בשני מוקדים בתל אביב, וגם בירושלים, בחיפה ובבאר שבע: עשרות אלפי מפגינים צפויים לצאת להפגין במוצאי השבת נגד הרפורמה המשפטית וכוונת הממשלה בראשות בנימין נתניהו לנסות לעקוף את פסיקת בג"ץ, שקבעה ביום רביעי כי יו"ר ש"ס אריה דרעי לא יכול לכהן כשר.
להפגנות צפוי להצטרף הפעם גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שלא השתתף בהפגנה במוצאי השבת שעברה ושהה בחופשה בחו"ל בזמן קיום ההפגנה בסוף השבוע לפני כן. שר המשפטים לשעבר גדעון סער, מספר 2 במחנה הממלכתי, הודיע אתמול כי יגיע להפגנה בחיפה וקרא לכל פעילי תקווה חדשה להגיע. גם חברת מפלגתו יפעת שאשא ביטון תגיע לאותה הפגנה.
המשטרה עדכנה אתמול את שעות חסימת הכבישים בתל אביב. לאחר שנמתחה ביקורת על כך שרבים מהרחובות ומהצירים המרכזיים ייחסמו היום כבר ב-16:00, איחרה המשטרה את שעת תחילת החסימות. עם זאת, היא הודיעה כי כבר ב-16:45 ייחסמו לתנועה העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום. רשימת החסימות המלאה - בחלק התחתון של הכתבה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
הרפורמה מתקדמת - והמוחים יוצאים להפגין. ראש הממשלה נתניהו, שר המשפטים לוין ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
כבר בשבוע הבא ועדת חוקה תחל בדיונים על חוק השפיטה, במסגרת הרפורמה של שר המשפטים לוין במערכת המשפט, כשבין הסעיפים הנידונים ביטול עילת הסבירות ושינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים כך שתכלול רוב של חמישה חברי קואליציה אל מול שלושה שופטים בכירים וחבר כנסת אחד מהאופוזיציה. על רקע התקדמות הרפורמה במערכת המשפט וקריאות הדה-לגיטימציה של חברי כנסת ושרים מהקואליציה כלפי בית המשפט העליון, החליטו הארגונים המוחים להרחיב את ההפגנות.
אל המחאה בשבת יצטרפו ארגוני הסטודנטים, ארגונים למען הקהילה הגאה, ארגוני נשים, תנועת ישראל חופשית, מפקדים למען ביטחון ישראל, הייטקיסטים ועוד - שהתאגדו במסגרת "מטה מאבק". שעות לפני המחאה מסרו הבוקר המארגנים כי בהפגנה בכיכר הבימה בשעה 19:00 ינאמו השופט דוד חשין, נשיא בדימוס של בית המשפט המחוזי בירושלים שכיהן גם כשופט בפועל בבית המשפט העליון; הסופרת והמשוררת צרויה שלו; ראש השב"כ לשעבר והאלוף במילואים עמי איילון; סגנית ראש העיר ת"א לשעבר מהרטה ברוך רון; ועו"ד הידי נגב מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון. בהפגנה בכיכר הבימה יופיעו גם, בין היתר, ארנון פרידמן ודורון רפאלי והטררם.
3 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה במוצאי השבת האחרונה
(צילום: טל שחר)
מוקד ההפגנות העיקרי יהיה בתל אביב, בשני מוקדים מרכזיים: בכיכר הבימה תתקיים הפגנה בהובלת התנועה לאיכות השלטון, ומרחוב קפלן, בסמוך לקריית הממשלה וצומת עזריאלי, תצא צעדה גדולה ברחובות העיר בליווי מאות שוטרים וצפויה חסימת כבישים רחבה באזור. המשטרה נערכת להגעתם של כ-100 אלף בני אדם. לפי המשטרה, הצעדה תצא מרחוב קפלן, תעבור ברחובות מנחם בגין, על פרשת דרכים, ארלוזורוב, דרך נמיר, שאול המלך, דובנוב - ותסתיים בקריית הממשלה.
