניסיון להביאם לשולחן המשא ומתן
(צילום: EPA, AP)
10 צפייה בגלריה
מטוס קרב אמריקני, ארכיון. ארה"ב מבטיחה לבעלות בריתה במפרץ: "יהיה לכם את הגב שלנו"
מטוס קרב אמריקני, ארכיון. ארה"ב מבטיחה לבעלות בריתה במפרץ: "יהיה לכם את הגב שלנו"
מטוס קרב אמריקני, ארכיון. ארה"ב מבטיחה לבעלות בריתה במפרץ: "יהיה לכם את הגב שלנו"
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
USS Cole ספינת טילים מונחים משחתת של צי ארה"ב הצי האמריקני ארכיון 2017
USS Cole ספינת טילים מונחים משחתת של צי ארה"ב הצי האמריקני ארכיון 2017
ספינת הטילים האמריקנית USS Cole. תחבור לצי של איחוד האמירויות
(צילום: NAVY OFFICE OF INFORMATION / AFP)
על הסיוע הביטחוני החדש הודיע שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין למי שנחשב לשליט בפועל של האמירויות, יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד, בשיחת טלפון שקייימו אמש השניים. לפי משרד ההגנה בוושינגטון, לצד מטוסי הקרב המתקדמים – לא פורט איזה דגם בדיוק יישלח – ארה"ב תשלח גם את משחתת הטילים USS Cole, וזו תחבור לצי של איחוד האמירויות לקראת ביקור בנמל באבו דאבי.
מטרת המהלך, נמסר, "היא לסייע לאיחוד האמירויות להתמודד עם האיום הנוכחי ולשלוח מסר ברור שארה"ב עומדת לצד האמירויות כבעלת ברית ותיקה ואסטרטגית". אוסטין אמר עוד לבן זאיד כי ארה"ב תמשיך לספק לאבו דאבי התרעות מודיעיניות ותשתף עמה פעולה בחיזוק מערכות ההגנה האוויריות שלה.
ההודעה האמריקנית התפרסמה אחרי מתקפה שלישית בתוך כשבועיים נגד האמירויות: ביום שני בערב היא דיווחה כי יירטה טיל בליסטי ששיגרו מתימן החות'ים. זאת, כאמור, בזמן שהרצוג ביקר באבו דאבי. המתקפה הזו הגיעה כשבוע לאחר ששני טילים בליסטיים נוספים יורטו בשמי אבו דאבי. החות'ים טענו אז כי כיוונו את הטילים לעבר בסיס חיל האוויר א-דפארה בנסיכות, שמארח כוחות צבא אמריקניים. לפי וושינגטון המערכות האמריקניות שם שיגרו כמה טילי פטריוט על מנת לסייע ביירוט הטילים.
10 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מוחמד בן זאיד
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מוחמד בן זאיד
הטיל האחרון - בזמן ביקור הרצוג באבו דאבי. הנשיא סוקר משמר כבוד עם יורש העצר בן זאיד
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

המתקפה הקשה ביותר עד כה של החות'ים נגד האמירויות, שבה נהרגו שלושה עובדים זרים מהודו ומפקיסטן, אירעה באמצע החודש שעבר: טילים ומזל"טים ששיגרו המורדים גרמו אז להתפוצצות של מכלי דלק באבו דאבי, ופגעו גם באתר בנייה בשדה התעופה הבינלאומי של הנסיכות.
לצד החשש מפגיעה בחיי אדם, המתקפות של החות'ים מעוררות חשש לפגיעה בכלכלתה הפורחת של איחוד האמירויות, ובניסיונה למשוך משקיעים וחברות זרות ובתדמית שבנתה לעצמה כ"אי בטוח" במזרח תיכון גועש ורועש. החות'ים מנצלים את החשש הזה, ובהודעות שפרסמו בשבועות האחרונים קראו לחברות ולמשקיעים הזרים להתרחק מהאמירויות כדי לשמור על ביטחונם.
המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים על-ידי איראן, שיגרו בשנים האחרונות כמה מתקפות נגד איחוד האמירויות, כנקמה על המעורבות שלה במלחמת האזרחים בארצם. עם זאת, רובן הגדול של המתקפות הללו כוון עד עתה נגד סעודיה, שמובילה קואליציה של מדינות ערביות שנלחמת בחות'ים בתימן ומפציצה יעדים שלהם כמעט ללא הרף.
10 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
נתמכים על ידי איראן, שולטים גם בצנעא. המורדים החות'ים
(צילום: EPA)
תימן, נזכיר, היא המדינה הענייה ביותר בחצי האי ערב, ומאז שנת 2015 מתנהלת בה מלחמת אזרחים איומה שבה נהרגו עשרות אלפי בני אדם. המלחמה מתנהלת בין כוחות הממשלה הפרו-סעודיים לבין החות'ים הפרו-איראנים, ובמהלכה נעקרו מיליונים מבתיהם. האו"ם מגדיר את המלחמה בתימן כאסון ההומניטרי הכבד ביותר בעולם, בין השאר משום שהמלחמה החריפה מאוד את מצוקת הרעב בתימן. לפי הערכה שפרסם לאחרונה האו"ם, עד תחילת השנה הנוכחית נהרגו בעקבות המלחמה כ-377 אלף בני אדם, כ-60% מסיבות לא-ישירות, כמו רעב או מחלות. לפי אותה הערכה, כ-70% מהקורבנות היו ילדים מתחת לגיל חמש.
החות'ים, שמעוזם בצפון בתימן, חולשים על שטחים נרחבים במדינה, וכבר ב-2014 השתלטו על רוב אזור הצפון ועל הבירה צנעא. הממשלה שזוכה לתמיכת הקהילה הבינלאומית ברחה לגלות בסעודיה, וזו מנסה בהפצצות שלה להשיב לממשלה הגולה את השלטון בתימן. עד כה, ללא הצלחה. בשטח יש כוחות נוספים שנלחמים בחות'ים, ואחד מהם, ארגון שבו תומכת איחוד האמירויות, הצליח לאחרונה לקצור הישגים בשדה הקרב מול החות'ים, בדרום תימן. ההערכות הן שמתקפות הטילים והמזל"טים האחרונות של החות'ים נגד אבו דאבי נועדו ללחוץ עליה להסיר את תמיכתה מאותו כוח לוחמים מקומי.