המכת"זית שתפסה את השיח סביב ההפגנה בשבוע שעבר, תהיה בכוננות בתל אביב גם בסוף השבוע הקרוב – אבל הרחק מאזור ההפגנה. גורם בכיר אמר כי "מניסיון ההפגנה של השבוע שעבר, לא נזדקק להשתמש בה. מעריכים שגם השבוע ההפגנות יעברו בשקט, כולל מצעד של המפגינים בסיום ההפגנה".
במקביל, בירושלים תתקיים שוב הפגנה מול בית הנשיא יצחק הרצוג, במטרה לגרום לו להתערב במה שמתנגדי הרפורמה מכנים "הפיכה משטרית". הפגנות נוספות צפויות בחיפה, בבאר שבע ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ. ב-18:00 תתקיים גם הפגנה בכיכר העירייה בהרצליה, מול בית משפט השלום בעיר. המארגנים מצפים לכאלף משתתפים.
לפיד: "אגיע להפגנה במוצאי שבת, נעצור את הטירוף"
(צילום: עידו רימון )

מארגני המחאה קראו השבוע לראשי האופוזיציה להגיע להפגנה ולהוביל את הצעדה. זמן קצר לאחר מכן ראש האופוזיציה, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הודיע שיגיע להפגנה וקרא לציבור להצטרף בסרטון שפרסם: "במוצאי שבת, הפגנה. עוצרים את הטירוף - נלחמים על המדינה בחיפה, בירושלים, בתל אביב. בואו להגן על המדינה האהובה שלנו מפני הרס הדמוקרטיה. כן, גם אני אבוא", אמר לפיד.
המארגנים דיווחו ביום רביעי כי "מאז הפסיקה בעניין דרעי והמתקפה חסרת הרסן, נרשמה עלייה דרמטית בהרשמה להפגנה", והוסיפו: "אנו נמצאים בימים הקשים ביותר שידעה הדמוקרטיה הישראלית. עבריינים מאיימים בגלוי להפוך את ישראל לדיקטטורה, נבחרי ציבור מדברים על הרג בג"ץ. מחאה נחושה היא אבן יסוד בדרך להצלת ישראל מהפיכתה לדיקטטורה. קוראים לציבור הרחב להתייצב - זהו הזמן שלנו להציל את הדמוקרטיה".
3 צפייה בגלריה
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית נגד הרפורמה המשפטית
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית נגד הרפורמה המשפטית
"הרעדנו את הקמפוסים". מחאה באוניברסיטה העברית, השבוע
(צילום: ענבל כרמל)
הסטודנטים שכבר מחו השבוע מסרו לקראת ההפגנה: "ביום שני האחרון הרעדנו את הקמפוסים. במוצאי שבת נרעיד את המדינה. זה מאבק על עתיד ישראל כדמוקרטיה ליברלית מול ניסיון להפוך אותנו לדיקטטורה חשוכה. אנו קוראים לכל ציבור הסטודנטים, ולצעירים בכלל, להצטרף להפגנות במוצאי שבת ולהיאבק יחד איתנו בהפיכה המשטרית. זה מאבק על עתידנו כאן וזו האחריות שלנו, דור העתיד, להתייצב ולומר לממשלה - עד כאן".
במפלגת המחנה הממלכתי הבטיחו כי יו"ר המפלגה בני גנץ וחברי המפלגה יצאו להפגין גם במוצאי השבת הקרובה: "כמו בשבוע שעבר, גם השבוע נהיה בהפגנות. בצפון, בדרום ובמרכז יחד עם עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות, מימין ומשמאל, באחריות ובצורה חוקית נשמיע את קולנו הברור נגד ההפיכה המשטרית ובעד שמירה על הדמוקרטיה הישראלית והגעה להסכמות רחבות".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה: "מדינת ישראל נחטפת לתוך הפיכה משטרית מסוכנת. סיעת העבודה ואני נהיה במוצאי שבת במחאה, ואני קוראת לכל אחד ואחת מכן, כל אזרחית ואזרח, לקחת את האחריות בידיים. זה בידיים שלנו. בואו להפגין ולהגיד להם חד משמעית - לא ניתן לכם למוטט לנו את מדינת ישראל ואת הדמוקרטיה שלנו".

החסימות הצפויות

לקראת ההפגנות במוצאי שבת, הודיעה המשטרה על הסדרי התנועה בתל אביב והאזור. בתחילה הודיעה המשטרה כי חלק מהכבישים ייחסמו כבר בשעה 16:00, אבל אתמול היא עדכנה כאמור את השעות שבהן יחלו החסימות. עם זאת, שעת חסימת העליות למחלף השלום בנתיבי איילון לצפון ולדרום דווקא הוקדמה - ל-16:45. אלה החסימות המלאות:
החל מהשעה 18:45 ייחסמו הרחובות הבאים לתנועת כלי רכב:
  • רח' ז'בוטינסקי ברמת גן ייחסם לתנועה מרח' אבא הלל עד על פרשת דרכים לכיוון דרום.
  • דרך מנחם בגין תיחסם לתנועה מ-על פרשת דרכים עד דרך נמיר בשני הכיוונים.
  • רח' ערבי נחל ייחסם לתנועה מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין לכיוון מערב.
  • דרך מנחם בגין תיחסם לתנועה משד' שאול המלך עד רח' החשמונאים בשני הכיוונים כולל השיקועים.
  • רח' המסגר ייחסם לתנועה מרח' יצחק שדה עד דרך מנחם בגין לכיוון צפון.
  • דרך נמיר תחסם לתנועה מרח' פנקס עד שד' שאול המלך לכיוון דרום.
  • רח' פרשת דרכים ייחסם לתנועה מדרך מנחם בגין עד דרך נמיר בשני הכיוונים (כולל יציאה ממסוף האוטובוסים).
  • רח' ארלוזורוב ייחסם לתנועה מרחוב ויצמן עד דרך נמיר לכיוון מזרח.
  • רח' הנרייטה סאלד ייחסם מרחוב דפנה עד רחוב שאול המלך.
  • רחוב ויצמן ייחסם לתנועה משד' דוד המלך עד שד' שאול המלך לכיוון דרום.
החל מהשעה 16:45 ייחסמו הרחובות הבאים לתנועת כלי רכב:
  • רחוב אבן גבירול ייחסם בין רחוב שאול המלך לרחוב מרמורק לכיוון דרום.
  • רחוב דיזנגוף ייחסם בין רחוב המלך ג'ורג' לרחוב אבן גבירול לשני הכיוונים.
  • שד' תרס"ט ייחסמו מדיזנגוף עד כיכר הבימה לשני הכיוונים.
  • שד' חן ייחסמו מרחוב הנביאים לרחוב דיזנגוף לכיוון דרום.
  • רחוב מרמורק ייחסם בין רחוב אבן גבירול לרחוב תרס"ט לכיוון מערב.
  • שד' רוטשילד ייחסמו מרחוב החשמונאים עד כיכר הבימה לכיוון צפון.
  • שד' בן ציון ייחסמו מרחוב המלך ג'ורג' עד אחד העם לכיוון מזרח.
  • רחוב אחד העם ייחסם מרחוב החשמונאים לכיכר הבימה לכיוון צפון.
  • רחוב קרליבך ייחסם מרחוב החשמונאים לרחוב אבן גבירול לכיוון מערב.
  • ️שד' שאול המלך ייחסמו מרחוב אבן גבירול לרחוב ויצמן בשני הכיוונים.
  • רח' קפלן ייחסם מאבן גבירול עד מנחם בגין בשני הכיוונים
  • רח' לאונרדו דה וינצ'י ייחסם מרחוב הפטמן עד רח' שאול המלך בשני הכיוונים.
  • רח' לסקוב ייחסם מרחוב הפטמן עד קפלן לכיוון צפון.
  • רח' דובנוב ייחסם מרחוב מאנה עד שד' שאול המלך לכיוון דרום, משד' שאול המלך עד קפלן בשני הכיוונים.
  • רח' ארניה ייחסם מרחוב הארבעה עד רחוב קפלן לכיוון צפון.
פורסם לראשונה: 15:59, 19.01.23