יוזמת השלום של ביידן, והזלזול של החות'ים

המתקפות האחרונות נגד איחוד האמירויות הגיעו גם במקביל להרחבת ההפצצות של הקואליציה הסעודית נגד מטרות החות'ים בתימן, שלעתים קרובות גם מביאות לפגיעה בחיי אזרחים חפים מפשע – פגיעות שעוררו ביקורת כבדה כלפי ריאד מצד ארגוני זכויות אדם, וגם מצד ממשלות במערב. בחודש שעבר, ימים אחדים לאחר מתקפת המזל"טים והטילים הקטלנית נגד אבו דאבי, יותר מ-80 בני אדם, בהם נשים וילדים, נהרגו לאחר שכוחות הקואליציה הפציצו כלא שהפעילו החות'ים במחוז סעדה שבצפון תימן.
10 צפייה בגלריה
עשן בשמי צנעא תימן לאחר מתקפה של כוחות הקואליציה שמובילה סעודיה נגד  מורדים חות'ים 1 בפברואר
עשן בשמי צנעא תימן לאחר מתקפה של כוחות הקואליציה שמובילה סעודיה נגד  מורדים חות'ים 1 בפברואר
עשן מיתמר בשמי צנעא לאחר הפצצה של הקואליציה הסעודיה, אתמול
(צילום: EPA)

עם פרוץ המלחמה בתימן ארה"ב סייעה לכוחות הקואליציה הסעודית, אולם ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן שינה כיוון: הוא מתח ביקורת קשה על האופן שבו מנהלת סעודיה את המבצע נגד החות'ים, והודיע כי יפסיק לתמוך בפעילות הצבאית נגדם. באחת מההחלטות הראשונות שקיבל לאחר שנכנס לבית הלבן לפני שנה, ביידן ביטל את ההחלטה שקיבל קודמו דונלד טראמפ בימיו האחרונים כנשיא – במסגרתה הוכנסו החות'ים לרשימת ארגוני הטרור הזרים של ארה"ב.
אף שהוצאתם מהרשימה גררה ביקורת קשה בטענה שמדובר ברוח גבית לטרור, ממשל ביידן הבהיר כי הסיר את החות'ים מהרשימה לא משום שהוא אינו רואה בהם טרוריסטים עוד, אלא משום שכדי להעביר סיוע לאזרחים במצוקה צריכים ארגוני זכויות אדם לנהל מגעים עם החות'ים, ולדבריהם הם אינם יכולים לעשות זאת אם מגעים כאלה יסכנו אותם בסנקציות אמריקניות.
כעת, נראה שביידן שוקל מחדש את העמדה הזו. כבר בחודש שעבר אמר ביידן בשיחה עם כתבים כי הוא שוקל להחזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, ואחרי המתקפה האחרונה ביום שני הבטיח כי "לחברינו באזור יהיה את הגב של ארה"ב". בסוכנות הידיעות AP דווח כי גורמים בממשלו שוקלים כעת גם אפשרות של הטלת סנקציות כלכליות על החות'ים ועל בכיריהם, וייתכן כי אלו יוכרזו כבר במהלך השבוע הנוכחי.
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
טראמפ הכניס את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, ביידן הוציא
(צילום: ABACAPRESS, AFP)

ביידן משנה כעת כיוון על רקע העובדה שכשל בניסיונותיו להביא את החות'ים אל שולחן המשא ומתן. בשנה שעברה קרא להם הממשל האמריקני להיכנס למו"מ גם אחרי ששיגרו מתקפת טילים נגד סעודיה, אך הללו זלזלו ביוזמת השלום האמריקנית ורק הגבירו את מתקפותיהם. "אני מקווה שהממשל מכיר כעת בכך שהאסטרטגיה הזו, בין אם הייתה נכונה או שגויה בפברואר 2021, לא עובדת ולא עבדה – ולפיכך יש צורך בשינוי גישה", אמר ל-AP ג'רלד פירסטיין, שגריר ארה"ב בתימן בתקופת ממשל אובמה, בין 2010 ל-2013. הוא תומך בהחזרת החות'ים לרשימה השחורה של ארה"ב, ומסביר ניתן להפיג את חשותיהם של ארגונים הומניטריים בך שהגדרתם כטרוריסטים תיעשה בצורה מעודנת יותר שתחריג במידת האפשר פעילות הומניטרית.